کد خبر: 781430
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
مدیران ورزش که تا امروز پیش‌بینی از عمکلرد کاروان اعزامی به المپیک ریو نداشته‌اند با اطلاع از شرایطی حقیقی این کاروان و برای تقویت انگیزه مدال‌آوری، پاداش‌‎های زیادی را وعده داده‌اند.
بعد از گذشت چهار سال از المپیک لندن، جدیدترین کارنامه عملکرد ورزش ایران، در المپیک آتی به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد ورزش جهان مشخص خواهد شد که اصلی ترین ملاک برای ارزیابی عملکرد مسئولان، مربیان و ورزشکاران هم به حساب خواهد آمد. از همین رو هر چه به زمان آغاز این دوره از بازی ها در ریودوژانیرو برزیل نزدیک تر می شویم اهمیت موضوع کسب سهمیه که مهمترین دغدغه ورزش ایران طی یک سال گذشته بود کمتر شده و «مدال آوری» مهم تر شمرده می شود.

این مهم شمردن از آن جایی است که میزان مدال آوری و به خصوص رنگ آن تعیین کننده جایگاه نهایی کاروان اعزامی به ریو خواهد بود که ماهیت کارنامه چهار ساله ورزش کشور را هم مشخص می کند و به نوعی ارزیابی عملکرد ورزشی ها و به ویژه مسئولان و دستندرکاران را هم در مقایسه با المپیک پیشین و نتایج ثبت شده در آن موجب می شود.

بهترین حضور ایران در تاریخ برگزاری ادوار مختلف بازی های المپیک از نظر مدال آوری و جایگاه به دست آمده در المپیک پیشین رقم خورد. در المپیک لندن کاروان ایران که ۵۴ سهمیه داشت، با مجموع ۱۲ مدال شامل ۴ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۳ مدال برنز در جایگاه هفدهم قرار گرفت. این عملکرد کاملا برخلاف عملکرد کاروان اعزامی به المپیک ۲۰۰۸ پکن بود. در آن دوره بازی های المپیک ورزش ایران به لحاظ کسب سهمیه، بیشترین و بهترین آمار را در طول همه دوره های المپیک داشت اما کاروان اعزامی کشورمان با قرار گرفتن در جایگاه پنجاه و یکمی بدترین نتیجه را به دست آورد.

برای هر چه کمتر شدن احتمال تکرار نتایج پکن که ناکامی بزرگ و تاریخی ورزش ایران را موجب شد و از طرفی رسیدن به نتایجی در حد المپیک لندن، مسئولان ورزش کشور به خصوص در کمیته ملی المپیک که مسئولیت اعزام کاروان را بر عهده دارند، از هر ترفندی استفاده کرده و می کنند تا تقویب انگیزشی ورزشکاران را برای مدال آور شدن و به ویژه کسب مدال طلا در میادین رویودوژانیرو موجب شود.

البته پیش از این هم و طی سال های گذشته هم وعده های نقدی و غیرنقدی زیادی برای کسب مدال در المپیک به ورزشکاران داده می شد که البته بعضا بی پایه و اساس و به نوعی پوچ هم بودند که حتی باعث منفی شدن دید ورزشکار هم شده است اما  پرداخت به موقع پاداش ده میلیون تومانی به ورزشکاران المپیکی شده و مربیان آنها توسط کمیته ملی المپیک همراه با پرداخت دو میلیون حقوق ماهانه به این ورزشکاران توسط وزارت ورزش وعده هایی بود که بابت کسب سهمیه داده شد و انصافا هم تا به مروزاجرا شده تا ورزشکاران المپیکی بدانند صحبت هایی که برای مدال آوری آنها داده شده در حد وعده وعید نمی ماند.

افزایش قابل توجه پاداش مدال آوران
ورزشکارانی که در المپیک ریو موفق به کسب مدال شوند پاداشی دریافت خواهند کرد که به نسبت پاداش در نظر گرفته شده برای مدال آوران المپیک لندن قابل توجه است. بر اساس تصمیم جلسه۷ آذرماه سال ۹۴ شورای معاونین وزارت ورزش، مدال آوران طلا در المپیک ریو ۳۰۰ سکه به عنوان پاداش دریافت می کنند و به مدال آوران نقره و برنز هم به ترتیب ۲۰۰ و ۱۲۰ سکه پرداخت خواهد شد. این در حال است که برای ورزشکاران اعزامی به المپیک لندن به ترتیب ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ سکه در ازای کسب مدال طلا، نقره و برنز در نظر گرفته شده بود.

استخدام در کمیته ملی المپیک

اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در نشست بهمن ماه سال گذشته خود استخدام ورزشکاران مدال آور در بازی های المپیک ۲۰۱۶ را با هدف تضمین آینده آنها مصوب کردند. این مصوبه فقط شامل طلایی المپیک ریو نمی شود و هر ورزشکارانی که در این بازی ها به مدال نقره یا برنز هم دست یاید، استخدام کمیته ملی المپیک خواهد شد.

۱۰۰ میلیون پاداش استانی برای طلایی های المپیک
«ورزشکاران مازندرانی که در المپیک ریو موفق به کسب مدال طلا شوند از طرف مسئولان استانی خود یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) پاداش دریافت خواهند کرد»؛ این موضوع بنا به پشنهاد کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک در نشستی که سال گذشته با ربیع فلاح دار، استاندار مازندران داشت به تصویب رسید.

البته رئیس کمیته ملی المپیک در نظر دارد نشست مشابه خود با استاندارد مازندران را با مسئولان دیگر استان ها هم برگزار کند و به منظور تقویب انگیزه و دلگرمی ورزشکاران آن استان ها، قول های اینچنینی از آنها بگیرد. مازندران ورزشکاران زیادی در ترکیب کاروان المپیکی کشورمان دارد و به همین دلیل نشست کیومرث هاشمی با استاندار این استان زودتر از دیگر استان ها برگزار شد.

کفش طلا به مدال آوران طلا
مدال طلا اصلی ترین نقش را در تعیین جایگاه کاروان هر کشور درالمپیک دارد و از همین رو دستیابی به این مدال به تعداد هر چه بیشتر اهمیت زیادی دارد. مسئولان کمیته ملی المپیک با لحاظ کردن این مهم، طی تفاهم نامه ای با یکی از کارخانجات صنایع کفش ایران، اهدای یک جفت کفش طلا به مدال آوران طلا در المپیک ریو را هم به فهرست پاداش آنها اضافه کردند. این جفت جفش کفش طلا به وزن بیش از یک کیلوگرم و به ارزش ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و در حد سایز ۴۳ تهیه خواه شد.

«ماشین شاسی بلند» در فهرست پاداش ها
ورزشکاران المپیکی یک ماشین هم به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد اگر در ریو صاحب مدال شوند. این ماشین برای مدال آوران طلا از نوع شاسی بلند خواهد بود. مسئولان کمیته ملی المپیک که به شدت به دنبال تقویب انگیزه ها برای مدال آوری هستند نشستی هم با مسئولان گروه صنعتی مدیران خودرو داشته اند و برای اهدای خودروی چینی از طرف این شرکت به مدال آوران ریو با آنها به تفاهم رسیده اند.

پرداخت خودرو به مدال آوران ریو پس از تایید هیات مدیره این گروه صنعتی در چین، نهایی و اعلام رسمی خواهد شد اما آنچه مسلم است مدال آوران نقره و برنز هم از این پاداش بی نصیب نیستند فقط اینکه سهم آنها دریافت خودروهایی با مدل پایین تر از خودرو شاسی بلند است.

یک سال استفاده رایگان از محصولات یک شرکت

مذاکره و رایزنی با یکی از شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی هم در دستور کمیته ملی المپیک است تا مدال آوران المپیک به تناسب رنگ مدالی که به دست آورده اند بتوانند برای مدت یک سال از محصولات این شرکت به صورت رایگان استفاده کنند.

در هر صورت تمام رایزنی های انجام شده برای دادن وعده پاداش به مسافران ریو حکایت از اهمیت نتیجه گیری در میادین مهم و حساس این شهر دارد. همینکه تعداد سکه های مصوب و اعلام شده از سوی وزارت ورزش برای اهدا به مدال آوران نسبت به المپیک پیشین حدود یک و نیم برابر شده و کمیته ملی المپیک فقط به پرداخت یکی دو پاداش به مدال آوران بسنده نکرده نشان می دهد، عملکرد کاروان ایران در المپیک ریو حتی بیشتر از خود ورزشکاران برای مسئولان اهمیت دارد که باید پاسخگوی هر نتیجه ای باشند.

این در حالی است که مدیران تا به امروز پیش بینی دقیقی از عملکرد احتمالی کاروان ایران در این دوره از بازی ها نداشته اند و حتی دیدگاه یکسانی هم در این زمینه ندارند طوریکه محمود گودرزی وزیر ورزش و رئیس ستاد عالی بازی های المپیک کسب تنها هشت مدال را برای ایران در ریو پیش بینی کرده اما رئیس کمیته ملی المپیک پیش بینی در این زمینه را زود می داند؛ اما آنچه مسلم است آنها بر شرایط واقعی و حقیقی کاروان ورزش ایران اشراف دارند که به منظور تقویت انگیزه های مدال آوری، پاداش های نقدی و غیر نقدی زیای و عده داده اند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار