کد خبر: 781574
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
«جوان» از مغایرت سیاست حمل و نقل در کشور با اقتصاد مقاومتی گزارش می‌دهد
مزيت حمل و نقل ریلی بر ساير راه‌هاي حمل و نقل بر كسي پوشيده نيست، با انتقال حمل و نقل جاده‌اي به ريل تنها از محل صرفه‌جويي گازوئيل 10ميليارد دلار (‌با احتساب دلار 3 هزار و 500 توماني 35هزار ميليارد تومان) از هزينه‌هاي كشور كاهش مي‌يابد، با اين حال سهم ريل در حمل بار در كشور تنها 5/11 درصد است‌.
هادي غلامحسيني
مزيت حمل و نقل ریلی بر ساير راه‌هاي حمل و نقل بر كسي پوشيده نيست، با انتقال حمل و نقل جاده‌اي به ريل تنها از محل صرفه‌جويي گازوئيل 10ميليارد دلار (‌با احتساب دلار 3 هزار و 500 توماني 35هزار ميليارد تومان) از هزينه‌هاي كشور كاهش مي‌يابد، با اين حال سهم ريل در حمل بار در كشور تنها 5/11 درصد است‌.
 آمار بانك جهاني نشان مي‌دهد كه ميزان مصرف سوخت در راه‌آهن براي حمل يك هزار تن بار تنها 7/6 ليتر و در حمل و نقل جاده‌اي 33 ليتر است. علاوه بر مصرف پايين انرژي در بخش ريلي يكي ديگر از ويژگي‌هاي مهم حمل و نقل ريلي ايجاد آلودگي كمتر و سازگاري با محيط‌زيست و همچنين امنيت بالاي حمل و نقل ريلي نسبت به ساير راه‌هاي حمل و نقل است.
به دليل مزيت‌هاي متعدد و متنوع حمل و نقل از طريق راه‌آهن نسبت به ساير راه‌هاي حمل و نقل (‌جاده‌اي، هوايي، دريايي) مدت‌هاست كه كشورها توسعه حمل و نقل ريلي را در دستور كار قرار داده‌اند. در اين بين در سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري حداقل در بيش از پنج بند مزيت توسعه راه‌آهن آشكار مي‌شود.  در بند ۳ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، رشد بهره‌وري در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته و در بند ۴ اين سياست‌ها به صرفه‌جويي در مصرف انرژي اشاره و در بند ۸ اين سياست‌ها تأكيد بر اجراي سياست‌هاي اصلاح الگوي مصرف شده است. همچنين در بند 10 ، 12 و ۱3 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به موضوع ترانزيت‌، پيوندهاي راهبردي با كشورهاي همسايه و همچنين افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي اشاره شده است.
در حال حاضر ۲۰ ميليارد ليتر گازوئيل در بخش حمل و نقل كشور مصرف مي‌شود كه اگر اين حمل و نقل با راه‌آهن باشد مي‌توان با ۳ ميليارد ليتر گازوئيل همه اين حمل و نقل را انجام داد و ۱۷ ميليارد ليتر گازوئيل به ارزش 10 ميليارد دلار صرفه‌جويي حاصل از شيفت حمل و نقل جاده‌اي به ريلي است. با اين حساب مي‌توان ۱۷ ميليارد ليتر افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي را فقط با جابه‌جايي مد حمل و نقل جاده‌اي به ريلي داشت.
با احتساب دلار آزاد 3 هزار و 500 توماني به اين نتيجه مي‌رسيم كه حداقل از محل انتقال حمل و نقل جاده‌اي به راه‌آهن صرفه‌جويي 35هزار ميلياردي به دليل افت مصرف گازوئيل در كشور حاصل مي‌شود. حال بايد از دست‌اندر‌كاران و مسئولان حوزه حمل و نقل و‌ راه‌آهن پرسيد كه چرا در اين سال‌ها در توسعه راه‌آهن كوتاهي به عمل آمده است.
عقب‌ماندگي ريل نسبت به راه‌هاي ديگر حمل و نقل سالانه هزينه‌اي حدود 17ميليارد ليتر گازوئيل به ارزش تقریبی 10 ميليارد دلار را به كشور تحميل مي‌كند، اين در حالي است كه سهم راه‌آهن از حمل بار در كشور از 5/10 درصد در سال ۹۲ به 8/11 درصد در پايان سال ۹۴ رسيده است. در اين بين در حالي مدير‌عامل راه‌آهن، رشد 3/1 درصدي سهم راه‌آهن در حمل بار كشور را آن هم در دو سال ابتدايي دولت یازدهم رشد مناسبي عنوان مي‌كند كه طبق سند چشم‌انداز 1404، سهم راه‌آهن از حمل بار در كشور بايد به ۳۰درصد برسد.
براساس چشم‌انداز ۲۰ساله در سال ۱۴۰۴، سهم ريل از حمل بار كشور بايد به ۳۰درصد برسد كه براي تحقق اين هدف، بايد سالي هزار كيلومتر خط آهن در كشور احداث شود. سهم حمل‌ونقل ريلي از مسافر اكنون حدود ۲۵ميليون نفر است كه در چشم‌انداز ۲۰ساله بايد به ۴۵ ميليون نفر برسد.
 بالاترين بهره‌وري در حمل بار در راه‌آهن وجود دارد به طوريكه يك واگن باري معادل حداقل سه تريلي مي‌تواند بار جابه‌جا كند از سوي ديگر در راه‌آهن يك هفتم جاده سوخت مصرف مي‌شود. در اين بين هرچه سفر جاده‌اي كاهش يابد و به سفرهاي ريلي افزوده شود بالطبع تصادفات رانندگي نيز كاهش مي‌يابد و ديگر خسارت ناشي از تصادفات جاده‌اي به هزينه‌هاي كشور تحميل نمي‌شود.

  ريل را در وقت اضافه در برنامه ششم گنجاندند
عقب‌ماندگي بخش ريلي كشور نسبت به بخش جاده‌اي سالانه هزينه قابل ملاحظه‌اي را به كشور تحميل مي‌كند، در اين بين سهم راه‌آهن از برنامه ششم توسعه تنها سه حكم است كه اين احكام نيز در وقت اضافه در اين برنامه گنجانده شده است.
مديرعامل راه‌آهن كشور درباره سرنوشت نهايي راه‌آهن در برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه در جلسه آخر هيئت دولت، با تأكيد رئيس‌جمهور و مساعدت رئيس سازمان برنامه و بودجه، ماده قانوني مشخصي درباره حمل‌ونقل ريلي به قانون برنامه اضافه شد و بر اساس آن، سه حكم ريلي پيشنهاد شده است.
محسن پورسیدآقایی درباره جزئيات اين احكام اظهار كرد: توسعه حمل‌ونقل حومه‌اي و ايجاد سازماني براي مديريت اين حوزه، از جمله اين احكام است. از سوي ديگر در اين احكام، كمك بزرگي به بخش خصوصي در زمينه سرمايه‌گذاري در حمل‌ونقل ريلي شده است؛ به‌ويژه همين معافيت بخش ريلي از ماليت بر ارزش‌افزوده و اينكه مانند مناطق محروم از ماليات معاف باشند، ترجيح ۹درصدي براي بخش خصوصي ايجاد خواهد كرد كه در چند سال نخست سرمايه‌گذاري، ارزشمند است و كمك مؤثري براي رونق اين بخش خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
پس چرا در 8سال شما این همه کوتاهی شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار