کد خبر: 781722
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
استان خوزستان ازكمبود معلم رنج مي برد
نظام آموزشي كشور در مقاطع مختلف از برخي كمبودها رنج مي برد واين موضوع سبب افت تحصيلي برخی از دانش آموزان ودرنتيجه ضرر وزيان هاي مادي ومعنوي بسياري براي نظام آموزشی كشورشده است .برخی مشکلات همچون ضعف در سبك آموزش وبه روزنبودن برخی كتب وكمبود امكانات از آن جمله مسائلی هستند که بعضا در نظام آموزشی همواره مشکلاتی را به همراه داشته اند. اما در برخي استانها معضلات از این هم فراتر رفته است و استان خوزستان نمونه ای از آنهاست.جنگ تحميلي هشت ساله ونابودي زيرساختهاي در اين استان مرزی، دركناردرآمد اندك معلمان و نامناسب بودن فضاي آموزشي، كمبود بودجه براي استخدام معلمان جديد ومشكلاتي ازاين دست موجب شده تا بنابراظهار رئيس آموزش وپرورش استان خوزستان مدارس این استان از كمبود 7000هزار نيروي آموزشي رنج ببرند.
محمدرضا سوري

سال گذشته بود كه وزارت آموزش و پرورش از کمبود 78هزار نفری معلم در مقطع ابتدایی و متوسطه اول خبر داد. به گفته وزیر آموزش و پرورش در 10سال آینده ، 500هزار معلم بازنشسته می شوند که جایگزینی برای آن ها نیست و خروجی دانشگاه فرهنگیان هم نمی تواند این کمبود را جبران کند.درميان استان هاي كشور خوزستان، با كمبود 7000معلم در مقاطع مختلف مواجه بوده ونياز فوري به رفع اين مشكل دارد.بررسي ها نشان مي دهد پراكندگي مدارس خصوصا در روستاها دركنارنبود تشويقات لازم وعدم پرداخت به موقع حقوق معلمان مناطق محروم دراين استان موجب شده تاكمتر معلمي حاضر شود در مناطق دوردست استان به امر آموزش بپردازد.عبدالحافظ عنبری مدیر اداره آموزش و پرورش خرمشهردر اين رابطه مي گويد:استان خوزستان به شدت از كمبود معلم وامكانات آموزشي رنج مي برد كه به عنوان مثال مي توان ازخرمشهر نام برد كه هم اكنون از کمبود ۳۵۰ معلم رنج مي برد وبايد در اين خصوص تدبيري انديشيده شود.

تراكم معلمان در برخي مناطق كشور

درحالي كه برخي استانهاي كشور، مانند تهران ازتراكم بيش از اندازه نيروهاي آموزشي برخورداربوده واين موضوع موجب مازاد اعلام شدن تعدادي از آنها شده است اما منطقي را نيز مي توان در كشور يافت كه به شدت از داشتن نيروهاي كار آمد محرومند. به گفته مسئولان اداره آموزش وپرورش استان خوزستان، به دليل کمبود امکانات، خدمات رفاهي و شرايط بد اقليمي هر ساله 6000 نفر از معلم هاي باتجربه که مي توانند در ارتقاي سطح علمي دانش آموزان موثر باشند، متقاضي خروج از استان هستند اين درحالي است كه 90 درصد اين افراد بومي استان هستند و طبق قانون و پس از انجام تعهدات خود درمدت زمان تدريس مي توانند درخواست انتقالي داده وبا توجه به سابقه وامتيازي كه در طول خدمت خود دريافت كردند به شهرهاي موردعلاقه اشان منتقل شوند.

كمبودهاي بسياردر آموزش وپرورش خوزستان

با وجود اينكه در سالهاي اخير خدمات قابل توجهي درجهت افزايش امکاناتي نظير نوسازي و احداث ساختمان هاي آموزشي و هوشمندسازي مدارس و رفع کمبودها در سطح استان هاي محروم کشور انجام شده، اما همچنان استانهايي مانند خوزستان از نظر کيفي در سطح پاييني قرار داشته وتا رسيدن به نقطه مطلوب راه درازي در پيش است.محمد تقي زاده رئيس آموزش وپرورش خوزستان با اشاره به كمبودهايي موجود در اين استان مي گويد: متاسفانه هشت سال جنگ تحميلي باعث شد تا اكثر مدارس استان آسيب جدي ببيند وبرخي كمبودها نيز موجب شده است تا منابع داخلی استان توانایی ترميم اين تعميرات را نداشته باشد و به همين خاطر براي حل اين مشكلات نيازمند توجه بيشتري هستيم.وي مي افزايد: يكي از مشكلات آموزش وپرورش در اين استان بيسوادي ويا كم سوادي والدين است واين موضوع سبب شده تا معلمان براي بالابردن سطح علمي دانش آموزان تلاش دوچنداني داشته باشند. تقي زاده ادامه مي دهد: هم اکنون 650 هزار بي سواد در خوزستان وجود دارند که يک سوم آنها معادل 200هزار نفر، والدين دانش آموزان هستند. در حالي که در بيشتر استانها والدين تکيه گاه فرزندان دانش آموز خود هستند اما در بيشتر مناطق خوزستان اين موضوع برعكس است واين موضوع موجب شده تا درفرآيند يادگيري دانش آموزان ، اختلال ايجاد مي شود.اين مسئول با اشاره به بحث مدارس مرزي وخانواده هاي كوچ رو مي گويد: وجود 200 هزار دانش آموز در مناطق مرزي، با تنوع قومي و زباني از ديگر چالش هاي آموزش و پرورش استان است که بايد منابع مالي و اعتباري ويژه اي براي پرداختن به آنها در اختيار داشت، دركنار اين مسائل ، وجود دانش آموزان كوچ رو موجب شده تابراي ادامه تحصيل آنها مجبور شويم تعدادي از معلمان را با آنهاهمراه كنيم كه در بيشتر موارد براي تامين نيروي موردنياز با مشكل مواجه مي شويم چرا كه كمتر نيرويي حاضر مي شود مخاطرات اينگونه سفرها را به جان بخرد.آمارهاي سازمان آموزش وپرورش نشان مي دهد استان خوزستان با دارا بودن 14 هزار دانش آموز عشایر، كه در 14 منطقه عشايري الوار گرمسيري، شوش، دزفول، سردشت، لالي، گتوند، انديكا، مسجدسليمان، رامهرمز، صيدون، باغملك، دهدز، ايذه و هويزه زندگي مي كنند در جایگاه سوم کشور قرار دارد كوچ دائمي ونبود امكانات آموزشي از جمله عواملي است كه موجب آمار بالاي بيسوادي درميان عشاير خوزستان شده است.

حميد قنبري مدير آموزش و پرورش عشاير خوزستان، مي گويد:از کل مدارس موجود در خوزستان، 573 مدرسه در مناطق عشايري مستقرند كه از بدترين كيفيت در امر آموزش برخوردارند كه دراين زمينه بايد فكر اساسي كرد.وي مي افزايد : كوچ رو بودن عشاير موجب شده تا كمترين معلمي حاضر شود براي تدريس همراه آنها شود در كنار اين موضوع، نبود تشويق هاي لازم سبب شده تا براي تدريس فرزندان خانواده هاي عشاير از سربازان معلم كه كمترين تجربه در زمينه آموزشي را دارند استفاده شود.مدير آموزش و پرورش عشاير خوزستان ادامه مي دهد: از آنجا كه عشاير استان نمي توانند دريك مكان ساكن باشند لذا خدمت رساني ودادن امكانات به آنها مشكل بوده وبايد در اين زمينه تدابير لازم انديشيده شود.

كمبود معلم ومدارس دراستان
طبق نظر كارشناسان آموزشي وجود مدارس استاندارد وكادر آموزشي مجرب از جمله عوامل تاثير گذار در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به شمار مي رود ونبود اين دواصل موجب شده تا استان خوزستان رتبه آخري را دراين زمينه كسب كند. رئيس آموزش وپرورش استان خوزستان در اين رابطه مي گويد: کمبود امکانات، خدمات رفاهي و شرايط بد اقليمي در سال هاي اخير موجب شده تاهرساله با تعداد بالايي از تقاضاي انتقالي نيروهاي زبده علمي در استان باشيم به طوري كه هر ساله 6000 نفر از معلم هاي باتجربه که مي توانند درارتقاي سطح علمي دانش آموزان موثر باشند، متقاضي خروج از استان هستند. وي مي افزايد: با اين که 90 درصد اين افراد بومي استان هستند، با اين وجود كمبودها سبب شده تا آنها علاقه اي به ماندن دراستان نداشته باشند.اين درحالي است كه طبق قانون اين نيروها پس از گذراندن دوره تعهد تدريس درمناطق محروم، مي توانند تقاضاي انتقالي دهند.

تقي زاده ،كمبود مدارس مورد نياز استان را از ديگر چالشهامي داند كه بايد براي آن فكري شود چرا كه وجود960هزار دانش آموز، سومين استان از نظر تعداد دانش آموز در کشور است و اگرقرار است طبق ايده ها حرکت کنيم، نيازبه 1200 مدرسه داريم تا مدارس يك نوبته شود خارج شود.وي با اشاره به اينكه استان به شدت از كمبود معلم رنج مي برداما تاكنون هيچ فكري براي اين مشكل نشده است بيان مي كند: اين درحالي است هنوز خبري ازاستخدام تعدادي از فرهنگيان حق التدريسي كه داراي بیست سال خدمت هستند نيست.زینب شریفی دانشجوی دکتری ارتباطات اجتماعی و معلم مدارس شهرستان باوی در اين خصوص مي گويد: سال 1381برای اولین بار روزنامه های محلی خوزستان خبری در رابطه باکمبود 14 هزار نفری معلم را منتشر کردند.وي مي افزايد: هر چند، امسال و در آستانه آغاز سال تحصیلی 1394-1395، این آمار به حدود هفت هزار نفر کاهش یافته است اما این کاهش به دلیل جذب معلم نبوده، بلکه در فاصله این سالها تراکم دانش آموزی نوسان داشته وگرنه مشکل به قوت خود باقی است.

اين معلم با سابقه ادامه مي دهد:گرچه در اين سالها ،استخدامهایی نیز انجام گرفته و کسانی وارد بدنه آموزش و پرورش شدند ولی همه آنها معلم نبودند و به جاي اينكه نياز كمبود معلمان برطرف شود كادر اداري سازمان تكميل شد كه جاي دارد براي حل مشكل آموزشي استان تصميم جدي گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار