کد خبر: 787308
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
خروج جوش‌کاري‌ها، صافکاري‌ها و آهنگري‌ها از مرکز شهر بيرجند که از سال 86 آغاز شده هنوز به نتيجه نرسيده است
چند سالي مي شود که خيابان هاي اصلي شهر بيرجند به محلي براي فعاليت انواع صنوف پرسر و صدا تبديل شده است. از صداهاي گوشخراشي که از مغازه هاي جوشکاري، آهنگري، تعميرگاه هاي ماشين و صافکاري ها بيرون مي آيد تا صداي بوق ممتد ماشين هايي که در اعتراض به سد معبر مشتريان اين مغازه ها شنوايي ساکنان منطقه را مي آزارد، دست به دست هم داده تا آرامش را از خانه هاي اهالي ساکن درخيابان هاي عدل، مصطفي خميني و شهيد فهميده دور کند. نزديک به دو دهه است که تمرکز اين اصناف آلاينده در وسط منطقه مسکوني که علاوه بر نازيبايي چهره شهر، سلامت جسمي و رواني شهروندان را نشانه گرفته به عنوان مهمترين مشکل و معضل اين شهر در دستور کار قرار گرفته است اما سالها گذشته و عليرغم تکرار بسيار مشکل همچنان پابرجاست
مريم احمدي

طرح خروج صنوف آلاينده از مناطق مسکوني شهرها چند سالي است که دردستور کار مسئولان استان هاي مختلف قرار گرفته و سازمان ها و اداراتي چون شهرداريها، شوراهاي شهر، فرمانداري و نيروي انتظامي با هماهنگي هم توانسته اند اين مشکل را در بسياري از شهرهاي استان هاي مختلف برطرف کنند. در اين ميان بيرجند واقع در استان خراسان جنوبي از جمله شهرهايي است که سالهاست از مشکل مذکور رنج مي برد و مشکل فعاليت اصناف آلاينده در شلوغ ترين نقاط مسکوني اين شهر بارها به عنوان معضل از طريق رسانه هاي مختلف منتشر شده است. بااين حال نه تنها اين واحدها همچنان به فعاليت خود مشغول هستند بلکه روز به روز بر تعداد واحدها و خانه هاي مسکوني اين منطقه و جمعيت ساکن در آن هم افزوده مي شود. ايجاد سر و صدا در تمام ساعات روز و تراکم ترافيک و شلوغي در اين خيابان ها علاوه بر تخريب سيماي ظاهري شهر آرامش را از ساکنان منطقه سلب کرده است.

جابجايي به کجا رسيد؟

بحث برچيده شدن بساط جوشکاري ها، صافکاري ها و آهنگري ها از خيابان هاي اصلي بيرجند وانتقال آنها به فضايي خارج از شهر بيش از دو دهه است که مطرح شده و سال 86 مکاني در سايت 53هکتاري پشت آرامستان بيرجند براي اين صنوف در نظر گرفته شد. با اين حال عليرغم انجام مراحل اوليه و تعيين مکان جايگزين تاکنون اقدام جدي در اين خصوص انجام نشده است. اين در حالي است که در طي سالهاي اخير شهروندان تلاش کرده اند از طرق مختلف صداي اعتراض خود را در خصوص آلودگي صوتي محل زندگي شان که سلامت آنها را تهديد مي کند، به گوش مسئولان شهر و استان برسانند. علاوه بر اينکه کاسبان و صاحبان صنايع آلاينده هم با ابراز ناراحتي از ايجاد مزاحمت براي ساکنان اين شهر موافقت خود را براي جابجايي و همکاري با مسئولان مربوطه اعلام کرده و خواستار تسريع در اجراي طرح انتقال محل کسبشان به خارج از شهر هستند.

حالا پس از گذشت نزديک به دو دهه از وجود مشکل مذکور، برخي مسئولان بهانه هاي جديدتري را براي تعلل و اهمال کاري هايشان پيدا کرده اند تا شايد بتوانند چند سال ديگر هم اين مسئله را پشت گوش بيندازند. چندي پيش رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با اشاره به کمبود زمین برای انتقال صنوف آلاینده اعلام کرد: سايت 50هزار هکتاري پشت آرامستان برای هزار و ۳۰۰ واحد صنفی آلاینده در نظر گرفته‌شده و این زمین‌ها پاسخگوی انتقال همه صنوف آلاینده به خارج از شهر نیست و تنها مي تواند يک سوم صنايع مذکور را در خود جاي بدهد!

مرتضي یزدان‌شناس با بيان اينکه زیباسازی المان شهری،رضایت و آرامش شهروندان و جلوگیری از آلودگی های صوتی از جمله فواید انتقال این صنوف به خارج شهر است افزود: در حال انعقاد تفاهم نامه‌ای با شهرک صنعتی هستیم که بخشی از صنوف را به آنجا منتقل کنیم. ظاهرا شهروندان و کاسبان بيرجندي بايد دو دهه ديگر هم صبر کنند تا مسئولان تفاهم نامه هاي جديد را به سرانجام برسانند!

مهلت آخر؛ پايان سال جاري!

در طي اين سالها هر بار تاريخي به عنوان آخرين مهلت اجراي طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند اعلام شد. آخرين بار در سال 93 بود که رئیس اتاق اصناف بیرجند پايان همان سال را به عنوان زمان به نتيجه رساندن اين طرح معلق اعلام کرد. اما پس از چند روز که تب و تاب مسئولان فروکش کرد، دوباره همه چيز به دست فراموشي سپرده شد. تا اينکه چند روز پيش فرماندار بيرجند پاي کار آمد و اعلام کرد: آخرین‌مهلت برای انتقال، تا پایان سال جاری بوده و معطلی در اجرا توجیه‌پذیر نیست. علی ناصری با بيان اينکه برای جلوگیری از مشکلات آلاینده‌های صوتی، زیست‌محیطی و زیباسازی المان شهری تمامی صنوف آلاینده صنفی به خارج شهر منتقل شوند ، گفت: تا زمانی که بر کاغذ گفت و گو کنیم، مشکلی حل نشده و کاری انجام نمی‌شود و روند انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر بايد به طور جدي عملي شود.

گويا قرار است برای آن دسته از اصناف آلاینده که در روند انتقال، به‌کندی عمل می‌کنند، بر اساس قانون در سه نوبت اخطاریه صادر شود و از سال آینده هم به طور جدي از فعالیت این صنوف در محدوده شهر جلوگیری به عمل می‌آید!

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند هم در اين خصوص مي گويد: در حال حاضر برای صنوف آلاینده پروانه کسب در شهر صادر نمی‌شود و بعد از آماده سازی، واگذاری زمین برای هزار و 300 عضو آغاز می‌شود.

گويا مقرر شده تمامی صنوف آلاینده به هر نحوی آلودگی صوتی و زیست محیطی ایجاد می‌کنند در این مکان مستقر شوند و در آینده 10 هکتار دیگر به این مجموعه اضافه شود.

از انجا که انتقال صنوف آلاینده شهر بیرجند به خارج از شهر از مهم‌ترین مطالبات مردم است که سال‌ها محقق نشده اميد است در سال اقدام و عمل اين مشکل که بر پاي فعالان صنايع و کاسبان هم سنگ بسته است براي هميشه حل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار