کد خبر: 781580
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
نخستین رئیس جمهور زن کره جنوبی بعد از 54 سال چمدان سفرش را به مقصد ایران بسته است.
باشگاه خبرنگاران جوان: در ادامه سفرهای پسابرجامی به ایران "پارک گئون های"نخستین رئیس جمهوری زن کره جنوبی بعد از 54 سال چمدان سفرش را به مقصد ایران بسته است.

پرواز «پارک گئون های» اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ کره جنوبی امروز یکشنبه(12 اردیبهشت ماه) در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست، طبق گفته دفتر رئیس جمهور سئول قرار است به دنبال این سفر روابط پساتحریمی با ایران کلید بخورد، دختر رئیس جمهور پیشین کره جنوبی الگوی خود در سیاست را الیزابت اول می‌داند که در قرن 16 میلادی به مدت 50 سال بر انگلیس حکمرانی کرد، از این رو برخی به وی بانوی آهنین کره لقب داده‌اند.

"پارک گئون های"  طبق مأموریتی که برای خود تعریف کرده است به دنبال  تغییر شرایط  امروز در تعامل با کشورمان است، چرا که تحریم‌های سال های گذشته ایران بر روابط دو کشور سایه افکنده بود، از سردی در روابط سیاسی تا قطع خرید نفت برای کشوری که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، سال 2007 میلادی آخرین دور از گفتگوهای دو کشور برای تقویت روابط تجاری برگزار شد و پس از آن به دلیل اعمال تحریم‌‌ها شرایط تغییر کرد.

دستکم سه موضوع محوری در دستور کار گفتگوهای اقتصادی وی و هیأت همراه با ایران قرار دارد، همکاری‌های مهندسی به ویژه در حوزه کشتی‌سازی و خودروسازی، افزایش تجارت میان دو کشور و نهایتاً واردات نفت که پس از اعلام رسمی رفع تحریم‌ها رشد چشمگیری از سوی کره جنوبی داشته است، این کشور رقبای رشد اقتصادی خود را در اروپا تعریف کرده است، جایی که هر چند روز یک‌بار یکی از مقامات ارشد را از وزرای خارجه انگلیس و فرانسه تا رئیس‌جمهور ایتالیا به ایران می‌فرستد . پس عجیب نیست که برای گرفتن سهم خود از این بازار جدید یعنی ایران به تکاپو بیفتد.
 
سفر خانم رئیس جمهور به ایران نه تنها بخاطر اینکه کره جنوبی دومین رشد سریع اقتصاد جهان را در اختیار دارد، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است و نه فقط بخاطر اینکه هفتمین صادر کننده بزرگ جهان است اهمیت دارد، بلکه به این خاطر حائز اهمیت است که به گفته رسانه ها قرار است در این سفر قراردادهایی به ارزش بیش از 17 میلیارد دلار میان طرفین منعقد شود.

دفتر ریاست جمهور کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای در آستانه سفر پارک گیون هی به ایران، نوشت: ما انتظار داریم این سفر فرصت های مهم را برای ما با هدف ارتقای همکاری های دوجانبه پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران ایجاد کند، از سوی دیگر کره جنوبی یکی از اصلی ترین وارد کننده های نفت خام ایران است و آمارها نشان می دهد که واردات نفت خام کره جنوبی از ایران از ابتدای سال جاری میلادی و به محض برداشته شدن تحریم ها با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

کره جنوبی همچنین پنجمین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است؛ ایران نیز چهارمین کشور دارنده بیشترین ذخایر نفت در جهان است و تخمین زده می شود که تبادلات اقتصادی میان دو کشور در سال 2015 در حدود 6 میلیارد دلار بوده است، معاون ارشد رئیس جمهور کره جنوبی در امور اقتصادی در اظهاراتی درباره سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: ما انتظارات بالایی از مشارکت شرکت های کره جنوبی در پروژه های زیرساخت های اقتصاد ایران داریم.

اما یک موضوع دیگر نیز درباره چرایی اهمیت سفر خانم رئیس جمهور به ایران مطرح است، پیش بینی می شود رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به تهران و دیدار با رئیس جمهوری و دیگر مقامات ارشد کشورمان نظر تهران را برای همکاری در جهت حل و فصل بحران فعالیت‌های اخیر موشکی و هسته ای کره شمالی جلب کند.

رسانه‌های کره جنوبی همچنین اعلام کردند که دفتر رئیس جمهور این کشور تلاش می کند تا خانم پارک در این سفر با رهبر کشورمان نیز دیدار و گفت وگو کند. به گفته این رسانه ها پارک به دنبال آن است تا نگرانی کشورش را از بابت فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی با مقامات تهران در میان بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار