کد خبر: 785297
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
ابهام در پرداخت طلب 5/6 ميليارد دلاري تهران از دهلي نو
برجام هم عملياتي شد و همه چيز در روال عادي خود قرار گرفت اما خبري از پرداخت بدهي هندي‌ها نشد؛ كشوري كه از در سايه تحريم‌ها به ماه عسل رفت و حالا پرداخت بدهي خود را منوط به چراغ سبز امريكا كرده است.
وحید حاجی‌پور
برجام هم عملياتي شد و همه چيز در روال عادي خود قرار گرفت اما خبري از پرداخت بدهي هندي‌ها نشد؛ كشوري كه از در سايه تحريم‌ها به ماه عسل رفت و حالا پرداخت بدهي خود را منوط به چراغ سبز امريكا كرده است.
ايران از هند بابت فروش نفت 6 ميليارد و 500 ميليون دلار طلبكار است؛ طلبي كه از سال‌ها پيش براي پرداخت آن راهكارهاي مختلفي در نظر گرفته شد اما عملي نشد. روزي هندي‌ها گفتند بدهي خود را به روپيه مي‌دهند، روزي ديگر از صادرات فولاد به جاي پرداخت پول سخن گفتند و روزي ديگر محموله گندم به ايران فرستادند اما ايران درصدد است پول خود را به يورو از اين كشور دريافت كند.
وقت‌كشي هندي‌ها هنوز هم ادامه دارد و با وجود اتمام حجت وزير نفت با وزير نفت هند در ديدار اخير خود، باز هم مشخص نيست اين پول پرداخت شود يا خير. منابع هندي از انتخاب يك بانك اروپايي براي انتقال اين طلب گفته‌اند اما اين خبر هم مانند راهكارهاي ديگر وقت‌كشي است، چراكه هيچ بانك اروپايي ولو درجه سوم، حاضر نيست ريسك كرده و با ايران همكاري بانكي كند.
هندي‌ها هيچ‌گاه نمي‌گويند دليل اين تأخير ترس از امريكاست؛ در همين رابطه پايگاه اينترنتي هندو نوشت: در حالي كه كمتر از يك هفته ديگر به زمان سفر نارندرا مودي نخست‌وزير هند به ايران باقي است، مقامات هندي سخت در تلاشند براي بازپرداخت 5/6 دلار پولي كه در طول چندسال گذشته به سبب تحريم‌ها به ايران بدهكارند، به توافقي دست يابند.
مقامات وزارت نفت و امور خارجه به روزنامه هندو گفتند اين تلاش‌ها به سبب بي‌ميلي بانك‌هاي اروپايي به انجام اقدامات مربوط به پرداخت اين پول، نتيجه‌اي نداشته است.
يك مقام هندي گفت:‌«‌ما نهايت تلاش خود را به عمل مي‌آوريم تا در طول اين هفته به توافقي دست پيدا كنيم. ما خواستار آن هستيم كه دست‌كم بخشي از بدهي‌هاي قابل ملاحظه خود به ايران را پيش از ديدار تاريخي نخست‌وزير هند پرداخت كنيم.‌» در حالي كه توافقنامه‌هاي ديگري وجود دارد، مقامات هندي مي‌گويند تلاش براي پيدا كردن راه پرداخت پول به ايران، آنها را منتظر نگه داشته است.
دهلي نو مكرر اعلام كرده علاقه‌مند به پرداخت 5/6 ميليارد دلار پول ايران است كه بيشتر آن به معاملات نفتي مربوط مي‌شود. در عوض، بانك‌هاي اروپايي، محدوديت‌هاي امريكا را دليل پرداخت نشدن بدهي به ايران معرفي مي‌كنند.
مقامات هندي مي‌گويند احتمال پيروزي دونالد ترامپ يا يك نامزد جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري امسال، از جمله مشكلات است. اين افراد در مبارزات انتخاباتي خود قول داده‌اند توافق هسته‌اي را كه سال گذشته با ايران به دست آمد لغو كنند. در نتيجه، اين احتمال نيز وجود دارد كه در خصوص لغو تحريم‌ها تجديد‌نظر شود.
روز جمعه، مقامات 9 بانك بين‌المللي از جمله اچ اس بي‌سي و استاندارد چارترد در لندن با جان كري وزير خارجه امريكا ملاقات كردند. مقامات اين بانك‌ها بررسي روابط تجاري با ايران را تا زماني كه واشنگتن پس از چند دهه تحريم‌ها عليه ايران زمينه را براي تجارت هموار نكند، رد كردند.
هفته گذشته، يك تيم به سرپرستي اندرو كلر دستيار وزير امور خارجه امريكا در امور مقابله با تهديد مالي و تحريم‌ها، با مقامات هندي در دهلي نو و بمبئي ملاقات كرد. كلر با مقامات شركت نفت و گاز طبيعي، تاتاس، هيندجاس، اِسار اويل و بانك مركزي هند ديدار كرد.
مقامات هندي با تأييد اينكه دولت از اين تيم براي «‌رفع ابهامات‌» در خصوص داد‌و‌ستد تجاري با ايران دعوت كرده است؛ به روزنامه هندو گفتند دهلي نو در تلاش است امريكا را براي متقاعد كردن بانك‌هاي انگليس به پرداخت 5/6 ميليارد دلار به صورت «‌يكجا» تحت فشار قرار دهد. در عين حال، مقامات هندي براي يافتن كانال‌هاي دائمي تجارت با ايران فعاليت مي‌كنند.
يك مقام هندي گفت فشار امريكا در چهار سال قبل، موجب كاهش واردات نفت ما از ايران شد و اكنون اين امريكاست كه بايد اطمينان دهد ما مي‌توانيم با ايران تجارت داشته باشيم.
خبرهاي مهم ديگر عبارتند از: امضاي يك توافقنامه تجاري سه‌جانبه از جمله با حضور افغانستان كه قبلاً نهايي شده است، يادداشت تفاهم در مورد توسعه بندر چابهار و پيشرفت در خصوص بهره‌برداري هند از حوزه‌هاي گازي فرزاد بي پيش‌بيني مي‌شود هند ميليون‌ها دلار سرمايه‌گذاري در منطقه آزاد تجاري چابهار انجام دهد اما هنوز همه اينها در حد تفاهمنامه مانده است.  ايران پول خود را مي‌خواهد و هندي‌ها هنوز نتوانسته‌اند آن را تسويه كنند. سفر نخست‌وزير هند به ايران نزديك است ولي همچنان پول ايران در دسترس نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
دشمن ما آمریکا نیست ! موجب تقویت مواضع آمریکا شده است ، شورای محترم نگهبان است ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
مسئول این بی کفایتی در اداره کشور کیست که نفتمان را داده اید وپولش را نمیتوانید بگیرید پیشنهاد میکنم اوباش واراذل به سفارت این کشور هم حمله کنند شاید پولمونو بدن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار