کد خبر: 781451
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
معاون حقوقی رئیس جمهور درباره اینکه آیا این رفتار امریکایی ها ناقض برجام است یا نه؟ گفت: در مقدمه برجام آمده است که طرفین باید با حسن نیت و در فضای سازنده و مبتنی بر رفتار دوجانبه رفتار کنند.
محمدجواد لاریجانی دیشب در گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما با بیان اینکه برای گزارش بی اساس آمریکا درباره وضع حقوق بشر در ایران پاسخ مفصلی داریم،‌ اظهار داشت: به زودی پاسخ جدی به این موارد خواهیم داد و آمریکا را در عرصه حقوق بشر رسوا خواهیم کرد، کشوری که نماد ضدیت با حقوق بشر است نمی تواند منادی حقوق بشر باشد، آمریکا از رژیم‌های کودک کش در منطقه حمایت می‌کند و آنها را شریک راهبردی می‌داند.

وی افزود: ادعای امریکا درباره حقوق بشر فکاهی‌ترین پدیده قرن است و ما پاسخ مفصلی آماده کرده‌ایم که منتشر می شود.

مشارکت مردم در انتخابات علامت بلوغ سیاسی است

معاون قوه قضائیه در امور بین الملل درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ملت فهیم ایران به بلوغ سیاسی خوبی رسیده‌اند و بالاترین نماد آن را می‌توان در مشارکت مردم ارزیابی کرد نه در اینکه به چه طیفی رأی دادند یا ندادند و به شرط چاقو این بلوغ سیاسی را ارزیابی کنیم.

لاریجانی در ادامه عنوان کرد: همین که مردم در صحنه انتخابات حاضر شده و نشان دادند که به حرف رهبری مبنی بر حق الناس بودن رأی مردم ایمان دارند نشان دهنده بلوغ سیاسی آنهاست و نباید آن را با روش کج ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: انتخابات ایران واقعی است و نتیجه آن همانی است که مردم عمل کردند.

لاریجانی افزود: البته مزه مجلس هم تغییر می‌کند و به نظرم سیاسیون هم باید اجازه دهند که این مزه شیرین شود و نباید آن را تلخ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: کار دولت هم البته در این مجلس مقداری سخت تر از مجلس نهم خواهد بود چون در مجلس قبلی فراکسیون رهروان ولایت بود که دولت می‌توانست با آنها راحت تر تعامل کند اما حالا همچون فراکسیون بزرگی وجود ندارد و دولت باید بیشتر وقت بگذار و سه تا چهار برابر مجلس نهم باید تعامل داشته باشد که البته ظرفیت دولت را نیز تقویت خواهد کرد.

معاون قوه قضائیه در امور بین الملل درباره رای دادگاه امریکایی تأکید کرد: آمریکا در رأی دادگاه اخیر خود به سرقت خیابانی دست زده و فقط ایستادگی ایران است که می‌تواند آنها را سر عقل آورد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: در این پدیده باید همه ما یقه دزد را بگیریم و ضمن آسیب شناسی رفتارها، عبرت های لازم را هم اخذ کنیم.

وی افزود: از سال 1382 مقداری اوراق قرضه تا 8 میلیارد دلار هم خریداری و فروخته شد که دو میلیارد دلار آن باقی مانده است و زمانی که احساس خطر شد در آن زمان بخشی از آن قرار بود به ایتالیا منتقل شود اما این اتفاق نیفتاد.

با دولتی روبه رو هستیم که به هیچ وجه نمی توان به آن اعتماد کرد

لاریجانی همچنین عنوان کرد: درس مهم این رفتار آمریکا این است که به هیچ وجه نمی شود به آنها اعتماد کرد و کیف قاپی امریکایی ها، رفتار زشت و زننده‌ای است و هر جا منافع ما را می‌بیند نمی‌تواند خویشتنداری کند اما برخی هم در داخل نباید دزد را رها کنند و عده‌ای را زیر سؤال ببرند.

وی افزود: اینکه برخی‌ها تلاش می کنند از رفتار امریکا زشتی زدایی کنند درست نیست و ما مسئول رفتارهای بی اعتمادساز دولت آمریکا نیستیم و متأسفانه این عدم توازن در رفتار امریکا دیده می شود و در حالی که ما در برجام همه تعهدات معظم را به صورت نقدی امضا کردیم اما آنها می خواهند قطره قطره تحریم ها را بردارند و اعتماد بیشتر ما دلیل بر چشم پوشی از رفتار غیر اعتماد ساز امریکایی ها نیست.

لاریجانی تصریح کرد: زمانی که مذاکرات وین به سرانجام رسید رئیس جمهور و برخی مسئولان کشورمان اعلام کردند که تاجران بروند و ال سی باز کنند اما رفتار آمریکایی‌ها نشان داد که آنها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و نباید با آنها معامله پیش فروش انجام داد بلکه باید نقطه به نقطه حرکت کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: باید بدانیم که چگونه ایرانی می‌خواهیم؟ آیا ایرانی که تسلیم شود می‌خواهیم یا باید روی پای خود بایستیم و استقلال و هویت خود را حفظ کنیم؟

لاریجانی گفت: اگر ایران اسلامی روی پای خود بایستد و به پیشرفت خود فکر کند امریکا هم مجبور است کوتاه بیاید.

وی درباره نامه ظریف به سازمان ملل درباره دزدی خیابانی امریکا نیز اظهار داشت: اگر از طریق برجام و به عنوان نقض این قرارداد مطرح شود، یک رویه دارد اما اگر فقط شکایت به سازمان ملل است و این سازمان هم شاید بخواهد از نقش اداری خود استفاده کند که آن هم بعید است.

معاون قوه قضائیه در امور بین الملل ادامه داد: البته این رفتار امریکا اصل مصونیت کشورها را زیر سؤال می‌برد که سازمان ملل می‌تواند در این باره نظر دهد.

لاریجانی افزود: اگر هم بخواهیم در دادگاه امریکا حاضر شویم، نوعی رسمیت دادن به این دادگاه است که درست به نظر نمی رسد.

وی گفت: البته در داخل کشور هم قوه قضائیه و مجلس تعامل خوبی در این زمینه با دولت دارند و آمریکا هم باید بداند که به راحتی نمی تواند دزدی و فرار کند بلکه تاوان آن را باید پس دهد.

لاریجانی افزود: اگر این دزدی‌های خیابانی ادامه یابد یک هرج و مرج بین المللی ایجاد می شود و کمتر کشوری این رفتار را تأیید می کند.

وی درباره نقد برجام از دیدگاه طرفداران و مخالفان آن گفت: ما از دولت خود حمایت می کنیم و آنها صادقانه رفتار کردند حتی اگر برجام موفق بشود یا نشود باز هم از دولت خود حمایت می کنیم اما اینکه برخی ها مخالفان و منتقدان برجام را مخالفان دولت بدانند این رفتار درست نیست و نباید به دام دشمن مبنی بر ایجاد شکاف با برجام بیفتیم.

اینکه می‌گویند در دوره تحریم یک قطره نفت نفروختیم صحیح نیست

معاون قوه قضائیه در امور بین الملل افزود: سیاسیون باید در این زمینه دقیق باشند و اینکه حل همه مشکلات و باغ سبز توسعه را به ارتباط با امریکا نسبت دهیم درست نیست و اینکه برخی ها می‌گویند در دوره تحریم یک قطره نفت هم نمی‌فروختیم این طور نبوده است.

لاریجانی بر همین اساس افزود: ایران کشوری نفتی است نه نفت خام فروش و باید به مرکز دانش و فناوری های نوین صنعت نفت تبدیل شود.

وی یادآور شد:‌هیچ کسی از تحریم ها حمایت نمی کند و اینکه برخی می‌گویند منتقدان برجام دنبال برگشت تحریم هستند در شأن یک سیاستمدار کارکشته نیست و تحریم ها تجاوز به حقوق ملت هاست و هیچ انسان با شرافتی از تحریم حمایت نمی کند.

لاریجانی گفت: برهان استیصال را در اجرای برجام نباید ترویج کرد که بسیار خطرناک است.

وی افزود: اینکه برخی سیاسیون بخواهند این طور رفتار کنند در دام و تله دشمن می افتند و برخی سیاسیون تازه کار هستند اما بدانند که مسائل سیاسی بسیار حساس بوده و دشمن نیز کمین کرده است همانطور که در قضیه دختر افغانی دیدیم و همه باید هوشیار باشند که دشمن به دنبال اهداف خاص خود است.

معاون قوه قضائیه در امور بین الملل گفت: ایران بیش از سی سال اخیر میزبان برادران افغانی بوده است و این حادثه ستایش یا آسایش هم مد نظر همه هست و رسیدگی خواهد شد اما دشمن به دنبال ایجاد تشنج در طول مرز ایران و افغانستان است و نباید به دشمن فرصت داد.

لاریجانی درباره 100 روز اجرای برجام نیز گفت: انتظار داشتیم وقتی تعهد عظیم را انجام دادیم طرف های مقابل هم این طور رفتار کنند اما آنها همچنان کارشکنی می کنند و دنبال حذف قطره ای تحریم ها در مقابل امتیازهای دیگر هستند و ما صادقانه رفتار کردیم اما آنها این طور نیستند.

باید در برجام بازنگری کنیم

وی افزود: یک عدم توازن در عمل به برجام دیده می شود و باید بازنگری کنیم که در خود برجام نیز ساز و کارهای آن پیش بینی شده است و نباید ایران یکطرفه این مسیر برجام را طی کند و باید مواظب رفتار آمریکایی ها باشیم و نباید در سیاه‌چاله ها بیفتیم.

لاریجانی گفت: البته برخی گشایش ها و تحرک‌های دیپلماتیک در دوره اجرای برجام حاصل شده است اما کافی نیست، نباید به این موارد بسنده کنیم و رفع تحریم ها هدف اصلی بوده است.

وی درباره تبادل زندانیان نیز خاطرنشان کرد: اینکه آنها پول ما را در قبال این کار آزاد کنند که تبادل نمی‌شود گفت، چون پول مال ایران است و باید برگردانند.

بنا بر این گزارش، امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: کمیته‌ای که رئیس جمهور برای رسیدگی به موضوع رأی دادگاه آمریکا تعیین کرده است، نتیجه کارها و تحقیقات خود را در دولت ارائه می‌کند.

وی افزود: این رفتار دادگاه امریکا اصل مصونیت کشور را که اصل مهمی است زیر سؤال می‌برد، البته امریکا این موارد را در محدودیت‌های تجاری تصویب کرده است و زمانی که روابط تجاری از میزانی خاص عبور کند این رفتار را انجام می‌دهد.

امین زاده ادامه داد: در سال 1996 صلاحیت فراسرزمینی در امریکا تصویب شد اما در همین حکمی که بر علیه اموال ایران صادر شده است هیچ استنباط، استناد و ارتباطی با ایران دیده نمی‌شود و تنها یک شکایت درباره یک پدیده مطرح شده است که معلوم نیست ارتباط به ایران داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: این اموال مال مردم ایران است و بانک‌های مرکزی همه کشورها مستقل از دولت‌ها هستند و این رفتار امریکا غیرقانونی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره اینکه آیا این رفتار آمریکایی‌ها ناقض برجام است یا نه؟ گفت: در مقدمه برجام آمده است که طرفین باید با حسن نیت و در فضای سازنده و مبتنی بر رفتار دوجانبه رفتار کنند و این رأی دادگاه امریکا مربوط به سال 2003 است که الآن اجرا می‌شود.

خانم امین زاده گفت: در سال 1996 صلاحیت فراسرزمینی در امریکا تصویب شد اما در همین حکمی که بر علیه اموال ایران صادر شده است هیچ استنباط، استناد و ارتباطی با ایران دیده نمی شود و فقط یک شکایت درباره یک پدیده مطرح شده است که معلوم نیست ارتباط به ایران داشته باشد.

وی افزود: این اموال مال مردم ایران است و بانک های مرکزی همه کشورها مستقل از دولت ها هستند و این رفتار امریکا غیرقانونی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره اینکه آیا این رفتار امریکایی ها ناقض برجام است یا نه؟ گفت: در مقدمه برجام آمده است که طرفین باید با حسن نیت و در فضای سازنده و مبتنی بر رفتار دوجانبه رفتار کنند و این رأی دادگاه امریکا مربوط به سال 2003 است که الآن اجرا می شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار