کد خبر: 786345
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
ميدان دادن به سينمايي كه جامعه را به فساد اجتماعي دعوت مي‌كند
مقام معظم رهبري در ديدار اخير مسئولان كشور مي‌فرمايند: «وقتي كه ما در جشنواره فجرمان فيلم‌هايي نشان داده مي‌شود كه اصلاً سوق مي‌دهد مردم را به سمت اين مفاسد اجتماعي، در واقع فرهنگسازي ضد اين جهت را داريم انجام مي‌دهيم؛ بايد مراقبت بشود، بايد به اينها توجه بشود.»...
محمدصادق عابديني
جشنواره فيلم فجر اصلي‌ترين جشنواره سينماي ايران است و نام ارزشمند «فجر» در افكار عمومي به معناي مهر تأييدي بر محتواي آثار به نمايش در آمده در جشنواره است، اما در عمل و برخلاف تصور عمومي، جشنواره فجر سال‌هاست كه نظارت اخلاقي‌اش را برمحتواي سينما كم‌رنگ كرده، به طوري كه فيلم‌هاي فجر حتي مردم را به فساد دعوت مي‌كنند! اين وضعيت نابهنجار فرهنگي باعث اعتراض‌هاي زيادي شده است.

مقام معظم رهبري در ديدار اخير مسئولان كشور مي‌فرمايند: «وقتي كه ما در جشنواره فجرمان فيلم‌هايي نشان داده مي‌شود كه اصلاً سوق مي‌دهد مردم را به سمت اين مفاسد اجتماعي، در واقع فرهنگسازي ضد اين جهت را داريم انجام مي‌دهيم؛ بايد مراقبت بشود، بايد به اينها توجه بشود.»
بخش اعظم سينماي ايران با حمايت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم دولتي اداره مي‌شود. متأسفانه مديران دولتي براي اينكه بخش خصوصي را تشويق به سرمايه‌گذاري در سينما كنند، چشم خود را به‌روي برخي از مسائل از جمله هنجارشكني‌هايي كه به منظور ايجاد جذابيت كاذب در فيلم‌ها می‌شود، مي‌بندند و اين اتفاق در زمان اكران و با فروش بيشتر اين گونه فيلم‌ها تشديد نيز مي‌شود، به نحوي كه در ميان فيلم‌هاي پرفروش سال‌هاي اخير سينما چندين مورد فيلم را مي‌توان نام برد كه با تكيه بر شوخي‌هاي جنسي و عبور از خطوط قرمز شرعي و عرفي تلاش كرده‌اند بر تعداد مخاطبان خود بيفزايند.
 
آلبالوهاي فاسد درخت سينما
ماه گذشته دفتر رئيس سازمان سينمايي نامه‌اي را به همراه يك پيوست جالب دريافت كرد. نامه خطاب به حجت الله ايوبي نگاشته شده بود و در آن دانشجويان بسيجي نسبت به وضعيت سينما و فيلم‌هاي روي پرده اعتراض كردند. به همراه اين نامه نيز يك پياله آلبالوي فاسد ارسال شده بود كه نشانه‌اي باشد از يكي از فيلم‌هاي پر حرف و حديث در حال اكران. اين اعتراض نمادين را نبايد تنها به عنوان نارضايتي از پخش فيلم «50 كيلو آلبالو» ساخته ماني حقيقي دانست كه محتواي آن حتي اعتراض وزير ارشاد را در پي داشته است. بلكه اين اعتراض، به يك كليت بود كه در فضاي سينماي ايران وجود دارد و آن تسامحي است كه سازمان سينمايي نسبت به محتواي فيلم‌هاي توليد شده به خرج مي‌دهد و باعث شده است كه هر سال بيش از قبل كمرنگ‌شدن برخي از خطوط قرمز در سينماها باشيم.
 
جشنواره فجر آينه سينماي انقلاب نيست
محصول توليدات يك ساله سينماي ايران در جشنواره فيلم فجر خودنمايي مي‌كند و به جز معدود فيلم‌هايي كه به فجر راه پيدا نمي‌كنند، غالب توليدات سينماي ايران در فجر ارزيابي مي‌شوند و جالب اينجا است كه اين فيلم‌ها متناسب با شرايط سياسي كشور داراي افت و خيز‌هاي متعددي درباره هنجار‌هاي اخلاقي جامعه هستند. از اين رو جشنواره بيشتر از اينكه به دليل نام «فجر» نمايي از سينماي انقلاب باشد، تصويري كلي از سينماي اجتماعي، تجاري و كمدي است كه خود را با رفتار دولتمردان تنظيم مي‌كند. با وجود اينكه روند توليد فيلم سينمايي در كشورمان بر اساس نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جلو مي‌رود و در مراحل مختلف سازمان سينمايي بر روند ساخت يك فيلم نظارت مي‌كند، در عمل آنچه به سينماها راه پيدا مي‌كند، از بسياري جهات نسبت به فرهنگ عمومي كشور داراي تناقض‌هاي زيادي است، به طوري كه حتي به اكران آن اعتراض شده و وزارت ارشاد مجبور به توقف اكران فيلم مي‌شود. در سال‌هاي اخير چند بار اين اتفاق درباره اكران فيلم‌هاي سينمايي رخ داده است؛ فيلم‌هايي كه از شرع، عرف و اخلاق با اعتقادات جامعه در تضاد بوده‌اند. با وجود اين به دليل برخورد‌هاي سليقه‌اي وزارت ارشاد و سازمان سينمايي شاهد هستيم كه در يك دوره حساسيت‌ها نسبت به اين فيلم‌ها بيشتر و در دوره ديگر تلاش مي‌شود فضا به سمت تساهل در قبال هنجارشكني پيش برود.

اما تجربه نشان داده كه هر چقدر دربرابر فيلم‌هاي مسئله‌دار برخورد‌ها ساده‌تر شود، فيلمسازان ديگري نيز تشويق مي‌شوند در فيلم‌هاي بعدي‌شان با دست بازتر فيلمسازي كنند و خود را كمتر در قيد و بند هنجار‌هاي اخلاقي و عرفي جامعه قرار دهند.
  
قانون چه مي‌گويد
قانونگذار در نظام جمهوري اسلامي ذيل قانون مجازات اسلامي ماده 639 براي افرادي كه مردم را به فساد و فحشا تشويق كنند مجازات در نظر گرفته است. در ماده 640 نيز براي «هركس نوشته يا طرح، گراور، نقاشي، تصاوير، مطبوعات، اعلانات، علايم، فيلم، نوارسينما و يا به‌طور كلي هر چيز كه عفت و اخلاق عمومي را جريحه‌دار نمايد براي تجارت توزيع به نمايش و معرض انظارعمومي گذارد يا بسازد يا براي تجارت و توزيع نگاهدارد» حبس و جزاي نقدي در نظر گرفته شده است. البته تا به حال هيچ فيلمسازي در كشور شامل مجازات اين قانون نشده است و اگرچه فيلم‌هاي زيادي توسط وزارت ارشاد يا مقام قضايي توقيف شده‌اند اما از آنجا كه هميشه رفتار نظام اسلامي با هنرمندان همراه با رفعت و عطوفت بوده است، آنچه در نهايت كار باقي مانده اين است كه فيلم توقيف شده و فيلمساز بار ديگر فيلم مي‌سازد و باز داستان اعتراض به محتواي غيراخلاقي برخي از فيلم‌ها ادامه پيدا مي‌كند.
 
سينما بر سر دوراهي
مديريت سينماي ايران امروز بر سر دوراهي قرار گرفته است؛ از يك سو مي‌تواند ادامه توليد فيلم‌هاي سخيف اخلاقي را با توجيه سود اقتصادي دنبال كند و در قالب فيلم‌هاي طنز و اجتماعي شاهد انواع مشكلات اخلاقي باشيم و هر ساله نيز بر دامنه و وسعت هنجار شكني‌ها افزوده شود يا اينكه به صورت هدفمند و گزينش شده اقدام به حمايت از توليد فيلم‌هايي كند كه اگرچه از نظر فروش كمي پايين‌تر از فيلم‌هاي مبتذل هستند اما در عوض خانواده‌ها را به مفاسد اجتماعي و اخلاقي دعوت نمي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Moldova, Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
دشمن برای تخریب جوامع اسلامی، برنامه ریزی دارد چراکه با رشد روحیه استقلال طلبی و ترویج رشادت توسط شرع مقدس اسلام، جوامع بشری از سلطه ی قدرت ها و مستکبرین خارج خواهند شد. به همین خاطر اسلام، هدف مستقیم تهاجم فرهنگی قدرت ها خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار