کد خبر: 784427
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
گفت‌وگوي «جوان» با رئيس سازمان بسيج عشايري كشور
روز 29 ارديبهشت ماه 1358 اولين ديدار جامعه عشايري كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي با حضرت امام خميني(ره) صورت پذيرفت. اين روز اكنون به نام روز بسيج جامعه عشايري نامگذاري شده است. قشر بي‌ادعا و مقاومي كه به تعبير حضرت امام و مقام معظم رهبري ذخاير انقلابند و همواره در برهه‌هاي سخت و حساس، تمام قد در خدمت نظام اسلامي قرار گرفته‌اند. در آستانه 29 ارديبهشت روز بسيج عشايري گفت‌وگويي با سردار علي پاشا محمدي، رئيس سازمان بسيج عشايري كشور انجام داده‌ايم تا نگاهي گذرا به پتانسيل‌هاي موجود در اين قشر و همين طور سلحشوري رزمندگان عشاير در طول دفاع مقدس داشته باشيم.
عليرضا محمدي
به نظر شما چه ويژگي‌هايي را مي‌توانيم مختص جامعه عشايري كشورمان بدانيم؟
 جامعه عشايري كشور با مردماني اصيل، ساده، صميمي و خداباور، داراي ويژگي‌هايي منحصر به فردي هستند كه با بهره‌گيري از كلام امام و رهبري و ديگر بزرگان مي‌توانيم خصوصيات متعددي را برايشان برشمريم؛ نگهبان سرحدات، راه‌ها و روستاها، نگهداران امنيت و آرامش‌بخشان به ملت، شجاع، با شهامت و فداكار، سرسخت‌ترين‌ها در دفاع از اسلام و ميهن اسلامي، حاضر به ميدان وفا، دلاور، حامي اسلام و علماي ديني، متحد و بصير، مقتصد و كارآفرين، ساده، باصفا و صميمي، امين و صادق، ولايتمدار و خدامدار و... از جمله ويژگي‌هاي قشر عشايري كشور هستند.
ارزيابي شما از پتانسيل‌هاي موجود در بسيج عشايري چيست؟ به نظر شما اين توانايي‌ها شناسايي شده‌اند؟
عشاير و بسيج جامعه عشايري داراي توانمندي‌ها و نقاط قوت در عرصه‌هاي متعددي هستند. در عرصه فرهنگ و دين، عشاير با دينداري و اعتقاد راسخ به ولايت و نظام جمهوري اسلامي متكي بر فرهنگ و آداب و رسوم سنتي و شرعي معنا مي‌شوند. به گونه‌اي كه ما يك سياه چادر را در حكم يك پايگاه ديني و فرهنگي مي‌دانيم. در عرصه دفاعي و امنيتي هم عشاير مرزداران امين و شجاع و غيوري هستند كه در صحنه‌هاي پاسداري از انقلاب اسلامي خصوصاً دوران دفاع مقدس جزو پيشگامان جهاد و شهادت بودند كه تقديم 10 هزار شهيد، شاهد اين مدعاست. لذا ما در بسيج هر سياه چادر را به عنوان يك پايگاه اطلاعاتي و امنيتي نظام مي‌دانيم. در عرصه اقتصادي، امروز زندگي جامعه عشايري تابلوي تمام نماي اقتصاد مقاومتي است و عشاير به عنوان توليدكنندگان در زمينه‌هاي دامداري، كشاورزي، باغداري، زنبورداري، پرورش آبزيان، صنايع دستي، گياهان دارويي و... مي‌توانند الگوي ساير اقشار قرار گيرند. جامعه عشاير كشور با داشتن كمترين نرخ بيكاري« حدود درصد» تعداد زيادي شغل را در خارج از جامعه خود، در زمينه هاي‌ صنعتي، بازرگاني و خدماتي ايجاد كرده است. بنابراين هر سياه چادر عشاير حكم يك كارگاه توليدي و اشتغالزايي را دارد. در عرصه اجتماعي جامعه عشاير جزو پاك‌ترين قشرها با آداب و رسوم سنتي و محلي و مقيد و متعصب به مباني فقهي و رعايت حلال و حرام و جوانب شرعي بوده و هستند. پس هر سياه چادر حكم يك واحد در ساختار اجتماعي كشور را دارد. در كل بسيج جامعه عشايري با بهره‌گيري از اين توانمندي‌ها و فرصت‌ها توانسته است بالاي 50 درصد از جامعه هدف خويش را در قالب بسيج ده‌ها ميليوني جذب، آموزش، سازماندهي، به كارگيري و حفظ و انسجام كند و از اين توان عظيم در پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي بهره‌گيري كند.
بروز پتانسيل‌هاي عشاير قاعدتا نيازمند توجه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط است، در اين خصوص بسيج عشايري چه مطالبه‌اي از مسئولان و سازمان‌هاي رسمي دارد؟
سازمان بسيج عشايري كه قرارگاه حضور جامعه عشايري كشور در قالب بسيج مستضعفين را برعهده دارد در كنار ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها موضوع خدمات دهي هرچه بهتر و بيشتر به جامعه عشايري را در دستور كار داشته و دارد. در اين راستا با مبنا قرار دادن آيين نامه ساماندهي عشاير كشور مصوب هيئت وزيران سال 1384 و همچنين مصوبات شوراي عالي عشاير كشور در سنوات اخير، وظيفه مطالبه‌گري خويش را به جد تعقيب مي‌كند. به اين معنا كه اگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مسئول به ارائه خدمات فرهنگي و مذهبي، علمي و آموزشي، فني و حرفه‌اي، خدمات بهداشتي، درماني و بيمه‌اي، تأمين كالاهاي اساسي و نهاده‌هاي دامي، تأمين سوخت مورد نياز عشاير، احداث، تكميل و نگهداري راه‌هاي عشايري، ايجاد مراكز آموزشي، بهداشتي، درماني، فرهنگي، پست و مخابرات، پاسگاه نيروي انتظامي و پايگاه بسيج عشايري و... اهتمام ورزند، نه تنها جامعه عشايري تقويت و تثبيت خواهد شد، بلكه شاهد حادث شدن پديده مبارك مهاجرت معكوس از شهرها به روستاها و مناطق عشايري خواهيم بود كه با اين كار اقتصاد مقاومتي مي‌تواند نمود عيني پيدا كند. در پايان يادآور مي‌شويم   شاخصه‌هاي توسعه‌اي در مناطق عشايري در شرايط حاضر ضعيف و گاهي غير قابل قبول است كه اميد است شوراي عالي عشاير در كشور و استان‌ها اين عقب‌ماندگي را جبران كند.
اقتصاد مقاومتي همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است، بسيج عشاير در اين راستا چه اقداماتي مي‌تواند انجام دهد؟
مقام معظم رهبري به عنوان ناخداي كشتي انقلاب و ديده‌باني بصير، بيدار و هوشيار سال 95 را سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري كرده‌اند، چراكه نقطه ضعف اصلي ما از عدم اشتغال و بيكاري، كم تحركي، كم رونقي اقتصادي و مشكل در كميت و كيفيت توليد داخلي است. بنابراين بايد با همت جمعي مسئولان و مردم اين نقاط ضعف را به نقطه قوت بدل كنيم. مقام معظم رهبري فرمودند با اقتصاد مقاومتي مي‌شود به جنگ بيكاري رفت، به جنگ ركود رفت، گراني را مهار كرد، در مقابل تهديد دشمن ايستادگي كرد و فرصت‌هاي بسياري را براي كشور ايجاد كرد. پس به نوعي مي‌توان گفت زندگي جامعه عشايري ايران اسلامي، نماد و تابلوي تمام نماي اقتصاد مقاومتي است. به اين معنا كه امروز كشاورزان ما در عرصه دامداري، باغداري، كشاورزي، صنايع دستي، پرورش طيور و آبزيان، گياهان دارويي و...  پرچمدار كار و توليد و اشتغال بوده و هستند. صدها شغل غيرمستقيم در زمينه‌هاي بازرگاني، صنعتي و خدماتي به بركت وجود جامعه عشايري ايجاد شده است. لذا اميدواريم دولتمردان ما با حمايت جدي از جامعه عشايري و خصوصاً سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذيربط و مسئول، شرايط را طوري فراهم آورند كه جامعه عشايري از رونق اقتصادي مناسب برخوردار و به تبع آن به عنوان الگو در عرصه اقتصاد مقاومتي بهتر از گذشته خوش بدرخشند. براي تحقق اين امر نياز است شوراي عالي عشاير كشور با مسئوليت معاون اول رياست محترم جمهوري و دبيري وزير جهاد كشاورزي و حضور وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط در سال جاري فعال شده و بتوانند با سياستگذاري و برنامه‌ريزي و خدمات‌دهي مناسب، موضوع اقتصاد مقاومتي را پشتيباني و عملياتي نمايند. ضمنا اقدام مشابه توسط استانداران محترم در استان‌ها نيز امري ضروري است.
وحدت اقوام و مذاهب از مسائل حساس و مهم كنوني كشور به شمار مي‌رود، با توجه به اينكه جامعه عشايري كشور از قوميت‌ها و مذاهب مختلف به شمار مي‌روند، وحدت اقوام را در كشورمان چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
انقلاب اسلامي بر سه پايه رهبري و ولايت، حضور مردمي و وحدت استوار بوده است. لذا جامعه عشايري بالطبع جامعه اسلامي كشور با بهره‌گيري از اين سه مولفه در مسير خدمت به آرمان‌هاي انقلاب تا به امروز سرافراز و عزتمند پيش رفته است. تنوع اقوام و مذاهب در ايران اسلامي كه نمود اصلي در جامعه عشايري است، از ديد امام و رهبري به عنوان يك فرصت تلقي مي‌شود. (برخلاف ساير كشورها خصوصاً غربي‌ها كه تعداد اقوام را براي خود تهديد مي‌دانند.) لذا دشمنان قسم خورده انقلاب، امروز وحدت، ولايت و رهبري را نشانه رفته‌اند. آنها با زدن بر طبل اختلاف و تفرقه افكني بين مذاهب و اقوام در صدد هستند اين وحدت الهي و اسلامي را خدشه‌دار كنند. لذا عشاير ما با بصيرت و ولايتمداري همانطور كه تاكنون نقشه‌هاي دشمن را نقش برآب كرده‌اند، در ادامه نيز فتنه و مكر دشمنان را نقش برآب مي‌كنند. بحمدالله اقوام بلوچ، عرب، لر، كرد ، تركمن، آذري، قشقايي، بختياري و همچنين برادران شيعه و سني، همه و همه متحد دست در دست هم گوش به فرمان ولايت و رهبري در راه پاسداري از انقلاب لحظه‌اي درنگ نمي‌كنند.
دفاع مقدس ميدان هنرنمايي قشرهاي مختلف جامعه خصوصاً عشاير بود، ارزيابي شما از حضور عشاير در دفاع مقدس چيست؟
از بدو پيروزي انقلاب اسلامي و حوادث پس از آن خصوصا غائله‌هاي تجزيه‌طلبي و دفاع مقدس هشت ساله، عشاير و بسيجيان عشاير جزو اولين‌ها و ثابت قدم‌ترين اقشار جامعه بوده‌اند. اين عشاير متعهد و ولايتمدار بودند كه عليه ضدانقلاب خبيث و مزدور بيگانه سلاح كشيدند و طومار غائله‌هاي اول انقلاب را در كردستان، خوزستان، تركمن صحرا و... برچيدند. اين عشاير بودند كه به عنوان مرزداران شجاع و غيور و جزو اولين‌هاي مقاومت و دفاع در مقابل تهاجم ارتش بعث صدام حاضر شدند و هرجا عشاير بودند، دشمن يا توفيقي به دست نياورد يا به سختي از مرزها عبور كرد. امروز هم اين عشاير هستند كه در عرصه اقتصاد مقاومتي و توليد، رشد و بالندگي ايران اسلامي در خط مقدم فعال بوده و هستند و ما شهرنشينان، مديون و وامدار عشاير و روستاييان مولد و زحمتكش هستيم.
گويا خود شما هم در دفاع مقدس از يك منطقه عشايري در جبهه‌ها حضور يافتيد؟
با افتخار حقير از ديار ولايتمدار و شهيدآباد عشايري استان ايلام هستم. ايلام با داشتن قريب به 450 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق در جبهه مياني قبل از شروع رسمي جنگ تحميلي مورد تعرض و تجاوز صدام عفلقي قرار گرفت. عشاير استان ايلام در ميدان مسابقه «فااستقبو الخيرات» در سد تهاجم، دفع تجاوز و بيرون راندن دشمن از همديگر سبقت مي‌گرفتند و شكل‌گيري تيپ 114 عشايري اميرالمومنين(ع) را در سال‌هاي آغازين جنگ رقم زدند. فلذا حضور و فداكاري عشاير سراسر كشور در قالب بسيج مردمي كتاب قطوري است كه مايه افتخار و مباهات نسل بعد نسل هر ايراني است.
 عشاير چه سبك زندگي را مي‌توانند به عنوان الگو به جامعه عرضه كنند؟
جامعه عشايري، مبتني بر نظام عشيره‌اي و اصالت خانوادگي، مقيد به آداب و رسوم سنتي منطبق بر شرع و عرف پسنديده، عالم و عامل به احكام فقهي و الهي، مولد و كارآفرين، كم هزينه و پر بازده، كم توقع و قانع، ساده‌زيست و كوچ‌نشين، غيرتمند و با حيا، مرزدار و آرامش بخش، متحد و بصير، ولايتمدار و خداباور و... هستند كه با دارا بودن جميع اين خصوصيات مي‌توانند بهترين الگو و اسوه در سبك زندگي اسلامي - ايراني باشند. ما هم بايد تلاش كنيم تا در معرفي هرچه بهتر اين الگو به جامعه كوشا باشيم.
براي بزرگداشت روز بسيج عشايري چه برنامه‌هايي داريد؟
تبيين و ترويج گفتمان رهبري و ولايت با نشر در فضاي مجازي و رسانه‌اي يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ماست كه در كنار برگزاري مجالس و محافل مختلف معرفتي، بصيرتي، اخلاقي و... در دستور كار داريم. همچنين فضاسازي محيطي و تبليغي با بهره‌گيري از تمامي عرصه‌ها و فضاها، ديدار با علماي ديني و ائمه جمعه و جماعات و حضور در نمازهاي جمعه و جماعات از ديگر برنامه‌هاي ماست. مسابقات فرهنگي، ورزشي خصوصاً ورزش‌هاي بومي و محلي، برگزاري يادواره شهيدان و ترويج فرهنگ و انديشه جهاد و شهادت، برپايي نمايشگاه‌هاي معرفي و عرضه توليدات عشاير با نگاه اقتصاد مقاومتي، اعزام روحانيون و مبلغان ديني به مناطق عشايري و اعزام گروه‌هاي جهادي به مناطق محروم با هدف محروميت‌زدايي هم از ساير برنامه‌هاي متنوعي است كه در بزرگداشت روز بسيج عشايري مدنظر داريم. اين را هم اضافه كنم در كنار اعزام گروه‌هاي جهادي، اعزام تيم‌هاي دامپزشكي و ارائه خدمات دامپزشكي و بهداشت و درمان دام را داريم. نهايتاً اينكه برگزاري يادواره 10 هزار شهيد جامعه عشايري و معرفي شهيد شاخص عشايري در استان لرستان روز 30 ارديبهشت صورت مي‌گيرد كه گل سرسبد برنامه‌هاي ما در بزرگداشت روز بسيج عشايري است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار