کد خبر: 785874
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
كمپين مردمي براي جلوگيري از غارت 2ميليارد دلاري اموال ملت ايران
جمعي از هنرمندان كشورمان با راه‌اندازي كمپيني مردمي، در حال جمع‌آوري امضا براي ارسال نامه به رئيس سازمان ملل هستند؛ كمپيني كه هدف آن جلوگيري از غارت اموال ايران توسط امريكا است.
محمدصادق عابديني
در پي صدور رأي ديوان عالي امريكا براي برداشت حدود 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود شده ايران جهت پرداخت غرامت به خانواده‌هاي امريكاييان كشته شده در جريان حمله به پايگاه نيروهاي امريكايي در بيروت و اعتراض دولت ايران به اين رأي، اين بار هنرمندان ايراني پيشقدم شدند و با ايجاد كمپيني به دنبال احقاق حقوق ايران و بازگرداندن 2 ميليارد دلار مذبور هستند.
  
رأي دادگاه امريكا و اعتراض در ايران
در سال 1983 پايگاه تفنگداران نيروي دريايي امريكا در بيروت منفجر شد كه در آن حادثه 241 نظامي امريكايي و تعدادي نيروي فرانسوي كشته شدند. امريكا از آن سال ايران را متهم به دست داشتن در اين انفجار مي‌كند، ادعايي كه كشورمان همواره آن را رد كرده است. در سال 1996 دولت امريكا با تصويب قانوني اين اجازه را به اتباعش داد تا در هر كجاي دنيا از حملات به اصطلاح تروريستي آسيب ديده باشند بتوانند عليه دولت‌هايي كه امريكا آن را حامي تروريسم مي‌داند، شكايت كنند. با اين چراغ سبز، وكلاي پرونده كشته‌شدگان امريكايي در بيروت ادعايي را عليه ايران اقامه كردند. در سال 2003 دادگاهي در امريكا رأيي به نفع بازماندگان حادثه بيروت صادر و جمهوري اسلامي را محكوم به پرداخت 2 ميليارد دلار كرد. متعاقب اين رأي و در سال 2010 اموال بانك مركزي ايران در «سيتي بانك» امريكا توقيف شد. اين پرونده با كش و قوس‌هاي فراوان و شكايت ايران به ديوان عالي امريكا در نهايت با حكم ديوان عالي ايالات متحده در تأييد توقيف 2‌ميليارد دلار اموال كشورمان همراه شد. دولت ايران تا به حال چند اقدام حقوقي براي بازگرداندن اين اموال انجام داده و رئيس‌جمهور، اقدام امريكايي را راهزني ناميده است. در اين شرايط هنرمندان كشورمان نيز دست به كار شدند و خواهان بازگرداندن اموال توقيف شده هستند.
  
كمپين هنرمندان
بر اساس قوانين سازمان ملل در صورتي كه تعداد امضاهاي يك كمپين به يك ميليون نفر برسد، دبير كل سازمان ملل موظف است كه آن موضوع را پيگيري و نسبت به آن اعلام موضع كند. اين نامه‌ها به عنوان اسناد سازمان ملل به ثبت خواهند رسيد. در سال‌هاي اخير چند بار هنرمندان ايراني، كمپين‌هاي مردمي را براي جمع‌آوري امضا جهت ارسال نامه به سازمان ملل راه‌اندازي كرده‌اند. پيش از اين و در جريان به گروگان گرفتن پنج مرزدار ايراني توسط يك گروهك تروريستي، كمپين بزرگي توسط هنرمندان در شبكه‌هاي اجتماعي به راه افتاد و با جمع‌آوري امضا و فشار رواني و رسانه‌اي در آزادسازي سربازان به گروگان گرفته شده نقش مؤثري داشت.

سال گذشته و بعد از فاجعه منا، بار ديگر هنرمندان ايراني دست به كار شدند و كمپيني را در محكوميت دولت سعودي به راه انداختند. در آن كمپين هنرمندان و مردم پاي نامه‌اي را امضا كردند كه در آن ضمن ابراز همدردي با بازماندگان اندوهگين فاجعه منا، خواستار دخالت مستقيم سازمان ملل براي پيگيري مجدانه اين موضوع و حرمت گذاري به جان و امنيت انسان‌هاي بي گناه شدند. بعد از تجربه موفق كمپين منا، اين بار كمپين ديگري از روز گذشته و با مشاركت گسترده هنرمندان به راه افتاده است.
  
نامه در دفاع از حقوق ملت ايران
در كمپيني كه از ديروز كار خود را آغاز كرده است، هنرمندان و مردم ايران با امضاي نامه‌اي خطاب به رئيس سازمان ملل به غارت اموال ايران توسط امريكا اعتراض كردند. پرويز پرستويي كه دبيري اين كمپين را برعهده دارد، درباره راه‌اندازي آن مي‌گويد: : «ما مردم ايران آنقدر در پيچ و خم حوادث روزگار آبديده شده‌ايم كه بخواهيم و بتوانيم قدرتمندانه خواسته‌هاي بحق‌مان را از روش‌هاي قانوني و مدني پيگيري كنيم و بهانه به دست دشمنان اين مرز و بوم ندهيم. هركس از هر قشر و سليقه، كه اين آب و خاك را دوست دارد بسم الله، با شركت در اين گردهمايي بزرگ ملي به ديگر جهانيان نشان دهد كه هرگز نخواهد گذاشت حق فرزندانش از گلوي هيچ كس به راحتي پايين برود.»
متن اين كمپين خطاب به بان كي مون به شرح زير است:
  
دبير كل محترم سازمان ملل متحد
ما امضا كنندگان اين بيانيه به عنوان جمعي از ملت ايران درخواست داريم كه به نامه اعتراضي دولتمان به جنابعالي در مورد حكم دادگاه‌هاي امريكا درباره برداشت غيرقانوني 2ميليارد دلار از اموالمان در اين كشور كاملاً توجه كرده و از اين امر كه خلاف رويه بين‌المللي است به شدت و قاطعانه جلوگيري فرماييد.

برگزاركنندگان اين كمپين از همه مردم ايران درخواست كرده‌اند تا با امضاي نامه مذبور در رسيدن امضاها به بالاي يك ميليون كمك كنند و نقشي در اعتراض به توقيف اموال كشورمان داشته باشند.

يكي از برگزاركنندگان اين پويش مردمي كه نخواست نامش رسانه‌اي شود در گفت و گو با «جوان» تأكيد كرد: اين حركت مردمي است و نبايد آن را با حركت‌هاي جناحي مخلوط كرد. مردم ايران بايد متوجه شوند كه دولت امريكا در فكر غارت اموال آنها است. حالا چرا اين 2‌ميليارد دلار در امريكا بوده و خارج نشده بحث بعدي است و اكنون اولويت ما جلوگيري از به تاراج رفتن آن و بازگرداندن اين اموال است. اين هنرمند تأكيد مي‌كند: مردم ايران اكنون در برابر يك دشمن مشترك قرار گرفته‌اند و هرچقدر هم ما درون خانه و بين خودمان اختلاف نظر داشته باشيم بايد در برابر دشمن متحد باشيم.

وي ادامه داد: كمپين‌هاي مردمي حركت‌هاي خوبي هستند كه بايد رسانه‌ها براي تبليغ و معرفي آنها كمك كنند. شايد هنوز خيلي از افراد از داستان برداشت 2 ميليارد دلار اموال كشورمان بي‌خبر باشند، حداقل مي‌توان با اين كمپين‌ها جامعه را نسبت به آنچه در حال رخ‌ دادن است، آگاه كرد.

علاقه‌مندان براي حضور و ثبت امضا در اين پويش مردمي مي‌توانند به آدرس اينترنتي www.hhnews.ir  رفته و در كمپين مرديم حضور يابند. اين امضاها به سايت اصلي كه وظيفه‌اش ثبت كمپين‌ها براي ارسال به سازمان ملل است، منتقل مي‌شود و با رسيدن مجموع امضاها به يك ميليون امضا، اين نامه به صورت رسمي به دبيركل سازمان ملل ارسال خواهد شد و بان كي مون را موظف خواهد كرد آن را پيگيري كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
1
0
چطور می توان به کمپین پیوست
حسینعلی حاتمی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
1
0
حرکت بسیار عالی و بجا ، از بانیان این کمپین تشکر میکنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار