کد خبر: 784492
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
ويدئو كليپي كه تصورات غلط درباره ايران را به هم مي‌ريزد
ويدئوي كوتاه «به ايران سفر نكنيد» طي چند روزي كه در اينترنت بارگذاري شده، بار‌ها توسط كاربران ايراني دانلود و به اشتراك گذاشته شده است. ويدئويي كه در آن يك جوان فرانسوي تبليغات غلط غربي درباره سفر نكردن به ايران را به چالش مي‌كشد.
محمدصادق عابديني
ايران سال‌ها است به دليل تصوير‌سازي دروغين رسانه‌هاي غربي، در نظر شهروندان اروپايي و امريكايي، كشوري عقب‌مانده، دور از تمدن، با شرايط سخت زندگي و نامناسب براي سفر نشان داده مي‌شود. در اين شرايط دو جوان فرانسوي به نام‌هاي بنيامين و باپتيست تصميم مي‌گيرند به رغم تبليغات منفي درباره ايران و نهي اطرافيانشان و حتي چند ايراني كه در فرانسه زندگي مي‌كردند و با آنها آشنا بودند، به ايران سفر كنند و اين كار را عملي مي‌كنند. يكي از اين دو جوان به نام بنيامين تصميم مي‌گيرد از سفر خود به ايران فيلمي تهيه كند. اين فيلم كوتاه 3 دقيقه و نيمه ويدئويي در ايران و فرانسه بازتاب‌هاي زيادي داشته است. مجله لوپوئن يكي از سه مجله پر طرفدار فرانسه در گزارشي به ويدئوي «به ايران سفر نكنيد» پرداخته است. در اين گزارش كه توسط يك ايراني به نام آرمين عارفي تهيه شده، به اين نكته تأكيد داشته است كه بنيامين با خود تصويري شوك‌آور و سحر‌آميز از ايران براي غربي‌ها آورده است. البته اين مجله فرانسوي سعي دارد باز هم خوانندگانش را از ايران بترساند و برخلاف تصويري كه بنيامين از ايران نشان مي‌دهد، كشورمان را فقط با اعدام‌ها به دنيا معرفي كند!
در ويدئوي «به ايران سفر نكنيد» بنيامين گزاره‌هاي فكري منفي را كه دولت‌هاي غربي عليه سفر به ايران ترويج كرده‌اند با چالش روبه‌رو كرده است. از جمله گزاره نبود امنيت، نداشتن فرهنگ غني و نبود رفاه. اين فرانسوي بدون اينكه وابستگي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشته باشد، ويدئويي را تهيه كرده كه در آن اكثر آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي كشورمان به صورت مجمل و بسيار كوتاه به تصوير در آمده است. بنيامين به ميان مردم كشورمان آمده است و چند بار در اين ويدئو شاهد چهره‌هاي شاد هموطنانمان و برخورد گرم آنها با اين گردشگر خارجي هستيم.

درباره اينكه بنيامين يك فيلمبردار حرفه‌اي يا مستند‌ساز است، اطلاعي نداريم. وي با نام مستعار «TOLT» اين فيلم را ساخته است و اولين تصوير وي، جواني سرگردان در بيابان را نشان مي‌دهد و حركت اتومبيلي در دل يك بيايان بي‌آب و علف. در ابتدا اينگونه برداشت مي‌شود كه قرار است باز هم با فيلم‌هاي تبليغاتي ضدايراني مواجه شويم كه در آن قرار است به هر نحو ممكن ايران را محلي ناخوشايند و نا امن به تصوير بكشند كه از ابتدايي‌ترين نماد‌هاي تكنولوژي و پيشرفت بي‌بهره است، اما با تغيير تصوير و نشان دادن يك پيست اسكي در كشورمان، اين جمله را مي‌بينيم «ايران فقط يك كوير بزرگ است» و اين آغاز به هم ريختن تصورات غلطي است كه غربي‌ها سال‌ها است با آنها شهروندانشان را از سفر به ايران بازداشته‌اند. بنيامين در تصوير بعدي سراغ معماري باشكوه ايراني مي‌رود و باز هم به استهزا مي‌نويسد: «معماري ايراني خيلي مبتدي است». تصوير در حال استراحت گردشگر فرانسوي كه احتمالاً خود بنيامين يا همراهش باپتيست است، با جمله «ايران امن نيست» يكي از مهم‌ترين دروغ‌هاي رايج غربي‌ها عليه ايران را به سخره مي‌گيرد. بعد از آن آموزش در ايران، رفاه، ورزش و تفريحات، تصور ايراني‌ها نسبت به مردم كشورهاي غربي، تاريخ ايران را با تصاوير كوتاه اما تأثير‌گذار به نمايش مي‌گذارد. اين گردشگر خوش ذوق در آخر مي‌نويسد «به ايران سفر نكنيد...» و بعد جمله را اينگونه تكميل مي‌كند «... شما ممكن است بهترين سفر زندگي خود را داشته باشيد.»
اين ويدئو اثري سفارشي از سوي ايران نيست، ولي قطعاً تماشاي آن مي‌تواند روي بينندگانش مخصوصاً كساني كه تصور درستي از كشورمان ندارند، تأثير بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار