کد خبر: 785878
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
واكنش دبير كاريكاتور هولوكاست نسبت به بيانيه مدير‌كل يونسكو
سيدمسعود شجاعي‌طباطبايي، دبير دومين مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور هولوكاست با نوشتن نامه‌اي خطاب به خانم ايرينا بوكووا، مدير‌كل يونسكو نسبت به بيانيه‌ وي واكنش نشان داد.
بهنام صدقي
نگران هولوكاست رژيم صهيونيستي در منطقه هستيمبه گزارش «جوان»، چندي پيش بود كه مديركل يونسكو با نوشتن بيانيه‌‌اي اتهاماتي را به مسابقه كارتون و كاريكاتور «هولوكاست» وارد كرد. ايرينا بوكووا با انتشار بيانيه‌اي نمايشگاه آثار منتخب دومين مسابقه كارتون و كاريكاتور هولوكاست را «به ‌مسخره گرفتن يكي از برگ‌هاي غم‌‌انگيز تاريخ بشريت و موجب تشديد خشونت و نژادپرستي و برانگيخته شدن خشم» خوانده و در بيانيه‌اش برگزاري نمايشگاه هولوكاست را با روحيه مداراي فرهنگ غني پارسي و ارزش‌‌هايي كه جمهوري اسلامي را به ناميدن سال 2010 به سال گفت‌‌و‌گوي تمدن‌ها كشاند، در تضاد دانست كه در نهايت موجب شد سيدمسعود شجاعي‌طباطبايي، دبير دومين مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور هولوكاست با نگارش نامه‌اي به اين اتهام‌‌ها واكنش نشان دهد. وي به «جوان» مي‌گويد: خانم ايرينا بوكووا در بيانيه خود واكنشي عجيب توأم با توهين و تحقير براي ما ارسال فرمودند؛ بيانيه‌اي كه خبر از اتفاقي با بوي نژادپرستي و يهودپرستي مي‌داد اما من بلافاصله به اين بيانيه پاسخ دادم و هدفم از نگارش نامه خطاب به ايشان اين بود كه بگويم چنين مباحثي مد‌نظر ما نبوده و نخواهد بود. شجاعي طباطبايي در بخشي از اين نامه آورده است:

خانم مديركل، به عنوان اهل فرهنگ حتماً مطلعيد كه هدف هنر كارتون متعهد و متعالي هيچ‌گاه تمسخر نبوده و نيست، بلكه اين هنر به دنبال آن است تا با بزرگنمايي ضعف‌هاي بشري، امكان بهتر ديده شدن اين ضعف‌ها را فراهم كند و افشاگر ظلم ظالمان باشد. قصد ما تأييد يا تكذيب هولوكاست نيست، از اين رو به همراه اين نامه، سي‌دي مجموعه آثار راه‌يافته به بخش مسابقه را خدمت‌تان تقديم مي‌‌داريم. لطفاً با دقت و تأمل اين آثار را مشاهده كنيد. مطمئن هستيم شما حتي يك اثر را نخواهيد يافت كه واقعه هولوكاست را به تمسخر گرفته باشد و مهم‌تر آنكه حتي يك اثر از اين مجموعه را پيدا نمي‌كنيد كه اين رويداد تلخ تاريخي كه جنابعالي از آن به عنوان نسل‌كشي قوم يهود ياد مي‌‌كنيد، در آن ديده شود، اما مجموعه اين آثار كه از هنرمندان كارتونيست سراسر جهان در اين مسابقه گردآوري شده است چه مي‌‌گويند يا بهتر است بگوييم چه پرسش‌هايي از جامعه بين‌الملل و به ويژه از انديشمندان و نخبگان آن‌كه شما از زمره آنان هستيد، مطرح مي‌‌كنند. ما نگران هولوكاستي هستيم كه رژيم صهيونيستي در منطقه به آن دامن مي‌‌زند، ما نگران خشونت و نژادپرستي رژيم اسرائيل هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار