کد خبر: 786900
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
چرا «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» سراغ مشاركت سفارتخانه‌ها نمي‌رود؟
باز هم شهر تهران ميزبان تصاوير آثار هنري موزه‌اي شده و شهروندان تهراني با عبور از معابر مهم شهري با گالري بزرگي روبه‌رو خواهند شد...
محمدصادق عابديني
باز هم شهر تهران ميزبان تصاوير آثار هنري موزه‌اي شده و شهروندان تهراني با عبور از معابر مهم شهري با گالري بزرگي روبه‌رو خواهند شد كه بخش قابل توجهي از آثار آن به هنرمندان خارجي اختصاص دارد كه محل نگهداري آنها نيز بيرون از ايران است. شهرداري تهران بدون اينكه مشاركت كشورهاي صاحب آن اثر را جلب كرده باشد، امكاناتش را براي تبليغ موزه‌ها و گالري‌هاي خارجي صرف كرده است.

ابراهيم زاهدي مطلق نويسنده، در صفحه اجتماعي‌اش با اشاره به كاتالوگ‌هاي معرفي آثار موزه‌اي در لوور كه توسط كشورهاي مختلفي كه آثار از آنها جمع‌آوري و تهيه شده است، از اينكه امكانات شهري ما براي معرفي رايگان آثار خارجي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، انتقاد كرد. ارديبهشت ماه سال گذشته بود كه شهرداري تهران با اجراي طرحي به نام «نگارخانه‌اي به وسعت شهر»، اكثر بيلبوردها و سازه‌هاي تبليغاتي شهر تهران را به نمايش آثار هنري هنرمندان شهير ايراني و خارجي اختصاص داد.  «نگارخانه‌اي به وسعت شهر» گلچيني از تابلوهاي نقاشي و تصاوير آثار حجمي بود، با توضيحات مختصري درباره نام خالق اثر و محل نگهداري آنها كه تنها ايرادي كه از آن گرفته مي‌شد، كوچك بودن اندازه توضيحات بود. استقبال از اين طرح باعث شد تا امسال نيز شهرداري طرح «نگارخانه‌اي به وسعت شهر» را اجرا كند. سيد مجتبي موسوي، معاون فرهنگي سازمان زيبا سازي شهرداري در گفت و گو با «جوان» اجراي اين طرح را بدون تعامل با گالري‌هاي خارجي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: صرفاً در مورد معرفي آثار موزه‌هاي داخلي مثل موزه هنرهاي معاصر، ملك، فرش و ايران باستان تعاملاتي داشته‌ايم.
موسوي همچنين خبر درج شده در برخي از رسانه‌ها را درباره تغيير بيلبوردهاي متناسب با نيمه شعبان با بيلبوردهاي ديگر رد و تصريح مي‌كند: اين خبر كذب است و متناسب با دو رويداد نيمه شعبان و آزادسازي خرمشهر بيلبوردهاي نگارخانه‌اي به وسعت شهر را از ميان آثار مرتبط با اين ايام استفاده شده و هيچ بيلبوردي نيز تغيير نكرده است.  اما در كنار اين چهره هنري نبايد از اين نكته نيز غافل شد كه معرفي آثار موزه‌اي كشورهاي خارجي به معناي معرفي آن كشور، معرفي جاذبه‌هاي فرهنگي و هنري و همچنين دعوت غيرمستقيم به سفر و تماشاي اصل اثر است. به معناي ديگر بيلبوردها نقش توسعه‌دهنده گردشگري خارجي را ايفا مي‌كنند كه سودش نصيب كشورهايي مي‌شود كه مالكيت اين آثار را دارند. حالا چرا بايد هزينه معرفي هنرمندان خارجي از جيب مردم تهران پرداخت شود؟ و چرا نبايد از مشاركت دولت‌هاي خارجي براي معرفي هنرمندان كشورشان كمك گرفت و اگر تمايل داشته باشند خودشان براي معرفي هنر و هنرمندان كشورهاي متبوعشان هزينه كنند. قطعاً نهادي مانند شهرداري داراي ارتباطات گسترده بين المللي است و سفارتخانه‌هاي خارجي در تهران نيز داراي رايزن فرهنگي و دفاتري هستند كه امور فرهنگي را دنبال مي‌كنند.

حالا براي دومين سال است كه تهران گالري شده كه در آن هنرمندان خارجي و البته تعدادي از آثار ايراني معرفي مي‌شوند، توضيحات تصاوير با قلم درشت‌تر نوشته شده و خواندن آن را راحت‌تر كرده است. اسامي هنرمندان خارجي و آثارشان جلوي چشم شهروندان تهراني رژه مي‌رود و بدون اينكه دولت‌هاي خارجي هزينه‌اي كنند، فرهنگشان روي بيلبوردهاي شهر تهران تبليغ مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار