کد خبر: 781949
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
رئیس جمهور آمریکا گفت: توافق تجارت آزاد موسوم به "تی پی پی" به ایالات متحده و شرکایش اجازه خواهد داد تا قوانین اقتصاد جهانی را تنظیم کنند.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: توافق تجاری ترانس پاسیفیک به آمریکا و شرکایش، نه سایر کشورها، اجازه می دهد تا قوانین اقتصاد جهانی را تنظیم و تعیین کنند.

وی در این مقاله خواستار امضای این قرارداد جنجالی شده است. اوباما در ادامه این مقاله افزود: ساختن دیوار برای انزوای خودمان از اقتصاد جهانی، تنها موجب منزوی شدن ما از فرصت های فوق العاده‌ای خواهد شد که این توافق تجاری به وجود می آورد. آمریکا باید قوانین اقتصاد جهانی را بنویسد. آمریکا باید قوانین را تنظیم کند. توافق تجارت آزاد تی پی پی به ما این قدرت را می دهد تا قوانین را تعیین کنیم.

اوباما تاکید کرد: سایر کشورها باید قوانینی را که واشنگتن و شرکایش وضع می کنند، اجرا نمایند. جهان تغییر کرده است. قوانین نیز همراه با آن تغییر می کند. آمریکا نه کشورهایی مثل چین، باید قوانین را بنویسد. بیایید از این فرصت استفاده کنیم، توافق تجارت آزاد را تصویب کنیم.

قرارداد تجارت آزاد توسط 12 کشور از جمله ژاپن در فوریه 2016 میلادی به امضا رسیده است ولی هنوز نیاز به تصویب نهایی کنگره آمریکا دارد. اگر این توافق اجرایی شود، قرارداد تجارت آزاد شامل بیش از 40 درصد اقتصاد جهانی خواهد شد.

به اعتقاد منتقدان، قرارداد تجارت آزاد به ضرر شرکت‌های داخلی خواهد بود و در نهایت سود سرشاری را عاید شرکت‌های چند ملیتی خواهد کرد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار