کد خبر: 787024
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
تحريم هاي اروپا وآمريكا به نفع ايران شد
شرايط اقليمي وآب و هواي بسيارسرد روسيه موجب شده تا اين كشور از لحاظ توليدات محصولات كشاورزي ولبني بسيار فقير بوده وسالانه مقدار قابل توجهي از محصولات مورد نيازخود را ازكشورهايي همچون ، آمريكا واتحاديه اروپا وتركيه وارد كند .
محمدرضا سوري

چندي پيش بود كه در پي بروز برخي اختلافات سياسي ، اتحادیه اروپا و امریکا تحریم هایی را علیه روسیه به اجرا گذاشتند واین کشورمجبورشد برای تامين نيازهاي خود به فكر بازارهاي جديد بيفتد واز آنجايي كه به واسطه برخي مناسبات سياسي ايران يكي از شركاي اين كشور بود لذا اين كشور به مسئولان ايراني پيشنهاد داد در صورت تاييد استانداردهاي مورد قبول اين كشور آنها مي توانند در اين زمينه ايران را به عنوان بازار كالاهاي مورد نياز خود انتخاب كنند.

******

آمارها نشان مي دهد كشورروسيه براي تامين نيازهاي موادغذايي خود كه مهمترين آنها مواد پروتيني ولبنيات وكشاورزي مي شود، سالانه معادل 3میلیارد یورو میوه و سبزیجات ومواد غذایی و کشاورزی از امریکا واروپا وارد می کند كه با آغاز تحريم ها عليه اين كشور ، عملا ايران مي تواند جايگاه اين كشورها را در بازار هاي روسيه پركند اما به شرطي كه كالاهاي خوراكي ايراني بتواند استانداردها اجباري مورد توجه نظام سلامت روسيه را به دست آورد.

عسکراولادی رئیس اتاق ایران و روسیه در اين خصوص مي گويد: مجموع مبادلات تجاری ایران و روسیه در حال حاضر٣ میلیارد دلار در سال است که با افزایش صادرات مواد غذایی و همچنین افزوده شدن محصولات پتروشیمی به این صادرات، ارزش این مبادلات بیشترمی شود.وي مي افزايد : در حال حاضر مجموع صادرات مواد غذایی ایران به روسیه ٦٠٠ میلیون دلار است که پیش بینی می شود بعد از مذاکرات دو کشورارزش این صادرات با ٣ برابر افزایش، به ٥/١ تا ٢ میلیارد دلار برسد.

نگاه روسيه به بازارهاي ايران

با آغاز تحريم هاي بين المللي عليه روسيه اين كشور براي تامين موادغذايي مورد نيازش دست ياري به سوي متحدانش دراز كرد كه كشورمان ازجمله مهمترين آنها بود ، چرا كه نزديكي به اين كشور ،اطمينان از سلامت موادغذايي وارزاني موجب مي شد تا اين روسيه براي تامين نيازهاي خود با كمترين مشكل ممكن مواجه شود. از طرفي از آنجا كه ايران سابقه صادرات محصولات مواد غذايي سالم از جمله آبزيان را دربرخي كشورها از جمله اتحادیه اروپا، ویتنام، کره جنوبی، چین، امارات، عراق و کویت داشت لذا دوطرف مي توانستند شركاي مهمي در اين زمينه باشد.

ولی‌الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه در سال 1393 مي گويد : بالاترین رقم صادراتی از ایران به روسیه متعلق به خیار و خیارترشی با 30 میلیون دلار است. پس از آن مکمل‌های دارویی 29 میلیون دلار، سیمان سفید 26 میلیون دلار، سبزیجات 15 میلیون دلار، انگور 13 میلیون دلار، کیوی 12.5 میلیون دلار، انواع کلم 12.2 میلیون دلار، پسته حدود 19 میلیون دلار بود.

ايران مي تواند جايگزين تركيه شود

يكي از كشورهايي كه نياز روسيه را در زمينه محصولات كشاورزي تامين مي كرد تركيه بود كه سالانه از اين بازار 4 میلیارد دلار درآمد داشت كه در پي بروز اختلاف شديد با روسيه به راحتي اين بازاز را ازدست داد.رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران دراين خصوص مي گويد: براساس آمار گمرک ترکیه در سال 2014 میلادی حدود 800 میلیون دلار انواع میوه و آجیل از ترکیه به روسیه صادر شد.که سهم سبزیجات از این رقم 585 میلیون دلار و سهم غذای کنسرو شده 42 میلیون دلار بود .

زرگران مي افزايد: همچنين ميزان واردات گوجه فرنگی روسیه از ترکیه دراين سال ،حدود 429 میلیون دلار بود و در مجموع اين كشور سهم 41 درصدی در بازار گوجه‌فرنگی روسيه دراختيار داشت وعلاوه بر آن موفق شد 186میلیون دلار کشمش به اين كشور صادر كند واکنون با خروج ترکیه از این بازار، فرصت مناسبی برای ما فراهم شده است تا بتوانيم اين بازار بكر را در اختيار بگيريم .

گيلان ومازندران در راس صادرکنندگان به روسيه

استان گيلان ومازندران ازجمله مناطقي به شمار مي آيند كه توانسته اند در زمينه توليد گوشت ،شير، مرغ وتخم مرغ علاوه برتامين نيازهاي داخلي ، مازاد توليد خودرا به كشورهايي ازجمله عراق وافغانستان صادركنند.بررسي ها نشان مي دهد، درحال‌ حاضر روزانه 150 تن شیر در گیلان تولید می‌شود كه با توجه به تامين نيازهاي استان مي توان براي صادرات اضافه اين محصول به کشورهای همسایه نظیر روسیه برنامه ريزي كرد. در كنار اين موضوع ، توليد سالانه 45هزار تن مرغ كه تنها8 هزار تن آن مورد نياز استان است نيز از ديگرمزايايي است كه مي توان براي صارات روي آن حساب كرد.

ملک زاده رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی ايران با اشاره به افزايش هرساله مواد لبني در روسيه مي گويد: حجم مصرف بازار فرآورده‌های شیری در اين كشور تا سال 2015 به سه‌هزار و 191 میلیون کیلوگرم رسید واين روند تا سال 2019 دوبرابر مي شود كه جاي دارد ازاين فرصت استفاده شود.

وي مي افزايد: بررسي ها نشان مي دهد تنها 30 درصد بازار این کشور در اختیار این شركت هاي خاص بوده و 70 درصد در اختیار سایرين است که با توجه به استقبال روس‌ها از محصولات لبنی نظیر ماست، شیر، پنیر و انواع کره، و با توجه به كيفيت بالاي محصولات لبني توليد ايران ، اين بازار را به راحتي به دست آورد.مدیرکل دامپزشکی مازندران نيز كه توانست اولين محموله از محصولات لبني خوداين استان را به روسيه صادر كند دراين رابطه مي گويد: پس از اينكه كيفيت محصولات لبني صادراتي ما به تایید دامپزشکی کشور روسیه رسید ،در نخستین گام 20 تن شیرخشک و 18 تن پنیر به ارزش 180 هزار دلار به روسیه ارسال شد و قرار است هرماه حدود 2 هزار تن پنیر و شیرخشک به این کشور صادر شود.

حضور در بازار روسيه، آسان اما ...!

اوايل سال ميلادي جديد بود كه روسیه برای حذف تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دامی از ایران قدم مثبتي دراين راه برداشت وعملاراه نفوذ محصولات ايراني را به بازار اين كشور هموار كرد .

با اين وجود، از آنجا بايد مواد غذايي كه به روسيه وارد مي شوند بايد از آزمون هاي استاندارد مورد نظر سازمانهاي بهداشتي اين كشور سربلند بيرون بيايند، لذا اين موضوع موجب شد تا برخي از كالاهاي ايراني نتواند وارد اين بازار شود كه مرغ از آن جمله بود .استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موانع صادرات به روسیه دست یافتن به استانداردهای بهداشتی این کشوربرای تولیدکنندگان مرغ

بود مي گويد: در دوسال گذشته برخی محصولات لبنی و شیلاتی قادر به دریافت استانداردهای بهداشتی طرف روسی شدند اما تولیدکنندگان مرغ نتوانسته بودند استاندارد مورد نظر روسیه را به دست آورند که پس از چند جلسه با مسئولان استانداردهاي بهداشتي اين كشور وجلب توجه آنها درخواسته هاي مورد نظرشان اين مشكل حل شد،به طوري كه هم اكنون فرآیند صادرات گوشت مرغ و لبنیات به روسیه با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار