کد خبر: 787433
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
رئيس انجمن علمي آسيب‌شناسي يكي ديگر از فضاهاي سياه نظام درماني كشور را رونمايي كرد
«هنوز وارد مطب نشدي كه با چهره عبوس و گرفته پزشك مواجه مي‌شوي. دفترچه بيمه‌ات را دستش مي‌دهي...
زهرا چيذري
«هنوز وارد مطب نشدي كه با چهره عبوس و گرفته پزشك مواجه مي‌شوي. دفترچه بيمه‌ات را دستش مي‌دهي و بي‌آنكه نگاهت كند مي‌پرسد: خب چي شده؟ و تو تا مي‌آيي شرحي از بيماري‌ات بدهي، می‌بینی كه خودكار در دست پزشك مي‌لغزد و شروع مي‌كند به نوشتن و لحظه‌اي بعد دفترچه را با خطي ناخوانا به دستت مي‌دهد و مي‌گويد: اين آزمايش‌ها رو انجام بده و اسكني هم كه نوشتم رو بگير، بعد با جوابش بيا. قبل از اينكه از اتاق بيرون بيايي مي‌گويد: كارت آزمايشگاه و مركز ام آر‌اي را از منشي بگير. من فقط كار اين مركز را قبول دارم! جاي ديگر نروي!»

 اين ماجرا حكايت مراجعه اغلب ما به پزشك است؛ ‌مراجعه‌اي كه اغلب با معاينه‌هاي باليني براي تشخيص و حتي گرفتن شرح حال بيماري همراه نيست بلكه مراجعه‌هاي نخستين به پزشكان اغلب با تجويز انواع خدمات پاراكلينيك و پاتولوژيك همراه است. تجويزهاي گرانقيمتي كه بنا به تأكيد رئيس انجمن علمي آسيب‌شناسي ايران اغلب‌شان غير ضروري‌اند.

 وقتي پاي درد دل وزير بهداشت و ساير مسئولان بهداشت و درمان كشور مي‌نشينيد ترجيع‌بند همه حرف‌هاي‌شان كمبود بودجه بهداشت و درمان كشور است؛ واقعيتي كه اگرچه نمي‌توان انكار كرد اما مديريت نادرست اين بودجه‌ها واقعيت غير‌قابل‌انكار ديگري است كه موجب شده بخش مهمي از بودجه سلامت صرف خدمات القائي و بيهوده‌اي نظير آزمايشات و خدمات پاراكلينيكي گران و غيرضروري شود و در نهايت با نتيجه نگرفتن بيمار از درمان و ناگزير شدن از تغيير پزشك بايد اين آزمايش‌ها و عكس و ام‌آر‌اي‌ها را دور بيندازيم و به دنبال تجويزهاي پزشك تازه باشيم؛ تجويزهايي كه بازهم تنها بايد در مراكز خاصي كه پزشك معالج به آنها اعتماد دارد انجام شود و پشت‌پرده‌اش ارتباطات مالي برخي پزشكان با برخي آزمايشگاه‌ها و مراكز پاراكلينيك است.

80 درصد آزمايش‌هاي تشخيصي غيرضروري‌اند
ناصر كماليان، رئيس انجمن علمي آسيب‌شناسي ايران، با انتقاد از روند پذيرش نمونه‌هاي آزمايشگاهي در آزمايشگاه‌هاي تشخيص پزشكي گفت: بررسي‌ها از سطح آزمايشگاه‌هاي بيمارستان‌هاي آموزشي و درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران نشان مي‌دهد كه ماهانه ۶۰۰ هزار مورد آزمايش انجام مي‌شود كه اكثر اين آزمايش‌ها غير ضروري است.

به گفته رئيس انجمن علمي آسيب‌شناسي ايران در كشورهاي پيشرفته به ازاي تشخيص هر بيماري حدود دو آزمايش تجويز مي‌شود اما در ايران اين تعداد سه برابر اين آمار است و تجويز تعداد زياد آزمايش‌هاي تشخيصي سبب تحميل هزينه‌هاي سنگين به بيماران، سازمان‌هاي بيمه‌گر و هدررفت لوازم و استهلاك تجهيزات آزمایشگاهی مي‌شود. بنا به تأكيد وي در كشورهاي پيشرفته پاتولوژيست‌ها در آزمايشگاه‌ها مي‌توانند در مورد آزمايش‌هاي درخواستي از سوي پزشكان نظر دهند و در صورت تشخيص بي‌مورد بودن آن، آن را به پزشكان ارجاع دهند اين در حالي است كه در كشور ما اين حق براي پاتولوژيست‌ها ديده نشده است و به همين دليل تخمين زده مي‌شود حدود 80 درصد آزمايش‌هاي تشخيصي در كشور ما غيرضروري باشد، آن هم در شرايطي كه برخي آزمايشگاه‌ها افراد دوره نديده را به عنوان مسئول فني خود انتخاب مي‌كنند. كماليان با انتقاد از اينكه انجام تست‌هاي آزمايشگاهي هدفمند نيست، مي‌افزايد: در جلسه‌اي به وزير بهداشت گفتم در آزمايشگاه‌هاي تشخيص پزشكي، دانش پزشكي و مهارت‌هاي تخصصي تشخيصي كاربرد ندارد و تبعات آن را مي‌بينيم.

تجويزهاي نادرست و القائي پزشكان به آزمايش و خدمات پاراكلينيك محدود نمي‌شود و در نسخه‌هايي كه از سوي برخي پزشكان پيچيده مي‌شود هم نمونه‌هاي آشكار آن را مي‌توان ديد. اين موضوعي است كه رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو از آن تحت عنوان ارتباط پزشكان با شبكه‌هاي قاچاق دارو ياد مي‌كند و مي‌گويد: گاهي پزشكي بي‌انصافي مي‌كند و دارويي را كه در فهرست نيست و تأييد نشده براي بيمار تجويز مي‌كند. بنابراين برخي پزشكان مي‌توانند با شبكه قاچاق رابطه داشته باشند، چراكه تا اين نسخه را ننويسند شبكه قاچاق شكل نمي‌گيرد.

80 درصد خدمات سلامت هند با طب سنتي
در برابر وابستگي بيش از حد پزشكان ايراني به داروهاي شيميايي و جايگزيني معاينات باليني با روش‌هاي پاراكلينيك و پاتولوژيك كه يك جورهايي حكايت از ناتواني و بيسوادي آنها در تشخيص بيماري دارد، در اغلب كشورهاي دنيا طب نوين در برابر طب سنتي و داروهاي گياهي سر تعظيم فرود آورده است. به گفته محسن ناصري، رئيس مركز تحقيقات باليني دانشگاه علوم پزشكي شاهد در هند ۸۰درصد كل خدمات به‌عهده نظام‌هاي سنتي و مكمل است كه حدود شش مكتب را هندي‌ها كار كردند كه يكي از شاخه‌هايش همين طب سنتي ايران است يا در كشور چين 40 درصد كل خدمات ملي سلامت توسط طب سنتي اتفاق مي‌افتد. آلمان كه بزرگ‌ترين فروشنده داروهاي شيميايي به ايران و تمام دنيا است، 30 درصد داروهاي مصرفي خودشان گياهي است. اين در حالي است كه در ايران پزشكاني كه در مكتب طب نوين پرورش يافته‌اند، انگار به طب سنتي و روش‌هاي پيشگيري و درمان در اين طب علاقه‌اي ندارند شايد چون اين طب نمي‌تواند مانند طب نوين براي‌شان درآمدزا باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
1-طبق آمار وزارت بهداشت 300 پزشک در کشور وجود دارد که درآمد ماهانه بیشتر از 1 میلیارد در ماه دارند.
2-حداقل حقوق پزشکان حتی عمومی در مراکز درمانی دولتی در حدود 45 میلیون در ماه میباشد.
3-هر دانشگاهی در هر کوچه و پس کوچه همه رشته ها را صادر میکند از قبیل علمی کاربردی،غیرانتفاعی،پیام نور ،آزاد و دولتی در صورتیکه دانشگاه آزاد و دولتی آنهم با ظرفیت محدود اقدام به جذب دانشجوی پزشک میکنند.
4-در زمانهای نه چندان دور (20 سال پیش) اولین انتخاب دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک بود و بعد از آن رشته تجربی و بعد علو انسانی،در صورتیکه در حال حاضر با توجه به وقوف مردم به درآمد بالای پزشکان شاهد هجوم مردم به رشته علوم تجربی هستیم به طوریکه با وجود پارتی موفق به رفتن به رشته علوم تجربی خواهید شد و دانش آموزان با وجود گرفتن نمره های پایین در دروس ریاضی ملزم به تحصیل در رشته ریاضی خواهند شد.لازم به ذکر است که متقاضیان علوم انسانی به واسطه حرفه وکالت افزایش یافته است و در این میان دانش آموزان تنبل به رشته های فنی می آیند و فاجعه در انتظار علوم فنی خواهد بود.
5-جدای از مساله حقوق و درآمد برخورد دور از شان و اخلاق این قشر بسیار زننده میباشد.
6-مساله رشوه و زیر میزی
7-کنکور بسیارمشکل رشته های پزشکی و بازار مکاره کلاس های کنکور
8-پزشکان خود را برتر دیده و همین خود برتر بینی باعث بروز رفتارهای خارق العاده با دیگر رشته ها و مشاغل میشود.
9-در بقیه رشته ها حقوق ادارات دولتی به مثابه آب باریکه ای تشبیه میشه ولی در رشته های پزشکی اینطور نیست.
10-هجوم دانش آموزان به رشته پزشکی موجب تضعیف مابقی علوم شده است.
11-با توجه به اینکه کنکور پزشکی رو فوق العاده سخت کردن و فقط کسانی قبول میشن که کلاسهای کنکور و تست زنی رو چند سال گذرونده باشن،بنابراین همه قبولیا از مراکز و شهرهای بزرگ هستن و رفتن به شهرهای کوچیک و روستاها براشون حکم تبعید رو داره.
این مساله دوتا ایراد داره
الف-شهرهای کوچیک فاقد پزشک میشه
ب-پزشکا به همون دلیل بالا برای رفتن به شهرهای کوچیک پرادعا میشن و طالب دستمزد بالا میشن.
12-یا ظرفیت پذیرش رو بالا ببرن،
ورود به دانشگاه راحتتر و فارغ التحصیل شدن مشکل بشه!
خیلی از پزشکای ما از کشورهای خارجی مدرک گرفتن،آیا دارای هوش پایین بودن؟
یا سیستم جذب دانشجوی پزشکی ایراد داره؟
13-هرچند که میزان درامد سایر کشورها به کشور ما ربط ندارد ولی طبق آمار درامد پزشکان ایرانی 5 برابر پزشکان آلمانی است و درامد مهندسان المانی 5 برابر مهندسان ایرانی.
14-چرا همه مردم میبایست یه شغل داشته باشن،(مثلا یه کارمند نباید وکیل باشه یا یه کارمند نباید عضو هیات مدیره هیچ شرکتی باشه و....)ولی پزشکا هم از چند بیمارستان هم از مطب درآمد دارن؟یا باید مطب داشته باشن یا توی بیمارستان کار کنن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار