کد خبر: 784329
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
گفت‌وگوی روزنامه «جوان» با رسول توكلي بازیگر نقش شهید مطهری در سریال معمای شاه
معمای شاه را تا آخر ببینید بعد قضاوت کنید / رسول توكلي بازيگري را از سينما شروع كرد اما در تلويزيون با ايفاي نقش صادق در سريال «آيينه عبرت» به شهرت رسيد.
مجيد معافي
دلتان را به فروش چند میلیاردی برخی فیلم‌ها خوش نکنیدرسول توكلي بازيگري را از سينما شروع كرد اما در تلويزيون با ايفاي نقش صادق در سريال «آيينه عبرت» به شهرت رسيد. هر چند كه قبل از آن نيز با حضوردر فيلم خاطره انگيز «تاراج»، كم و بيش مشهور شده بود. او بعد از قدري دوري از حوزه بازيگري در سال‌هاي اخير به تازگي در نقش مرتضي مطهري در سريال «معماي شاه» به كارگرداني محمدرضا ورزي، حضور پُر قدرتي را آغاز كرده است. رسول توكلي علاوه برحرفه بازيگري، كارگرداني و تهيه‌كنندگي، متخصص اسكلت‌سازي و بندر‌سازي است و دستي هم بر اين حرفه دارد به طوري كه در زمان حصر آبادان به همراه جمعي از دوستانش براي رهايي اين شهر از حصر، پروژه‌اي را به همين منظور اجرا كرده‌اند كه كار بسيار جديدي در آن زمان محسوب مي‌شده است. او با وجودي كه سابقه حضور بيش از 40 ماه در جبهه را دارد اما هيچ‌گاه در طول مصاحبه دوساعته‌اي كه در يك عصر بهاري در دفتر او در ساختمان نقش جهان در خيابان مطهري تهران صورت گرفت اشاره مستقيمي به حضورش در جبهه نداشت. رسول توكلي كه در سريال «آيينه عبرت» و فيلم «تاراج» نقش جوان اول فيلم را بازي مي‌كرد اينك به كامل مردي تبديل شده است كه گرد سفيدي بر موهايش حكايت از پخته شدن او در حوزه بازيگري است. اما او همچنان چهره دوست داشتني و بدني آماده، حتي براي ايفاي نقش‌هاي سخت را هم دارد.
 
كج‌خلقي‌ها موجب شد فيلم «‌پنجمين سوار سرنوشت» اكران نشود
از او خواستم ابتدا قدري از خودش و ورودش به حوزه بازيگري برايم بگويد و او گفت: «‌من زاده 15 فروردين 39 در اصفهان هستم. در دبيرستان ادب درس خواندم و در همين دبيرستان بود كه كارگروه تئاتري را زير نظر اساتيد تشكيل داديم كه آن گروه تئاتري، گروه منسجم و خيلي خوبي بود. سال 55 وارد تهران شدم و فضاهايي پس از انقلاب و قبل از جنگ براي من پيش آمد و مسئوليت‌هايي را در حوزه تحقيق و بررسي در ارشاد را برعهده داشتم و هميشه بر اين باور بودم كه بايد براي مقابله با هر كاري از ابزار و ادوات مختص به همان كار استفاده كرد تا به نتيجه رسيد. به عنوان مثال در آن زمان، مباحثي در مورد مبارزه با مواد‌مخدر مطرح بود و تشكل‌هايي بودند كه با مواد مخدر مبارزه مي‌كردند، اما من بر اين باور بودم كه اين نوع برخوردها نمي‌تواند خيلي كارساز باشد بلكه اعتقاد داشتم ما بايد ببينيم مواد مخدر چگونه وارد جامعه شده و با همان روش، به جنگ آن برويم. وقتي هنرپيشه‌هاي معروف آن زمان سيگار وينستون و مارلبرو را با ژست‌هاي آنچناني مقابل دوربين مي‌كشيدند، اين عكس‌ها به مرور به ذهن مخاطب جوان به گونه‌اي نفوذ مي‌كرد كه ناخودآگاه به سمت سيگار كشيده مي‌شد و دير زماني نمي‌گذشت كه از سيگار هم گذر مي‌كرد و به مواد مخدر مي‌رسيد، لذا لازم بود براي مقابله با آن معضل، از همان ابزار و ادوات استفاده شود تا مخاطب به اين درك برسد كه اين ژست‌ها در فيلم‌ها، فقط يك ژست خالي نيست بلكه زندگي آنان را نشانه رفته‌اند، بنابراين ما با چنين بك‌گراندي در سال 59 و 60 به همراه هنرمنداني كه در قبل از انقلاب هم سابقه فيلمسازي و بازيگري داشتند و پس از انقلاب هم به گفته رهبر كبيرانقلاب كه فرموده بودند «ميزان حال فعلي افراد است» مبادرت به فيلمسازي در زمينه مخاطرات مواد مخدر كرديم و به همين جهت، من با فيلم «پنجمين سوار سرنوشت» وارد حوزه سينما شدم كه نويسندگي و كارگرداني آن را آقاي سعيد مطلبي برعهده داشتند و ايرج قادري، مرتضي عقيلي و غلامرضا سركوب در آن حضور داشتند كه اتفاقاً فيلم خيلي خوبي هم از كار درآمد اما كج‌خُلقي‌هايي باعث شد كه اين فيلم اكران نشود و يكي از كساني كه مانع اين فيلم بود محسن مخملباف بود كه آن زمان درد دين داشت! و مدعي بود كه بازيگران اين فيلم طاغوتي هستند. درحالي كه اين فيلم با حمايت دادستاني كل مبارزه با مواد مخدر ساخته شده بود.

وي افزود: «‌يادم مي‌آيد در زمان ساخته شدن فيلم «‌پنجمين سوار سرنوشت»، روزي نزد آقاي مطلبي رفتم و به ايشان پيشنهاد دادم كه چه خوب است كه ما با استفاده از تصاوير و موسيقي – كه امروزه به آن كليپ گفته مي‌شود و البته آن زمان هنوز كليپ مرسوم نبود و من هم از آن اطلاعي نداشتم - تأثيرات منفي مواد مخدر را در فيلم نشان دهيم، مثلاً تصاويري را از آب زلالي كه از كاخ نياوران به داخل شهر تهران سرازير مي‌شود بگيريم و بعد به‌تدريج كدر شدن آب را با تصاوير آدم‌هاي سيگاري و معتاد تلفيق كنيم تا اين معنا را اثبات كنيم كه معتاد مي‌تواند پاكي زندگي را به سياهي تبديل كند. وقتي اين پيشنهاد را به آقاي مطلبي دادم، اتفاقاً ايشان آن را پسنديد و بلافاصله آقاي فرج حيدري، مدير فيلمبرداري را صدا زدند و به ايشان گفتند: « فردا آقاي توكلي كارگردان است! و ايشان هر تصويري خواست شما برايش فيلمبرداري كنيد.» واقعاً كدام يكي از كارگردانان اسمي امروز، چنين فضايي را در اختيار بازيگران خود قرار مي‌دهند؟

اين بازيگر سينما و تلويزيون ادامه داد: «آقاي مطلبي معتقد بود كه چهار سوارند كه به هرجا گذر كنند ويراني به بارمي‌آورند مثل وبا، طاعون و... است و پنجمين آن به اعتقاد ايشان، «مواد مخدر» بود و اين كارگردان كهنه‌كار سينماي آن زمان، يعني سال 60، بحث مواد‌مخدر را همتراز با وبا و طاعون مي‌دانست و امروزه مي‌بينيم كه واقعاً هم، اين چنين است. وي در مورد اكران فيلم «‌پنجمين سوار سرنوشت» اظهار داشت: «همان طوري كه گفتم، اكران اين فيلم به مغزهاي منجمد برخورد كرد و اين طيف آدم‌ها، اجازه ندادند اين فيلم اكران شود. گويا آن زمان بعضي‌ها مثل محسن مخملباف، كاتوليك‌تر از پاپ شده بودند. اين درحالي است كه هم اكنون وضعيت فعلي ايشان را مي‌ببينيد كه به چه سرنوشتي دچار شده است! اين افراد تصور مي‌كردند فقط آنانند كه مي‌فهمند و بقيه مردم چيزي نمي‌دانند. متأسفانه هنوز هم بقاياي چنين افراطي‌گري‌هايي در جامعه امروز هم در عرصه هنر ديده مي‌شود اما اين فيلم در دهه 80 با قدري تغييرات اكران شد.»
 
دعوت براي بازي در فيلم « تاراج»
به گفته رسول توكلي، وي در فيلم پنجمين سوار سرنوشت علاوه بر بازيگري، سهمي هم در نگارش فيلمنامه داشته است و بعد از آن به عنوان بازيگر و مديرتوليد در فيلم سينمايي «عبور از ميدان مين» با شيراز فيلم همكاري مي‌كند كه فيلم همزمان با دوران جنگ ساخته مي‌شود تا اينكه بازي در فيلم «تاراج» در اواخر سال 62 به او پيشنهاد مي‌شود: «‌فيلم تاراج در اواخر سال 62 كليد خورد و در سال 63 تمام و سال 64 هم اكران شد كه فيلم خوبي بود كه هنوز هم مردم صحنه‌هاي اين فيلم را به خوبي به ياد دارند. به دليل همكاري من با ايرج قادري در فيلم پنجمين سوار سرنوشت، من به بازي درفيلم تاراج دعوت شدم. بعد از اين فيلم يعني در اوايل سال 63 در فيلم «مرگ گرگ‌ها» ساخ ته مرحوم جهانگير جهانگيري بازي كردم كه نسبت به دوران خودش، فيلم خوبي بود كه خيلي خوب هم فروش كرد. بعد ازآن، من مدتي در سينما حضور نداشتم و به دليل حضور در جبهه از بازيگري فاصله گرفتم ولي بعد دوباره به بازيگري برگشتم كه مصادف با توليد سريال «آيينه عبرت» بود. قصد ساخت آيينه عبرت با نگاه بازدارنده نسبت به مواد مخدر بود كه من هم درچند قسمت با اين مجموعه در نقش «صادق» تحت عنوان اپيزود «رد پا» كه نقش مأمور پليس را بازي مي‌كردم همكاري كردم كه هنوز هم بعضي از مردم من را به نام صادق مي‌شناسند.
 
با آینه عبرت مشکل داشتم
بازيگر سريال آيينه عبرت تصريح كرد: «كارگرداني آيينه عبرت برعهده آقاي محسن شاه‌محمدي بود كه آن زمان در كميته سرباز بود و محمود ديني هم مسئول آن كميته بود، بنابراين اين دو به همراه جواد گلپايگاني كه نقش آقا تقي را بازي مي‌كرد مبادرت به ساخت اين سريال گرفتند اما پخش قسمت‌هاي ابتدايي آن همزمان با سريال «اوشين» بود و به همين علت، خيلي ديده نشد تا اينكه مجموعه بعدي آيينه عبرت كه شكل و شمايل آن هم قدري تغيير كرده بود دوباره ساخته شد و من هم در چندين قسمت آن همكاري كردم، بنابراين بازي در اين سريال اولين حضور من در تلويزيون بود و در آن زمان باب نبود كه كسي از سينما در تلويزيون بازي كند اما من اين كار را كردم ولي وقتي به‌تدريج سريال آيينه عبرت پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت من احساس كردم كه خواسته يا خواسته، نقش آقا تقي در جامعه براي مردم و به ويژه جوانان تبديل به الگو شده است و با شيرين‌كاري‌هايي كه او در اين نقش انجام مي‌دهد به نظر مي‌رسد كه قبح مواد مخدر ريخته مي‌شود و فرد معتاد نه تنها سبب بيزاري جامعه نمي‌شود بلكه موجب پسند جامعه هم قرار مي‌گيرد! به همين جهت به نويسنده و كارگردان سريال اين مسئله را گوشزد كردم و چون توجهي به اين موضوع نكرد، من از ادامه اين سريال فاصله گرفتم و همان زمان هم، من اين موضوع را رسانه‌اي كردم و با يكي از جرايد مصاحبه كردم كه اتفاقاً در فضاي رسانه‌اي، سروصدايي هم به پا شد.

رسول توكلي در مورد وضعيت جواد گلپايگاني و محمود ديني يادآور شد: «همان طوري كه رسانه‌ها هم اعلام كردند، آقاي گلپايگاني به دليل تصادف، چند سالي را در زندان بود كه پارسال به كمك خيرين از زندان آزاد شد كه گاهي اوقات هم با همديگر در تماس هستيم. اما آقاي محمود ديني كه چند سال قبل، ياسين فيلم را راه‌اندازي كرده بود، بعد از كارگرداني فيلم «خداحافظ سينما»، مجوز پخش شبكه ماهواره‌اي را از ارشاد گرفت و مدتي هم شبكه «پرشين فيلم» را روي آنتن فرستاد كه همان زمان هم، با ايشان در برنامه هفت گفت‌وگويي صورت گرفت و بعداً ايشان مؤسسه و استوديوي ديگري را تأسيس كرد كه تا آنجا كه من اطلاع دارم همچنان مشغول به همين كارهاست.
 
مشاركت در ساخت برخي از فيلم‌هاي سينمايي
اين بازيگر سينما و تلويزيون بعد از سريال «آيينه عبرت» فيلم‌هاي سينمايي «شكوه بازگشت» ساخته سيروس مقدم، سريال «بيا تا گل برافشانيم» به كارگرداني خسرو ملكان، فيلم سينمايي «شاخ گاو» اثركيانوش عياري و در اصفهان سريال غفلت را بازي مي‌كند و بعد از آن نيز در برخي از فيلم‌ها مثل «پاييزان»، «سايه‌هاي غم»، «شيرك» و «رانده شده» به عنوان مشاركت در تهيه‌كنندگي حضور مي‌يابد.
 
توليد «تئاتر در سيما»؛ برنامه‌اي كه از هدفش دور شد
رسول توكلي در بخش ديگري از اين مصاحبه افزود: «‌در سال 74 و75 فكري به ذهنم رسيد كه براي بچه‌هاي مستعد تئاتري، كاري در تلويزيون انجام بدهم به همين جهت به آقاي بهروز مفيدي كه آن زمان رئيس شبكه 5 سيما بود، طرح «تئاتر در سيما» را ارائه دادم تا توسط اين برنامه بتوانيم تئاتري‌هاي صاحب استعداد را در سراسر كشور شناسايي كنيم، ضمن اينكه بهترين تئاترهاي آنان را از تلويزيون پخش مي‌كنيم بتوانيم يك بانك اطلاعاتي از وضعيت تئاتر ايران هم گردآوري كنيم. براي شروع هم از تئاتر اصفهان آغاز كرديم و در اين برنامه بود كه امثال آقاي حسن اكليلي كه بعدها با اعتباري كه از اين برنامه به دست آورد سريال « آقاي گرفتار» را بازي كرد، به جامعه هنري كشور معرفي شدند. قرار بود كه بعد از استان اصفهان به تئاتري‌هاي ديگر استان‌ها هم بپردازيم و آنان را هم معرفي كنيم اما ديگر، شبكه 5 با من همكاري نكرد و خودشان به تنهايي رفتند سراغ تئاتري‌هاي اصفهان مثل آقا رشيد و بقيه تا فقط بتوانند آنتن خودشان را پُر كنند و نام برنامه را هم تغيير دادند و هنوز هم تأسف مي‌خورم كه چرا برنامه «تئاتر در سيما» ادامه پيدا نكرد. درحالي كه اگر اين كار ادامه مي‌يافت ما هم اكنون صاحب يك بانك اطلاعاتي قوي تئاتري در كشور بوديم.
 
توليد فيلم‌هايي با موضوع قضايي
بازيگر سريال «آيينه عبرت» ادامه داد: « بعد از آن دوران، با ابوالقاسم طالبي سريال «بازگشت پرستوها» و در دهه 80 فيلم «چشمان سياه» را با ايرج قادري كار كردم و در فيلم‌هاي آقايان فريدون جيراني و مهدي صباغ‌زاده هم بازي كردم و بعد از آن براي قوه قضائيه، تعدادي فيلم ساختم و حتي در دوره سي و دوم جشنواره فيلم فجر نيز از طرف قوه قضائيه داور جشنواره بودم و بعد از آن ديگر، فرصتي براي كار كردن در سينما، خيلي براي من پيش نيامد.
 
بازي در نقش مرتضي مطهري در سريال «معماي شاه»
وي از سريال «‌معماي شاه» به عنوان تازه‌ترين اثر تلويزيوني خود ياد كرد و گفت: «‌اين روزها درگير بازي در سريال «معماي شاه» در نقش شهيد مرتضي مطهري هستم. اميدوارم همان طوري كه سيماي من به شهيد مطهري نزديك بوده، سيرت من هم به اين بزرگوار نزديك باشد.
 
«معماي شاه» را تا آخر ببينيد و آنگاه قضاوت كنيد
رسول توكلي در مورد سريال معماي شاه و شنيده‌هايي مبني بر اينكه برخي‌ها معتقدند اين سريال خيلي بر اساس واقعيت‌ها ساخته نشده است، همه مخاطبان سريال را به صبرو شكيبايي دعوت مي‌كند و از آنان مي‌خواهد كه اين سريال را تا انتها دنبال كنند تا آنگاه بتوانند قضاوت عادلانه‌اي راجع به سريال داشته باشند. هر چند او معتقد است در كنار مطرح كردن نكات منفي در مورد هر شخصيتي، بايد به نكات مثبت او هم اشاره شود، ضمن اينكه توكلي معتقد است اين سريال در ابتدا خيلي شاخ و برگي نداشته اما بعداً و به مرور و بنا به مصلحت‌هايي، برخي از ماجراها و شخصيت‌هاي تاريخي مثل مطهري و بهشتي به آن اضافه شدند.
 
استفاده از وسائل شخص شهید مطهری در سریال
 او با بيان اينكه بازي درنقش شهيد مطهري موجب شد تا من از ايشان خيلي چيزها ياد بگيرم، گفت: «‌من براي رسيدن به اين نقش با خانواده شهيد مطهري و به ويژه آقاي علي مطهري تماس‌هايي داشتم و آنان پشت گرمي خوبي به من دادند و قرار شد خانواده مطهري، «عينك» شهيد را كه هم اكنون در موزه شهدا قرار دارد در اختيار من براي بازي بگذارند تا كار طبيعي‌تر و واقعي‌تر جلوه كند. حتي نقش كودكي فرزندان شهيد مطهري در سريال به گونه‌اي دقيق انتخاب شد كه بيشترين شباهت‌ها را داشته باشد. اين درحالي است كه قرارشد برخي از خانواده شهيد مطهري در بعضي از صحنه‌هاي مربوط به شهيد مطهري، سر صحنه حضور داشته باشند. وي با تقدير از شهرام خلج، گريمور سريال «معماي شاه» كه در خلق شخصيت شهيد مطهري تلاش زيادي كرده است خبر داد براي رسيدن به شخصيت شهيد مطهري، هر روز چهار ساعت زير گريم بوده است!
 
بازي در نقش مطهري؛ سخت‌ترين نقش
بازيگر نقش مرتضي مطهري در مورد حساسيت‌هاي ايفاي اين نقش گفت: بازي در اين نقش، خيلي سخت است چراكه شهيد مطهري از زواياي مختلف مورد احترام است و ايشان با علم و آگاهي و نوع تفكرش به دنيا بود كه ماندگار شد و بي‌جهت نيست كه امروزه كتاب‌هاي او در اروپا و امريكا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. من سعي كردم در ايفاي نقش مطهري، فقط چشم مخاطب را هدف قرار ندهم بلكه قلب و روح آنان را هم به دست آورم و به جرئت مي‌توانم بگويم كه بازي در نقش مطهري، يكي از سخت‌ترين نقش‌هايي بوده كه در طول چند دهه بازيگري‌ام ايفا كردم.
 
مطهري در زندگي خصوصي من هم تأثير‌گذار بوده
وي در مورد انتخاب خود براي نقش مرتضي مطهري يادآورشد: « به هيچ عنوان از اينكه براي اين نقش انتخاب شدم اطلاعي نداشتم و در مهرماه 92 بود كه دستيار آقاي محمدرضا ورزي با من تماس گرفت و مرا براي بازي در اين سريال دعوت كرد كه بعد از تست گريم براي نقش مطهري پذيرفته شدم و واقعاً براي من، بازي در نقش شهيد مطهري افتخاري است. لذا از زماني كه اين نقش را بازي مي‌كنم اين نقش در زندگي خصوصي من هم تأثيرگذار بوده است. معتقدم اگر مطهري در سال 58 ترور نمي‌شد و ما الان مطهري، بهشتي، مفتح و ديگران را داشتيم مطمئن باشيد كه شاهد يكسري كج‌خلقي‌ها در جامعه نبوديم.
 
همكاري در ساخت «عشق سگي» با مسعود كيميايي
مديرعامل مؤسسه نقش جهان در پاسخ به اين سؤال كه به جز بازي در سريال معماي شاه، درگير چه كار ديگري هستيد خبر داد كه قرار است به زودي فيلم سينمايي به نام «عشق سگي» را به عنوان تهيه‌كننده با مسعود كيميايي كليد بزنند.
 
توليد سريال «وكيل مدافع»
وي دراين مورد اظهارداشت: «‌قرار است بعد از ساخت فيلم سينمايي «قاتل اهلي» ساخته مسعود كيميايي، فيلم «عشق سگي» كه فيلمنامه آن هم آماده شده است را كار كنيم. طرح اين فيلمنامه متعلق به آقاي پيمان عباسي است كه من از ايشان خريداري كردم و قرار است به عنوان تهيه‌كننده با آقاي كيميايي اين كار را شروع كنيم. اين فيلم هم در فضاي سينماي كيميايي است كه از سال‌هاي دهه 60 شروع مي‌شود و به امروز مي‌رسد. كار ديگري كه قرار است انجام بدهم ساخت سريال «وكيل مدافع» است كه سال‌ها قبل از سوي تلويزيون مصوب شده است ولي به دلايل مالي ساخته نشد اما به نظر مي‌رسد امسال شرايط مالي آن در حال مهيا شدن است. اين سريال مردم را در گرفتن از وكيل براي حل پرونده‌هاي قضايي تشويق مي‌كند.
 
حدود 15 ميليون پرونده در محاكم قضايي
رسول توكلي تصريح كرد: «متأسفانه ما حدود 15 ميليون پرونده در محاكم قضايي داريم و اگر فرض بگيريم در هر پرونده فقط پنج نفر در آن درگير باشند، شما تصور كنيد چه تعداد از مردم درگير محاكم قضايي خواهند بود؟ مطمئن هستم اگر اين سريال توليد شود، بخشي از پرونده محاكم به سبب آگاهي مردم از گرفتن وكيل، متوقف خواهد شد، ضمن اينكه با توليد اين سريال ما شاهد مروري بر پرونده‌هاي قضايي خواهيم بود و خواهيم توانست بخشي از تنش‌ها و سوء‌استفاده‌ها را از جامعه كشور بكاهيم.

رسول توكلي توليد تعدادي فيلم به صورت
رئال - انيميشن به سفارش معاونت پيشگيري ازجرم قوه قضائيه را هم از آثار ساخته شده مؤسسه نقش جهان اعلام كرد كه هم اكنون در مترو در حال پخش است.
 
سينما از پاي بست ويران است
بازيگر فيلم سينمايي «‌شكوه بازگشت» با اشاره به وضعيت سينماي ايران گفت: «معتقدم سينما بايد توسط اهالي سينما البته با علم و آگاهي و با برنامه‌ريزي مدون اداره شود. در طول اين 37 سال ما شاهد ورود مديراني با افكارهاي گوناگون به حوزه سينما بوديم ولي چون سينماي ما از پاي‌بست ويران است به نتيجه مطلوبي نرسيديم.
 
سينماي بعد از انقلاب، قابل دفاع است
وي در عين حالي كه به صراحت اعلام مي‌كند سينماي ما بعد از انقلاب قابل دفاع است اما همچنان نسبت به توليد برخي از فيلم‌ها موضع‌گيري مي‌كند و ياد‌آور مي‌شود: «در دوره‌هاي قبل جشنواره فيلم فجر، ما شاهد ساخت فيلم‌هايي بوديم كه يك جوان با كلاشنيكف سعي مي‌كرد مشكلات خودش را حل و فصل كند! آيا پيام‌هاي اين فيلم‌ها نمي‌تواند براي جامعه ما خطرناك باشد؟
 
مديران دلشان را به فروش‌هاي ميلياردي خوش نكنند
بازيگر فيلم سينمايي «تاراج» با اشاره به فروش چندين ميلياردي فيلم‌هاي امسال خطاب به مديران فرهنگي كشور گفت: «مديران ما دلشان را به فروش‌هاي چند ميلياردي امسال خوش نكنند چراكه اگر تبليغات اين فيلم‌ها از سوي شبكه‌هاي ماهواره‌اي پخش نمي‌شد، مطمئن باشيد شاهد چنين فروش‌هايي نبوديم.»
 
نبايد هر كسي به صورت سفارشي تهيه‌كننده شود!
وي دربخش ديگري از مصاحبه خود افزود: «‌بايد سينما و تلويزيون تكليف خودشان را روشن كنند كه آيا بعد از 37 سال مي‌توانند به افراد شناخته شده سينما و تلويزيون اطمينان كنند يا خير؟ ما در سينما و تلويزيون، مشكل تكنولوژي و مشكل فهم مشترك داريم. سازمان صدا و سيما بر اساس ماده 16 اساسنامه خودش بايد همه كارهايش را به بخش خصوصي بسپارد و مناقصه برگزار كند. به عبارت ديگر، نبايد هر كسي به صورت سفارشي، تهيه‌كننده تلويزيون شود! نبايد پروانه ساخت به شيوه بي‌حساب و كتاب داده شود چراكه اين كار سبب بي‌اعتمادي مردم نسبت به سينما مي‌شود.» رسول توكلي كه چهار دوره عضو هيئت مديره «انجمن صنفي شركت‌ها و محصولات فيلمسازان ايران» است كه نمايندگاني در شوراي پروانه ساخت و شوراي پروانه نمايش دارد، تصريح كرد: «‌در سال 61 دولت تصميم گرفت دفاتر توليدي كه براي پنج نفر اشتغال ايجاد مي‌كنند را از پرداخت 70 درصد حق كارفرماي تأمين اجتماعي معاف كند ولي اين امر با وجودي كه مصوب شده بود تاكنون اجرايي نشده است.
 
مديران به فكر تأمين امنيت شغلي سينماگران باشند
وي تأكيد كرد: «‌نبايد فقط ازهنرمندان براي افتتاح پروژه‌ها يا جشنواره‌ها استفاده شود بلكه بايد با برنامه‌ريزي مدون و حساب شده به فكر تأمين امنيت شغلي آنان باشيم تا ديگر شاهد اين نباشيم كه فلان سينماگر به دليل بيماري و نداشتن پول دوا و دكتر از دنيا رفته است.»
 
بخش خصوصي مي‌تواند يار و ياور سينما باشد
اين بازيگر قديمي سينما و تلويزيون با بيان اينكه بخش خصوصي مي‌تواند يار و ياور سينماي ايران باشد به هزينه‌هاي ميلياردي كه بابت ساخت دكورهاي مختلف سينمايي و تلويزيوني اختصاص مي‌يابد اشاره كرد كه بعد از تصويربرداري، بي‌استفاده رها مي‌شوند؛ «ما از سال 60 كه سپاه پاسداران به مرحوم فريبرز صالح پول داد تا در شهرستان يزد دكور فيلم سينمايي «سفير» را بسازد، از همان زمان با مديران فرهنگي كشور ن امه‌نگاري كرديم كه بياييد مكان مشخصي را براي ساخت شهرك سينمايي انتخاب كنيد و شهركي با تمام دكورهاي لازم بسازيد به گونه‌اي كه حتي بتوان دكورهاي آن را به كشورهاي خارجي هم اجاره داد. همين الان به عنوان مثال اگر يك فيلمساز خارجي بخواهد در ايران فيلمي بسازد بايد به كدام ارگان و سازمان سينمايي مراجعه كند؟

رسول توكلي در خاتمه ابراز اميدواري كرد كه با همكاري و تعامل سينماگران با مديران سينمايي، شاهد سينمايي قدرتمند و سرفراز در داخل و خارج از كشور باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار