کد خبر: 786627
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
دور زدن قانون براي پرداخت حقوق‌هاي چند ده ميليوني به پزشكان
با وجود سپري شدن چند روز از نامه سرگشاده دبير‌كل خانه پرستار به وزير اقتصاد و افشاي حقوق‌هاي چند ده‌ و حتي چند صد ميليوني چند هزار نفر در وزارت بهداشت این ماجرا هنوز هم داغ است.
زهرا چيذري
بنا به تأكيد احمد توكلي، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، پرداخت‌هاي چندصد ميليون توماني در وزارت بهداشت وجود دارد زيرا نظارت و كنترلي بر پرداختي‌ها وجود ندارد. به گفته وي، قانون مديريت خدمات كشوري اختياراتي را براي برخي مديران قائل شده كه اگرچه معقول است اما گاهي از آن سوء استفاده مي‌شود. درست مانند اتفاقي كه هم اكنون در حوزه بهداشت و درمان و درباره حقوق پزشكان در حال رخ دادن است و حقوق‌هاي چند ده ميليوني پزشكان در قالب كارانه به آنها پرداخت مي‌شود، چراكه قانون اجازه پرداخت چنين حقوق‌هايي را نداده اما در برابر كارانه سكوت كرده است.

اينكه يك تاجر يا كارخانه‌دار يا توليدكننده درآمدهاي چند ده يا چند صد ميليوني داشته باشد چندان غير عادي نيست اما اگر يك كارمند يا پزشك هر قدر هم رده‌بالا حقوق‌هاي نجومي داشته باشد موضوعي است كه در كشور ما به امري عادي تبديل شده و حتي قانون خدمات كشوري هم با استثنا قائل شدن براي برخي افراد و دستگاه‌ها دست آنها را براي اين همه تبعيض باز گذاشته و موجب شده تا هر ماه فيش‌هاي حقوقي چند ده و حتي چند صد ميليوني براي پزشكان و برخي از مشاغل ديگر صادر شود. اين در حالي است كه برخي چهره‌ها و مسئولان مانند حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس و وزير بهداشت چنين دريافت‌هايي را به كل تكذيب مي‌كنند، به طور نمونه ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت مي‌گويد: متوسط درآمد پزشكان متخصص دولتي 12/5 ميليون تومان است و درآمدهاي 100 و 200 ميليوني نداريم. به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران اما 30 نفر از هزار و 100پزشك اين دانشگاه كارانه 70 ميليوني مي‌گيرند. در كنار اينها هستند افرادي كه با رو كردن اسناد حقوق‌هاي چند ده‌ميليوني، اين بي‌قانوني را آشكار كنند.
 
درآمد نجومي برخي سفيد‌پوشان
هشدار درباره افزايش بي‌ضابطه تعرفه‌هاي درمان و چند برابر شدن دستمزد پزشكان طي طرح تحول سلامت دو سال پيش بود كه از سوي شش نماينده اقتصاد‌دان مجلس مطرح شد. اسفند‌ماه سال 93 بود كه احمد توكلي، محمد حسن نژاد، جعفر قادري، مصباحي مقدم، محمدمهدي مفتح و الياس نادران طي نامه‌اي به حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌‌جمهور اسلامي ايران، خواستار اصلاح تصميم دولت درباره تعرفه پزشكان متخصص شدند. در اين نامه آمده بود: «گر‌چه تعرفه‌ها بسامان نبود و تعديلاتي در آنها لازم مي‌نمود، ولي افزايش كاملاً ناحق بود. بر اساس تعرفه‌هاي پيشين، دريافتي پزشكان متخصص با دريافتي ساير اقشار، حتي پزشكان عمومي و كادر درماني شكاف فاحش داشته است. وضعيتي كه حتي در كشورهاي سرمايه‌داري محض نيز ديده نمي‌شود. به عنوان مثال دريافتي معاون درمان وزير محترم كه متخصص قلب است از بيمارستان امام حسين عليه‌السلام در تابستان ۱۳۹۱ ماهانه بين ۶۱ تا ۸۳ ميليون تومان بود!» نويسندگان اين نامه تفاوت فاحش دستمزد پزشكان با ديگر اقشار جامعه را به لابي‌هاي قوي پزشكان متخصص مربوط دانسته بودند؛‌امري كه موجب شده تا وجود درآمد اختصاصي، جمعيت كم و غيرمحسوس بودن تغييرات دستمزدي آنها در كل سرجمع اعتبارات بودجه، امكان اين امتيازطلبي را برايشان فراهم كند. در برابر اين، كاركنان برخي دستگاه‌ها نيز به دليل فقدان لابي در سطوح تصميم‌گيري، جمعيت زياد و تغيير زياد سرجمع بودجه با تغيير محدود حقوق آنان، از آن امتيازات بي‌بهره بمانند؛ امري كه در مغايرت آشكار با بند «۹»اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است، چراكه موجب بروز تبعيضات ناروا و نابرابري امكانات عادلانه در بين جامعه كاركنان دولت شده است.

توكلي با بيان اينكه در حوزه سلامت تعرفه‌ها به شكل نامتعارف افزايش پيدا كرده است، مي‌افزايد: به همين دليل برخي پزشكان دريافتي‌هاي زيادي دارند كه اين ظلم بزرگي به ديگر كاركنان بهداشت و درمان است. وي با انتقاد از افزايش بي‌حساب و كتاب دريافتي پزشكان و متخصصان، تصريح مي‌كند: تعرفه‌ها بايد كاهش پيدا كند. چرا بايد متخصصي به نام دريافت كارانه حقوقش به ميليون‌ها تومان برسد؟ هر نوع دريافتي بايد حساب و كتاب داشته باشد؛ در اين زمينه ضرورت دارد تعرفه‌ها كمي پايين‌تر بيايد و در مقابل تعرفه‌هاي پرستاران افزايش يابد.
 
اعتبار حقوق‌هاي نجومي از كجا مي‌آيد؟
به گفته توكلي دريافت‌هاي غيرمتعارف فقط در حوزه سلامت نيست بلكه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، بيمه‌ها و بانك‌ها نيز وجود دارد. اين موضوعي است كه پيشتر از اين هم در رسانه‌اي شدن فيش حقوقي چند تن از مديران بيمه مركزي آشكار شده بود. اما نكته قابل تأمل اينجاست كه در شرايط كنوني و با عنايت به رويكرد مورد تأكيد مقام معظم رهبري در اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل، اعتبار اين حقوق‌هاي نجومي از كجا تأمين مي‌شود و آيا با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در تضاد نيست.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
اگر به دانشگاه علوم پزشکی قم سری بزنید خواهید دید که پزشکان حقوق های چند صد میلیونی دریافت می کنند و با نهایت غرور و تکبر و خود برتر بینی با سایرین برخورد می کنند در صورتی که در همان دانشگاه سایر پرسنل یک تا یک و نیم میلیون حقوق ماهیانه دارند. متاسفانه اختلاف طبقاتی در جامعه بشدت افزایش یافته به طوری که یک نفر ماهی دویست یا سیصد میلیون حقوق بگیره و یک نفر فقط ماهی یک میلیون تومان.
ناشناس
|
Romania
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
چرخ مملکت به وسیله کارگر میچرخد خاک تو سرت کارگر روز 20 هزار تومان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
1
به قدرنیازحقوق برمی دارندطفلک ها !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
1
چرا خاک توسر کارگر بگو خاک بر سر کسانی که حقوق کارگر را ضایع میکنند کارخانجات چندین ماه است حتی حقوق حقه کارگران را پرداخت نمیکنند شما شتر را گم کرده اید ودنبال پالان شتر هستید اینها وعده هایی بود که به مردم دادید ولی وفا نکردید بلکه به خون شهدا هم خیانت کردید
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
2
0
سایت محترم"دکتر حریرچی سخنگوی
وزارت بهداشت"که بسیار از مطالب بیان شده احساس ملال اوری به ایشان دست داده ست"بیان کرده اند"فقط 20 پزشگ داریم که دریافتی 100میلیونی
داشته اند.ضمنا باید به ایشان عرض شود"که این پزشگان محترم تمامی مطب دارند"اکثرا درمانگاه یا سهام دار بیمارستان هستند"جراح هم باشند"که دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند.ایا؟ نباید فکر کرد پزشگان کدام کشور ها چنین درامدی دارند"ایا؟ پزشگان کشورمان جزئ افراد یک درصدی جامعه
ثروتمندکشورهستند"که به خوبی و
خوشی زندگی ودرسیر و سیاحت های
خارجی به سر می برند"بقیه مردم و
بیماران انها"جزئ 99 درصدی جامعه
هستند"که با وضعیت چه کنم زندگی
می گذرانند.
راسخی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
1
وقتی خانه از پایه و بست خراب باشد نتیجه همین میشود عده ای نشسته اند و ثروت این مملکت را به تاراج می برند و برای توجیه آن هم هزار بهانه و اسمون و ریسمون میکنند در هیجچ کجای دنیا این همه بی قانونی و بی نظمی وجود ندارد چرا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
زمانی که من به رشته ریاضی آمدم برخی که نمی توانستند به رشته ریاضی بیایند ناچارا به علوم تجربی رفتند حال من مهندسم و با 13 سال سابقه و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و حقوقم یک میلیون و صدو پنجاه هزار تومان در اردیبهشت امسال .خود قضاوت کنید در آن زمان چگونه باید می فهمیدم که می بایست به رشته های آب و نان داری با این شبکه مافیایی (پزشکان انحصار طلب) بیاندیشم
سرباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
0
به نظر بنده اختلاف درآمد و بی عدالتی بیداد می کند و این ابروی نظام و کشور و اسلام را می برد با هیچ عقلی این همه اختلاف طبقاتی جور در نمی آید.یک طرف پزشکان و فوتبالیستها و مدیر عاملها و دلالان و طرف دیگر کارگران بسیجیان نظامیان و مستضعفان .راستی در زمان سختی و حساس کی مدافع نظام و مملکت خواهد بود!!!!!!!!!!!!!!!
بایرام نوروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
0
آن که جمع شد سیم وزرش
ازآسمان که نباریده بر سرش
هم خودش دزد بوده هم پدرش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار