کد خبر: 787420
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
دولت فرانسه با بحران امنيتي دست و پنجه نرم مي‌کند
زمان زيادي تا شروع جام ملت‌هاي اروپا به ميزباني فرانسه باقي نمانده است، اما...
شيوا نوروزي
زمان زيادي تا شروع جام ملت‌هاي اروپا به ميزباني فرانسه باقي نمانده است، اما مقامات اين کشور در آستانه به صدا درآمدن بازي افتتاحيه با مشکلات زيادي روبه‌رو هستند. حملات تروريستي و پايين بودن سطح امنيت ورزشگاه‌ها از يک طرف و اعتصاب‌هاي گاه و بيگاه مردمي از يک‌سو مسئولان فرانسوي را با بحران مواجه کرده است.
  
اعتصاب نفتي
در فاصله 21 روز تا شروع جام ملت‌هاي اروپا اعتراض به قوانين کارگري موجب شده تا اتحاديه‌هاي کارگري مردم و کارگران را به اعتصاب‌هاي فلج‌کننده دعوت کنند. برخي سنديکاها خواستار اصلاح قانون کار هستند به همين دليل اعتصاب پالايشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. کارگران پالايشگاه‌ها نسبت به تغيير قوانين کار معترض هستند و به همين دليل دست به اعتصاب زده‌اند. بر اين اساس پمپ بنزين‌هاي اين کشور به شدت با کمبود سوخت مواجه شده‌اند. از سوي ديگر مردم فرانسه با شنيدن اين خبر به پمپ بنزين‌ها هجوم آورده‌اند و بر تهيه و ذخيره بنزين اصرار دارند. در مجموع شش پالايشگاه از هشت پالايشگاه فعال در فرانسه به دليل اعتصاب تعطيل شده‌اند و بسياري از پمپ بنزين‌ها نيز بنزيني براي فروش به مشتريان ندارند. اتحاديه‌هاي کارگري تهديد کرده‌اند، اعتصاب خود را تا يک هفته ادامه مي‌دهند. آشوب سرزمين خروس‌ها را فرا گرفته است. نيروهاي پليس علاوه بر برخورد با اعتصاب‌کنندگان با ازدحام‌هاي ناشي از کمبود سوخت نيز مواجهند.
 
ترس از ناامني
رويارويي پاري‌سن‌ژرمن و المپيک مارسي در فينال جام حذفي به بحران جديد فوتبال فرانسه تبديل شده است. در حالي که کسي انتظار نداشت چند هفته پيش از يورو آشوب در يکي از ورزشگاه‌هاي اصلي جام ملت‌ها رخ دهد، آشوب در اين بازي ثابت کرد نيروهاي امنيتي توان مقابله با شرايط حساس را ندارند. گفته مي‌شود 60 هزار نيروي پليس تأمين امنيت بازي‌هاي يورو 2016 را برعهده دارند. برنارد کزونو  وزير کشور فرانسه در گفت‌و‌گو با نشريه اکيپ اين خبر را اعلام کرد. طبق برنامه، بازي افتتاحيه و فينال جام ملت‌هاي اروپا در ورزشگاه استاديو فرانس پاريس برگزار مي‌شود، اما اين ورزشگاه در جريان ديدار فينال جام حذفي با آشوب و هرج و مرج مواجه شد تا جايي که دود ناشي از وسايل آتش‌بازي تماشاگران همه ورزشگاه را فرا گرفت و سطح امنيتي استاديو فرانس به شدت پايين آمد. کزونو که اين بازي را آزمايشي براي برگزاري فينال يورو نمي‌داند، اظهار داشت: «قطعاً شرايط فينال جام حذفي با فينال يورو متفاوت است. همه ما مي‌دانيم که جام ملت‌ها تجمع بزرگ فوتبال اروپاست. ما صددرصد احتياط را در دستور کار داريم و هر کاري مي‌کنيم تا خطر حملات تروريستي به صفر برسد. بيش از 60 هزار پليس را براي رسيدن به اين هدف در حالت آماده‌باش قرار داده‌ايم.»
 
بحران حمل و نقل عمومي
مشکلات به اينجا ختم نمي‌شود. به غير از کارگران نفتي، فعالان بخش حمل و نقل عمومي نيز دست به اعتصاب زدند و بسياري نيز درصدد ادامه اعتصاب‌ها هستند. کارگران بزرگ‌ترين خط متروي پاريس در اقدامي بي‌سابقه اعلام کرده‌اند يک هفته قبل از شروع جام ملت‌ها اعتصابي گسترده را تدارک ديده‌اند. تغييرات قانون کارگري در فرانسه به حدي غيرمنطقي بود که هيچ‌کدام از سنديکاها حاضر به پذيرش قوانين جديد نيستند. اين در حالي است که دولت فرانسوا اولاند به‌رغم همه اعتراض‌ها حاضر به عقب‌نشيني از مواضع خود نشده است. طبق آخرين اخبار و به نقل از فرانس 24، اعتصاب فوق، فرانسه را با بحراني شديد روبه‌رو خواهد کرد. در صورتي که اين اعتصاب به مرحله اجرا برسد، اهالي پاريس و حومه اين شهر نيز به جمع معترضان اضافه خواهند شد. جام ملت‌هاي اروپا با حضور 24 تيم از سراسر قاره سبز برگزار مي‌شود؛ رقابتي که بزرگ‌ترين تورنمنت قاره‌اي دنيا به حساب مي‌آيد. بازي‌هاي زيادي در ورزشگاه پارک دوپرانس در جنوب پاريس و استاديو فرانس در حومه اين شهر برگزار مي‌شود. در صورت که حمل و نقل عمومي نتواند وظيفه خود را براي رساندن هواداران به محل برگزاري مسابقات خوبي انجام دهد، احتمال آشوب‌هاي خياباني به ويژه از سوي هوليگان‌ها وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار