کد خبر: 787225
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
آيت‌الله جنتي با 51 رأي رئيس مجلس خبرگان شد
انتخابات خبرگان و سياست‌بازي؛ گزاره‌اي كه ديروز سياست‌بازان شكست آن را به چشم ديدند. سروصداهاي سياست‌زده حاميان يك جناح خاص كه مدعي پيروزي در انتخابات خبرگان بودند، ديروز پاسخي درخور گرفت و اويي كه قراري كذايي براي حذفش از خبرگان گذاشته بودند، با رأي نمايندگان مردم بر كرسي رياست مجلس خبرگان رهبري تكيه زد.
کبري آسوپار
در حالي كه از مدت‌ها قبل از انتخابات هفتم اسفند 94 موج جنگي سرد عليه وجهه انقلابي آيت‌الله جنتي و تلاش براي حذف وي از خبرگان به صراحت شكل گرفته بود و در حالي كه همان مخالفان آيت‌الله، ضمن حصر انتخابات به تهران و ناديده گرفتن شهرستان‌ها، تحليل‌هاي پيروزمندانه از انتخابات ارائه مي‌دادند، ديروز با اين واقعيت مواجه شدند كه نه تنها انتخابات فقط در تهران برگزار نشده، بلكه همان تهراني‌ها هم نماينده آنها نبودند. اين شد كه آيت‌الله جنتي در روندي كاملاً دموكراتيك، رئيس مجلس خبرگان شد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه حاميانش او را پيروز بلامنازع انتخابات اخير مي‌دانستند، وارد گود رقابت نشد و آيت‌الله جنتي در كنار آقايان اميني و هاشمي‌شاهرودي با 51 رأي از 86 رأي اعضاي خبرگان پنجم، رئيس مجلس شد.

حضرات آیات ابراهیم امینی و سید محمود هاشمی شاهرودی هم به ترتیب 21 و 13 رای کسب کردند. صبح ديروز برخي روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب با ادامه دادن روند جناحي و دوقطبي كردن خبرگان رهبري، تلاش كردند آيت‌الله اميني را در يك‌سو و آيت‌الله جنتي را در سويي ديگر قرار داده و با ناميدن يكي به نام طيف هاشمي در غياب كانديداتوري هاشمي، دوقطبي جناحي را براي اين مجلس فراجناحي شكل دهند. با اين همه، انتخابات ديروز نشان داد نظر خبرگان قوم، بر عقلانيت است. يقيناً كانديداتوري براي رياست مجلس خبرگان در نگاه آقايان جنتي، شاهرودي و اميني امري فراتر از اين دوقطبي بازي‌هاي جناحي و رسانه‌اي است.
 
مهمانان ويژه افتتاحيه
افتتاحيه پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در ساعت 9 صبح ديروز با سرود جمهوري اسلامي، استقرار هيئت رئيسه سني مجلس خبرگان در جايگاه و قرائت آياتي چند از کلام‌الله مجيد، آغاز شد.  در رديف نخست از صندلي‌هاي مجلس خبرگان، آيت‌الله محمد يزدي، در کنار آيت‌الله احمد جنتي نشسته و ديگر صندلي‌هاي رديف نخست را آيت‌الله محمدي‌گلپايگاني، آيت‌الله صادق لاريجاني، حجت‌الاسلام حسن روحاني، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي و در نهايت آيت‌الله موحدي‌کرماني پر کرده بودند. در اين ميان نام سيدحسن خميني نيز بر صندلي شماره 10 خودنمايي مي‌کرد؛ اما تا پايان جلسه خبري از حضور وي در مراسم افتتاحيه نشد. از ديگر مدعوين جلسه افتتاحيه مجلس خبرگان اسحاق جهانگيري و سرلشكر فيروزآبادي و سرلشكر جعفري در كنار هم، سعيد جليلي در کنار آيت‌الله علم‌الهدي و محمود احمدي‌نژاد نيز در کنار محسني‌اژه‌اي حضور داشتند.
محمدباقر قاليباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي و علي‌اکبر صالحي هم از ديگر مهمانان بودند.
  
خبرگان، مظهر مردم‌سالاري ديني
پس از پايان قرائت پيام رهبري، آيت‌الله احمد جنتي براي ارائه گزارش خود از انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان در جايگاه قرار گرفت و با اشاره به اينکه انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالي برگزار شد که حساسيت‌ها و شرايط خاصي آن را احاطه کرده بود اظهار کرد: ما خدا را شاکريم که در کمال صحت و سلامت اين انتخابات برگزار شد و رضايت مردم و رهبري را در پي داشت.
آيت‌الله احمد جنتي اين مجلس را داراي جايگاهي بس مهم و از جمله نهادهاي برآمده از انقلاب اسلامي دانست كه به تعبير امام مسئوليتي در رأس همه مسئوليت‌ها داراست. وي ادامه داد: نهاد مجلس خبرگان رهبري راهي است براي تحقق آرمان مردم مسلمان و ستمديده که حکومت اسلامي بر پايه نظريه مترقي ولايت فقيه از سوي امام راحل انتظار مي‌کشيدند. خداي بزرگ را شاکريم که موجبات شکل‌گيري نظام جديد سياسي بر پايه اسلام و نظريه مترقي ولايت فقيه را فراهم کرد.
نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد: مجلس خبرگان از يک نظر مظهر مردم‌سالاري ديني و اسلامي و حاکميت ارزش‌ها و احکام اسلامي است. وي به فرمايشات مقام معظم رهبري در آخرين ديدار خود با اعضاي مجلس خبرگان دوره چهارم اشاره و خاطرنشان کرد:‌ معظم‌له در خصوص نفوذ، ‌حفظ خصوصيات انقلابي و حل نشدن در هاضمه خطرناک جهاني اشاره کردند و وظيفه مجلس خبرگان را انقلابي ماندن و انقلابي فکر کردن عنوان فرمودند.
  
انتخابات هيئت رئيسه
با پايان گزارش آيت‌الله جنتي از روند انتخابات مجلس خبرگان که با اظهار اميدواري وي از انجام دقيق وظايف اعضاي اين مجلس خاتمه يافت، مراسم تحليف و قرائت سوگندنامه اعضاي مجلس خبرگان آغاز شد.

سپس آيت‌الله ابوالفضل ميرمحمدي، رئيس سني مجلس خبرگان در سخناني کوتاه با گراميداشت ياد و خاطره اعضاي درگذشته خبرگان و تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند‌ماه، از تلاش‌ها و زحمات رؤساي گذشته اين مجلس از جمله آيت‌الله مشکيني، هاشمي، يزدي و مهدوي‌کني قدرداني كرد. با آغاز مجدد جلسه، اعضاي خبرگان در نخستين انتخابشان با برگزيدن آيت‌الله احمد جنتي به عنوان پنجمين رئيس اين مجلس و نيز آيات موحدي‌کرماني و هاشمي‌شاهرودي به عنوان نواب اول و دوم و در نهايت با رأي به آيات خاتمي و دري‌نجف‌آبادي به عنوان دبيران اول و دوم، ترکيب کلي هيئت رئيسه را تکميل کردند. يك رأي باطل اعلام و دو نفر از اعضاي پنجمين مجلس خبرگان غيبت داشتند. 

پيام رهبر انقلاب به افتتاحيه مجلس خبرگان پنجم‌
خبرگان از هويت اسلامي  و انقلابي نظام حراست كند
افتتاحيه مجلس خبرگان پنجم با پيام رهبر انقلاب آغاز شد؛ پيامي كه توسط حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر رهبري قرائت شد. متن كامل پيام رهبر انقلاب به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
آغاز به کار پنجمين دوره‌ مجلس خبرگان در ايام ولادت حضرت ولي‌الله الاعظم ارواحنا فداه تقارن مبارکي است که بايد به فال نيک گرفت و اطمينان به تسديد و تأييد الهي و رعايت و رضايت ولوي را در دل مؤمن به صدق وعده‌هاي الهي، افزون و پايدار ساخت. همچنين همزماني با سوم خرداد را که نماد پيروزي مقاومت و افراشتن پرچم فتح و نصرت الهي است، بايد قدر دانست و از آن پديده‌ شگفت‌آور، درس آموخت. خداوند عزيز و حکيم را با همه‌ دل سپاس مي‌گزارم که به ملت مؤمن و شجاع و باوفا توفيق تشکيل اين مجلس را ارزاني فرمود و نظام جمهوري اسلامي را بار ديگر به بيعتي عمومي سرافراز ساخت. به شما برگزيدگان نيز به خاطر دستيابي به اعتماد و انتخاب ملت تبريک مي‌گويم و توفيق در تقديم خدمت شايسته به کشور و مردم را براي شما از خداوند عليم و بصير مسئلت مي‌کنم. اهميت اين مجلس عظيم‌الشأن، ناشي از عظمت مسئوليتي است که بر دوش منتخب آن نهاده شده است. اين مسئوليت در يک جمله: حراست دقيق و همه‌جانبه از هويت اسلامي و انقلابي نظام حاکم بر کشور و هدايت دستگاه‌هاي درهم‌تنيده‌ اين نظام به سمت هدف‌هاي والا و عاليقدر آن است. اداي اين مسئوليت سنگين نيازمند صلاحيت‌هايي است که در قانون اساسي به آن اشاره شده است. تشخيص وجود و بقاي اين صلاحيت‌ها برعهده‌ اين مجلس معظم است و اين به‌نوبه‌ خود مسئوليت‌هاي بزرگي را متوجه آن مي‌سازد: آشنايي با جايگاه جمهوري اسلامي در دنياي کنوني؛ توجه به پديده‌ جذاب مردم‌سالاري ديني در ميان انبوه شيوه‌هاي گوناگون حکومت که در آنها يا معنويت و دين، يا مردم، يا هر دو قرباني شده‌اند؛ توجه به نقش بي‌مانند ايمان و باورهاي برآمده از معارف اسلامي در نوع گزينش‌هاي مردمي؛ توجه به تأثير تقواي فردي و سياسي شخص رهبر در حفظ اعتماد مردم و سلامت و صلابت و استواري نظام... اينها بخشي از مسئوليت‌هاي اين مجلس معظم را که متشکل از فقهاي مردمي و اثرگذار است، يادآور مي‌شود و اداي آن را مطالبه مي‌کند. هر يک از سرفصل‌هاي مذکور متضمن وظايفي است که حسن انجام آن، کشور و نظام را به صلاح و سداد رهنمون مي‌گردد و رهبر را در اداي آن مسئوليت بزرگ و بي‌همتا مدد مي‌رساند.  توفيق شما حضرات محترم و خود را در پيمودن اين مسير مبارک که راه امام راحل بزرگوار و هدف بزرگ و حياتي ايشان بود، از خداوند منان مسئلت مي‌کنم.
سيدعلي خامنه‌اي   1/خرداد/1395
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
6
نفر اخرمنتخب مردم تهران اول منتخب خبرگان
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
6
ایشان نماینده اکثریت نیست نماینده عده قلیلی از نیروهای افراطی و بنیاد گراست.که به زور نفر آخر تهران شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
انوقت آقاي لاريجاني كه رئيس مجلس شوراي اسلامي شد منتخب اول مردم تهران بود، نه!
لاريجاني در دوره قبل با اينكه در شهر قم كانديد شد رئيس مجلس شد اين دوره هم به رغم اينكه در شهر قم نفر دوم شده باز هم رئيس مجلس خواهد شد(احتمالاً) با اين حال رئيس مجلس شدن لاريجاني چه ربطي به نفر چندم انتخابات شدن داشته و داره؟! ضمن اينكه در دوره قبل حداد عادل نفر اول ليست تهران بود.
شما بايد ياد بگيري كه مجلس خبرگان تركيبي از منتخبان كل كشور است و ربطي ندارد كه در تهران چه كسي نفر اول يا آخر شده!
عزيز دل مگه ليگ فوتباله كه هر كي اول بشه جام رو بهش بدن!؟ نه دادا! به اين مي گن دمكراسي يعني رأي اكثريت كشور مهمه نه رأي تهران و يا فلان شهر!
اميدوارم متوجه شده باشي!
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
6
دیروز پرده ای دیگر ازتقابل حکومت ونهادهای انتصابی ان بامردم کنار رفت و مردم بشدت عصبانی شدند.ودرودبرهاشمی که چه زیبا نقش خودرادراین افشاگری بازی کرد.هماناپیروزی مردم نزدیک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
حميد خان! شما هم به پاسخ نظر بالا مراجعه كن! تا شايد متوجه خاصيت هاي دمكراسي بشويد!
البته اگه جزو افرادي نباشين كه وقتي نتيجه آرا به نفعتونه خوب باشه و وقتي كه به ضررتونه تقلب نشده نباشه!
مث اون كسي كه سال 88 گفت اگه فلاني رأي نياورد مردم بريزن تو خيابونا چون تقلب شده!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
4
0
ایکاش چنین فرد انقلابی و استثتایی از نظر مردم هم منتخب اول بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
انقلابييييييييييييييييييييييييي خخخخخخ
ناشناس
| United Kingdom
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
موتوا به غیظکم
از این عصبانیت بمیرید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار