کد خبر: 786640
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
درد دل فرهادی برای خارجی‌ها: آخ! که امریکایی‌ها نمی‌توانند در ایران فیلم بسازند! / جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازی اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است.
الناز خمامي زاده
جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازی اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است. فرهادي در خاك فرانسوي‌ها از دشواري‌هاي ساخت فيلم در ايران گلايه كرده است که چرا ایران براي فيلمسازي امريكايي‌ها جای مناسبی نیست!  با اين حال از نظر فرهادي فيلم ساختن در ایران همچنان دوست‌داشتني است!

در داخل ايران از آخرين ساخته سينمايي فرهادي به عنوان اثري ناشناخته و مرموز ياد مي‌شود؛ فرهادي بعد از ساخت «گذشته» در فرانسه «فروشنده» را در ايران ساخته اما رونمايي از آن را به جشنواره فيلم كن موكول كرده است تا اثرش براي همه در ايران مرموز باقي بماند. شايد هم او دلايل خاصي براي ممانعت از نمايش اوليه فيلمش در جشنواره فيلم فجر داشته است؛ فيلمي كه در دقيقه 90 به جمع پذيرفته‌شدگان در كن راه پيدا كرد. حالا در اين رويداد سينمايي مورد تحسين همگان قرار گرفته و حتي مدعي كسب نخل طلاي كن است؛ هر چند ظاهراً دل كارگردانش همچنان با حال و هواي فيلمسازي در فرانسه خو گرفته تا جايي كه فرهادي از مصائب فيلمسازي در كشورمان و نوع رفتار با سينماگران روشنفكر ايراني براي خارجي‌ها گلايه كرده است. او در نشست خبري بعد از رونمايي از اين فيلم در فرانسه ادعا كرده كه در كشورش با كساني كه با ابزار هنر به انتقاد از دولت برمي‌خيزند، رفتار خوبي نمي‌شود.  اين صحبت‌ها بعد از نمايش فيلم «فروشنده» در اين جشنواره مطرح شده است. اين نشست خبري بعد از مراسم فوتوكال عوامل اين فيلم برگزار شد. شهاب حسيني، بابك كريمي و ترانه عليدوستي از بازيگران اين فيلم سينمايي، كاوه سجادي حسيني دستيار كارگردان و اصغر فرهادي كارگردان مطرح سينماي ايران در نشست خبري « فروشنده »حضور داشتند. فيلمي درباره معلم و بازيگري كه مي‌خواهد از مردي كه مرتكب اهانت به همسرش شده انتقام بگيرد. فرهادي در اين نشست خبري گفته است: «در كشور من نوع رفتار با روشنفكرها آنقدر توهين‌آميز و بد است كه ناراحتي و شرمساري من از آن انتهايي ندارد.»

او در ادامه با ياد كردن از شاعران و نويسندگان و نيز چهره‌اي چون عباس كيارستمي ادعا كرده كه اين هنرمندان در مقابل سانسور‌ها و سوء رفتارها در ايران انعطاف پذير بوده و هرگز به گل ننشسته‌اند.
گلايه‌هاي فرهادي از نوع رفتار با برخي فيلمسازان در ايران در حالي است كه داستان و برخي صحنه‌هاي فيلم جديد او نيز مي‌تواند در داخل كشور مستعد بروز برخي حساسيت‌ها شود. هنوز جزئيات زيادي از « فروشنده » فرهادي مشخص نيست، با اين حال گفته مي‌شود كه اين فيلم درباره تشديد تدريجي خشم مردي با بازي شهاب حسيني است كه همسرش (با بازي ترانه عليدوستي) از سوي مردي ديگر كه داراي روابط نامشروع با ساكن بدكاره سابق آپارتمانشان بوده مورد حمله و اهانت قرار گرفته است ؛ از قضا در اين فيلم چندين صحنه ديگر نيز وجود دارد كه مي‌تواند منجر به بروز حساسيت‌هايي در داخل كشور شود. سايت سينماژورنال طي گزارشي درباره داستان اين فيلم نوشته است: « آ‍پارتماني در تهران در حال فرو ريختن است و ساكنان آن از جمله زوج متأهلي كه شخصيت‌هاي اصلي داستان هستند، عماد (شهاب حسيني) و رعنا (ترانه عليدوستي)، براي نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه‌اند... عماد و رعنا مجبور مي‌شوند كه خانه‌ تازه‌اي پيدا كنند. آنها سريعاً مي‌روند به واحد بزرگ ولي قديمي خانه‌اي كه در نزديكي همان‌جا واقع است. اما ظاهراً ردپاي ناخوشايندي از گذشته‌ خانه هنوز باقي مانده است. خانم مستأجر (ساكن قبلي) آن طوري كه در بيان مردم تهران رايج است، با مردهاي زيادي پريده. نق‌ نق‌ها شروع مي‌شود و بعد از آن اتفاقي مي‌افتد كه سبب ناديده گرفتن موضوعي سياه‌تر مي‌شود. رعنا در خانه تنها است و مي‌شنود كه كسي وارد خانه شده است. به تصور اينكه عماد است، شروع مي‌كند به حرف زدن، اما عمادي در كار نيست. شب همان روز عماد به خانه برمي‌گردد و وقتي كه از پله‌ها بالا مي‌رود، ردپاي خوني در راه‌پله‌ها به چشمش مي‌خورد و همسرش را در حالي مي‌بيند كه وقتي زير دوش بوده، به‌دست كسي كه وارد خانه شده به سرش ضربه زده شده است. در بيمارستان سرش را بخيه مي‌زنند و معلوم مي‌شود كه مشكل جسمي خاصي ندارد.» به نظر مي‌رسد حتي نام خود فيلم (فروشنده) با توجه به خط داستاني كه از آن روايت مي‌شود، دو‌پهلو و داراي استعاره است.

فرهادي كه تخصص خاصي در ساخت فيلم‌هاي پيچيده با موضوع مشكلات اخلاقي انسان و نسبت آن به جامعه را دارد، پيش از اين و پس از ساخت فيلم «گذشته» در فرانسه گفته بود كه دوست دارد فيلم بعدي خود را در كشور خودش بسازد. حالا كارگرداني كه با ساخت «جدايي نادر از سيمين» در خيابان‌هاي تهران و ايران به شهرت جهاني رسيده به رسانه‌هاي خارجي حاضر در جشنواره فيلم كن از موانع فيلمسازي در ايران سخن به ميان آورده است: «‌اگر چندين دهه در ايران كار مي‌كرديد، به مقاومت كردن در مقابل موانع عادت مي‌كرديد و اين موانع به منبع كسب انرژي و انگيزه شما بدل مي‌شدند.» فرهادي باوجود تمام نيش و كنايه‌هايش به فيلمسازي در ايران ابراز علاقه كرده و گفته است: «با وجود اين مشكلات فيلم ساختن در ايران را واقعاً دوست دارم، اما شك ندارم كه اگر يك امريكايي براي فيلمسازي به ايران بيايد با كاري غيرممكن و مسيري عبورناپذير مواجه خواهد شد.»
اين نخستين بار نيست كه سينماگران ايراني در جشنواره‌هاي خارجي از اینکه کشورشان در فیلمسازی مثل امریکا و غرب عمل نمی‌کند برای خارجی‌ها درد دل کرده‌اند. چهره‌هايي چون جعفر پناهي، رخشان بني اعتماد و مجيد برزگر از جمله آنها بوده‌اند. فيلم فرهادي شانس خوبي براي كسب نخل طلاي كن به ويپه در بخش بهترين بازيگر مرد دارد و هم اكنون با نقد و تحليل‌هايي مواجه شده كه اكثر قريب به اتفاق آنها مثبت و خوش‌بينانه هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
3
نفوذ فرهنگی با جایزه ای با بوی صهیونیزم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
اين پول مزدوري اي بود كه از جيب شيخ قطر كه يكي از بزرگتري حاميان داعش است به جيب فرهادي پاچه ليس رفته است
و اين مطلب نه مايه مباهات كه مايه ننگ ابدي براي اين جماعت و حاميانشان است !!!
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
1
0
صبر كنيد،به تهران رسيدند ،به اين عزيزان گير سه پيچ ميدند،كه چرا در كن جلو چشم همه به نماز نايستاديد،يا مثلا شعار مرگ بر امريكا سر نداديد.اصلا چرا خنديديد ،مگر نميدانيد لبخند شما ،يعنى چراغ سبز به جريان نفوذ.چرا جايزه از دست غير مسلمان گرفتيد ،شما فتنه گريد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
1
هر کسی به کشورش خیانت کند از دست خارجی ها جایزه می گیرد.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
به نظر من که هیچ چیز فرهادی و فیلمش مشکوک نیست آنچه که مشکوکه فروش میلیاردی فیلمهایی مثل رسول اله و قلاده های طلاست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار