کد خبر: 782164
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
همزمان با تكرار هشدارهاي مسكو مبني بر لزوم خودداري ناتو و امريكا از توسعه نفوذ نظامي به جمهوري‌هاي شوروي سابق و نزديك مرزهاي روسيه در شرق اروپا، وزيردفاع امريكا از برنامه اين پيمان براي استقرار 4هزار نظامي در كشورهاي حوزه بالتيك خبر داد.
اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا دوشنبه شب اعلام كرد كه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در حال بررسي استقرار يك نيروي نظامي چرخشي در جمهوري‌هاي بالتيك و احتمالاً لهستان است. كارتر گفت: «اين يكي از پيشنهادهايي است كه تحت بررسي قرار دارد.» اين اقدام در چارچوب تلاش‌هاي ناتو با توجيه تقويت مرزي كشورهاي عضو اين پيمان با توجه به افزايش فعاليت‌هاي نظامي روسيه اعلام شده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، كارتر افزود: «كشورهاي عضو ناتو در حال بررسي استقرار يك نيروي زميني چرخشي متشكل از چهار گردان يعني در كل حدود 4 هزار نفر در منطقه بالتيك هستند.» اين نيرو علاوه بر تصميم جداگانه و اخيراً اعلام شده يكجانبه امريكا براي اعزام يك تيپ زرهي ارتش امريكا به استعداد 4هزار و 200 نفر به شرق اروپا در فوريه آينده است.

كارتر گفت كه پيشنهاد استقرار نيروي زميني چرخشي ناتو در جمهوري‌هاي بالتيك در نشست اعضاي ناتو در ماه ژوئن بررسي خواهد شد.  روسيه در همان حالي كه جت‌هاي جنگنده‌اش به انجام پروازهاي نزديك در اطراف كشتي‌ها و هواپيماهاي امريكايي ادامه مي‌دهند امريكا و ناتو را به بازگشت به ذهنيت جنگ سرد كه مشخصه آن سوءظن دوجانبه و رقابت‌هاي نظامي است متهم كرده است. رويارويي‌هاي بين روسيه و امريكا و همپيمانانش در دو سال اخير بر سر بحران اوكراين بالا گرفته و دو طرف را تا آستانه جنگ سرد جديد پيش برده است. كارتر مدعي شد: «مسكو تصميم گرفته است تا از يكپارچگي با غرب فاصله بگيرد، بنابراين ما چاره‌اي نداريم جز انجام دادن كاري كه داريم انجام مي‌دهيم يعني محكم ايستادن از طريق بهبود حضور نظامي امريكا در اروپا و همكاري نزديك با متحدان واشنگتن در ناتو.» كارتر در عين حال گفت: «امريكا مايل است اگر روسيه رفتار خود را عوض كرد در را باز نگه دارد و به همكاري با روسيه در زمينه‌هايي كه دو طرف در آن منافع مشترك دارند از جمله توافقنامه هسته‌اي ايران ادامه دهد.» ناتو در دو سال گذشته و پس از بحران اوكراين نزديك به 6هزار نيروي ويژه را  با نام «نوك پيكان» براي مقابله با تهديدات روسيه به كشورهاي حوزه بالتيك (لتون، ليتواني و استوني) اعزام كرده است كه با حضور اين نيروهاي جديد تعداد نظاميان ناتو در شرق اروپا به 10هزار نيرو افزايش مي‌يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار