کد خبر: 787258
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
افزودن ناخالصی‌های خطرناک به‌دلیل زیاده‌طلبی و سودجویی ‏سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر در ماه‌های اخیر باعث مسمومیت‌های شدید در مصرف‌کنندگان شده است.
در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر وجود سرب در موادمخدری مثل تریاک منتشر شد؛ به‌طوری که در آمار مراجعه به مراکز درمانی، مسمومیت با سرب بسیار افزایش یافته است. در 50 مورد از این گزارشات اخیر، علت مراجعه، بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک به دلیل استعمال تریاک نامرغوب بوده است.
 
در این ماده مخدر، از روغن سوخته ماشین استفاده شده که سیاه‌رنگ و سنگین بوده، اما به دلیل وجود مقادیر زیادی سرب، باعث کاهش سطح هوشیاری افراد، نارسایی کبدی و حتی مرگ مصرف کننده شده است.
 
اقدام قاچاقچیان موادمخدر برای فروش بیشتر
 
در همین رابطه پرویز افشار معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر نیز نسبت به وجود سرب در تریاک هشدار داد و از مراکز درمانی سراسر کشور خواست با اطلاع‌رسانی چهره به چهره و همچنین نصب ‏اطلاعیه نسبت به افزایش بی‌رویه ناخالصی و مواد مضری که قاچاقچیان به موادمخدر می‌افزایند اطلاع‌رسانی ‏کنند.
 
وی ضمن ابراز نگرانی شدید از افزودن ناخالصی‌های خطرناک و تأسف عمیق از  سودجویی ‏سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر گفته بود: با توجه به افزایش تقاضای تریاک انتظار می‌رفت قیمت آن افزایش ‏قابل توجهی یابد متأسفانه قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد با درک این واقعیت و در راستای حفظ بازار خویش ‏با افزودن ناخالصی به ویژه سرب که بسیار سنگین است و افزودن مقدار کمی از آن که وزن مواد را به شدت بالا ‏می‌برد تلاش دارند تا قیمت تریاک را پائین نگه داشته و مشتری خویش را حفظ کنند، غافل از اینکه افزودن ‏این ماده بسیار خطرناک بوده و علاوه بر مسمومیت حاد باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود ‏و صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می‌کند.

علائم و نشانه‌های مسمومیت با موادمخدر +عکس
 
وی در ادامه اعلام کرده بود که گزارشات متعدد از بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌های بیمارستان‌های سراسر کشور در ‏خصوص مسمومیت با سرب بسیار نگران‌کننده است.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرده بود: با هماهنگی به عمل آمده با وزارت بهداشت و مراکز درمانی و همچنین برگزاری ‏جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و با مکاتبه فوری زمینه توزیع سریع و ‏فوری شربت تریاک در تمامی مراکز درمانی کشور فراهم شده و مراکز درمانی می‌توانند با قید فوریت ‏سهمیه اضافه درخواست کنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخیره شربت تریاک و سایر ‏داروهای آگونیست در حد کفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
علائم مسمومیت با سرب در موادمخدر
 
در همین ارتباط سیدعلی کشاورز متخصص تغذیه در مورد علائم مسمومیت با سرب گفت: معمولاً‌ مسمومیت با سرب با دردهای شدید شکمی بروز پیدا می‌کند و این مهمترین علامت آن است در واقع اگر فردی در اثر مواد مخدر از جمله تریاک دچار دل‌دردهای شدید شد، به احتمال زیاد آن ماده مخدر آلوده بوده و فرد دچار مسمومیت شده است.
 
وی ادامه داد: در مسمومیت خفیف لرزش، اختلالات خواب، اختلال در تمرکز، سردرد، استفراغ، کاهش وزن، ناراحتی شکمی، رنگ پریدگی، خستگی ، خواب آلودگی دیده می شود ولی در مسمومیت شدید احساس طعم فلزی در دهان
 
ضعف یا فلج عضلانی، سفتی جدار شکم، یبوست، علایم تشنج و اغما از علائم آن است.
 
کشاورز افزود: معمولاً برای حذف سرب بهترین خوراکی که می‌توان استفاده کرد،‌سبزی‌ها و میوه‌ها و مکمل ویتامین C است. چون مصرف مواد مخدر به صورت استنشاقی است ریه را درگیر می‌کند در نتیجه ویتامین  C بسیار مؤثر برای دفع سرب ناشی از آن است.
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: اما مصرف شیر و لبنیات شاید در رابطه با درگیر شدن ریه موثر نباشد اما به طور کلی برای دفع سمومی که بر گوارش اثر سوء داشته مؤثر است.

علائم و نشانه‌های مسمومیت با موادمخدر +عکس
 
بنابراین وجود موادمخدر ناخالص و قاچاق که زیان های جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان آن دارد لزوم وجود سامانه ردیابی را بیش از پیش نشان می دهد این درحالی است که داروهای درمان‌کننده آنها که باید از سوی سازمان غذا ودارو دارای هولوگرام و شناسه شوند هنوز به طور کامل در سامانه ثبت نشده است.
 
متادون هولوگرام‌دار شد
 
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا ودارو در این مورد می‌گوید: هولوگرام کردن یا ایجاد سامانه رهگیری و رهیابی  در سازمان پیگیری می شود و این داروها کدینگ خواهند شد.
 
وی ادامه می دهد: این کدها شناسه‌های یگانه‌ای هستند که روی داروها نصب می‌شوند. این کدینگ روی داروی متادون انجام شده است و سامانه نیز در حال تکمیل شدن است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار