کد خبر: 787441
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
در اولين روز عمليات 35 كرد كشته شدند، در حالي كه تلفات داعشي‌ها 25 نفر بود
همزمان با عمليات گسترده نيروهاي عراقي براي آزادسازي فلوجه، امريكا نيز با كمك نزديك به 50 هزار نيروي كرد عمليات آزادسازي رقه را شروع كرد. يگان‌هاي مسلح نيروهاي دموكرات سوريه در روز اول حمله خود كه حومه شمالي رقه را هدف قرار دادند توانستند بر روستاهاي استراتژيك الفاطسه و حضريات در حومه شمالي رقه تسلط يابند. در اين عمليات 35 نيروي كرد كشته شدند، درحالي كه تلفات داعشي‌ها 25 نفر بود. به گفته كارشناسان امريكا سعي دارد با هزينه‌كردها آزادسازي رقه را به نام خود ثبت كند.

به گزارش «جوان»، نيروهاي دموكراتيك سوريه كه در ماه‌هاي اخير تلفات سنگيني را به تروريست‌هاي داعش وارد كرده‌اند از روز سه‌شنبه با پشتيباني هوايي امريكا عمليات آزادسازي رقه از دست تكفيري‌ها را آغاز كردند و در روز اول عمليات توانستند چندين روستا را در اطراف رقه آزاد كنند. به گزارش شبكه اسكاي نيوز، نيروهاي كرد كنترل اين روستا را به دست آوردند و به اين ترتيب موفق شده‌اند به سه مزرعه از جمله مزرع و منطقه قرطاجا و دو مزرعه ديگر در جنوب عين‌عيسي مسلط شوند. همچنين منابع خبري كردي اعلام كردند كه منطقه «مزرعتين» در حد فاصل دو روستاي الفاطسه و الواسطه در پنج كيلومتري جنوب شرق عين‌عيسي را تصرف كردند. منابع كرد اعلام كردند در عمليات آزادسازي شمال استان رقه از دست داعش، 35 نفر از نيروهاي دموكراتيك سوريه كشته شدند. در مقابل تاكنون بيش از 25 داعشي از روز گذشته در حملات هوايي ائتلاف امريكايي كشته شده‌اند.  عمليات آزادي رقه تنها دو روز پس از اعلام سفر مخفيانه جوزف وتل، فرمانده رئيس ستاد فرماندهي مركزي امريكا (سنتكام) به سوريه انجام شد. جوزف وتل در سفر محرمانه به شمال سوريه با نيروهاي نظامي امريكا و مقام‌هاي گروه موسوم به «نيروهاي دموكراتيك سوريه» ديدار كرده است. به نظر مي‌رسد، آزادسازي رقه از دست داعش در اين ديدارها مطرح شده است.  بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده بين 30 هزارتا 50 هزار نيرو كه بيشترشان كرد هستند در عمليات آزادسازي شمال رقه مشاركت دارند تا در صورت موفقيت مرحله دوم را كه همان آزادسازي شهر رقه است، آغاز كنند. در كنار اين نيروها، نيروهايي از عشاير عربي و تركمان‌هاي منطقه و بخشي از افراد بومي استان رقه نيز حضور دارند. گفته مي‌شود كردها از طريق اتاق عمليات مشترك با واشنگتن در رقه در هماهنگي هستند.   عمليات يكجانبه امريكا در رقه درحالي است كه روسيه به تازگي به مقام‌هاي امريكا به ‌صورت رسمي پيشنهاد همكاري ميان واشنگتن و مسكو را براي عمليات مشترك عليه گروه‌هايي كه آتش‌بس در سوريه را نقض مي‌كنند داده بود اما مقام‌هاي امريكايي آن را رد كردند. سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا به ‌دنبال اين پيشنهاد اعلام كرد كه هيچ توافقي ميان امريكا و روسيه براي عمليات مشترك در سوريه وجود ندارد. به گزارش راشا تودي، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه گفت: «آزادسازي رقه سوريه و موصل عراق بدون ترديد از اهداف ائتلاف ضدداعش است. اگر نيروهاي نظامي روسيه و امريكا هماهنگي اقداماتشان را آغاز كنند، باز پس‌گيري آنها مي‌تواند سريع‌تر و مؤثرتر صورت بگيرد.»
  
ارسال صدها تن سلاح به كردها
امريكا كه در عمليات رقه از كردها پشتيباني هوايي انجام مي‌دهد مقادير زيادي تسليحات به اين نيروها ارسال كرده است. شبكه خبري العربيه روز چهارشنبه در گزارشي اعلام كرد كه بعد از رسيدن 250 تفنگدار امريكايي به پايگاه هوايي «رميلان» در شمال شرق شهر استان حسكه، صدها تن سلاح و تجهيزات سنگين نيز به منطقه كردي ارسال شده است. طبق اين گزارش، بخشي از اين تجهيزات امريكايي به شهر تل ابيض فرستاده شده تا در عمليات آزادسازي شمال رقه از آن استفاده شود. در ماه‌هاي اخير صدها تن از نيروهاي ويژه امريكا به شمال اين كشور اعزام شده‌اند تا نيروهاي دموكرات سوريه را براي مقابله داعش آموزش دهند.  اعلام آمادگي امريكا براي حمله به سوريه درحالي صورت مي‌گيرد كه ارتش سوريه به همراه روسيه آماده حمله به اين شهر براي پاكسازي از تروريست‌هاي داعش است. حمله به رقه به‌نظر مي‌رسد اكنون تبديل به نوعي ميدان رقابت شده است. تحليلگران معتقدند در صورت تسلط نيروهاي دولتي سوريه بر مناطق شمالي يكي از مهم‌ترين اهداف امريكا در سوريه، يعني تجزيه اين كشور با چالش جدي مواجه مي‌شود، از اين رو امريكا سعي دارد زودتر از روسيه و ارتش سوريه كنترل شمال سوريه را به دست بگيرد چراكه با آزادي اين مناطق مسيرهاي كمك‌رساني به تكفيري‌ها از مرز تركيه قطع مي‌شود و اين با خواست غرب و متحدانش در تضاد است.
  
آزادي رقه با هزينه‌كردها
امريكا با هزينه انساني كردهاي سوريه سعي دارد با آزادسازي رقه از دست داعش پيروزي در مقابل تروريسم را به نام خود ثبت كند، يعني همان كاري كه در عمليات تكريت در عراق انجام داد و در مرحله آخر وارد شد تا اين عمليات را امريكايي جلوه دهد. يك منبع امنيتي كرد در گفت‌و‌گو با پايگاه خبري الوقت تأكيد كرد: «امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند در زير پوشش حزب دموكراتيك خلق سوريه (PYD) منطقه محدود تحت تصرف خود در شمال استان رقه را توسعه دهند.» اين منبع امنيتي كرد گفت: «امريكا به بهانه مبارزه با داعش و با استناد به توافق محرمانه‌اي كه در اواخر سال 2014 با كردهاي سوريه به رهبري صالح مسلم در زمينه امنيتي داشت، درصدد است بر استان رقه مسلط شده و در منطقه مشترك رقه و حسكه، منطقه پرواز ممنوع را ايجاد كند.» برخي از شخصيت‌هاي امنيتي كرد فاش كرده‌اند كه حزب دموكراتيك خلق براي همكاري در زمينه ايجاد منطقه پرواز ممنوع مبالغ قابل ملاحظه‌اي كه گفته مي‌شود رقم آن 300 ميليون دلار است، دريافت كرده است. تركيه از سال‌ها پيش اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه را مطرح كرده است تا از اين طريق حمايت‌هاي خود از تروريست‌ها را افزايش دهد ولي به دليل مخالفت واشنگتن تاكنون اين اقدام عملي نشده است. كمك امريكا به كردها در شرايطي است كه تركيه نگران قدرت‌گيري كردها در شمال سوريه است. اين كشور مي‌گويد رابطه نزديكي ميان حزب دموكراتيك خلق و حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) وجود دارد و به همين دليل از گسترش مناطق تحت كنترل اين گروه در نزديكي مرزهاي خود نگران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار