کد خبر: 781387
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
126 اصولگرا، 112 اصلاح‌طلب، 42 مستقل و 9 نماینده معتدل، ترکیب سیاسی مجلس را تشکیل می‌دهند
نتيجه قطعي دومين مرحله انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بر مبناي اطلاعيه‌هاي وزارت کشور اعلام شد که براساس يکي از ارزيابي‌هاي صورت گرفته به صورت تفکيک جناح‌هاي سياسي کشور براساس ليست‌هاي نهايي مورد حمايت، اصولگرايان 126، اصلاح‌طلبان 112، اعتدال 9 و مستقلين 42 کرسي را از آن خود کردند.
محمد اسماعیلی
مسئله مهم اين است که هر کدام از رسانه‌ها و وابستگان به برخي از جريان‌هاي سياسي تلاش مي‌کنند همانند دور اول انتخابات مجلس در اسفندماه 94 با آمار و ارقام بدلي نمايندگان جديدالورود را به طيف متبوع خود منسوب كنند و به اين وسيله موفقيت جناح خود را جشن بگيرند. نمونه عيني آن را مي‌توان رسانه‌ها و شخصيت‌هاي جريان اصلاح‌طلب دانست که در 24 ساعت گذشته تلاش كردند با آمار‌سازي در فضاي حقيقي و مجازي جشن پيروزي به راه انداخته و اين اتفاق را نويدي براي موفقيت در انتخابات پيش‌رو عنوان کنند.

به عنوان نمونه خبرآنلاين رسانه منسوب به  این جريان ‌با درج آماري تصنعي اصولگرايان را شکست خورده انتخابات دانسته و رقباي آنها را پيروز اين دور از انتخابات عنوان مي‌کند‌: «طبق آمارهاي منتشر شده از 68 کرسي مرحله دوم انتخابات، تاکنون 38 کرسي آن به ليست اميد، 19 کرسي نصيب اصولگرايان و 10 کرسي نيز به دست افراد مستقل افتاده است. با احتساب نتايج دور اول مي‌توان گفت که در مجموع 122 نفر از ليست اميد وارد مجلس دهم شده‌اند. سهم اصولگرايان در مجلس آينده نيز 84 کرسي است و 82 نفر هم به صورت مستقل وارد شده‌اند. در اين انتخابات دو نفر در مجموع به‌صورت نامزد مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرايان وارد مجلس شده‌اند.»

‌اين در حالي است که اصلاح‌طلبان که تحت عنوان ليست اميد وارد عرصه رقابت انتخاباتي شده‌ بودند، موفق شده‌اند حدود 112 کرسي از مجلس دهم را در اختيار بگيرند که با اين توصيف بايد گفت، اصلاح‌طلبان دومين جريان سياسي غالب در بين چهار جريان سياسي حاضر در مجلس دهم هستند. نکته مهم ديگر آنکه برخي افراد حاضر در ليست اميد، همانند کاظم جلالي، بهروز نعمتي و علي مطهري که با عنوان اين ليست وارد مجلس شده‌اند، خود را اعتدالي خوانده و از اصلاح‌طلب تلقي کردن خود استنکاف دارند.

اصلاح‌طلب ناميدن مستقلين مجلس دهم توسط جريان تجديدنظرطلب تنها به اينجا ختم نمي‌شود و لابي‌هاي گسترده‌اي را هم دربر مي‌گيرد به گونه‌اي که از هفته‌ها قبل از برگزاري انتخابات دور نخست حلقه‌هاي نفوذي اين طيف در سطح استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف تلاش کرده ارتباط‌گيري با نامزدهاي مستقل را به حد اعلا رسانده و آنها را وام‌دار جريان خود کرده و بدين وسيله شکست احتمالي را جبران و کفه ترازوي رقابت را به سمت خود سنگين کنند.

نخستين عاملي که باعث شده جريان اصلاح‌طلب به سمت لابي‌گري با مستقلين حرکت کند اين است که با توجه به رقابت‌هاي چندضلعي و فشرده در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي تمايل مستقلين به نفع هر کدام از جريانات مي‌تواند تأثير اساسي روي تحولات مجلس داشته و نقشي بي‌بديل را در اين زمينه بازي کند آن هم در شرايطي که آراي هر کدام از منتخبان مستقل مي‌تواند سرنوشت انتخاب رئيس مجلس دهم و اعضاي هيئت رئيسه را تغيير داده و پيروزي در اين عرصه را به نفع هر کدام از دو طرف به ارمغان بياورد.

بنابراين جذب مستقل‌ها به وسيله «لابي‌گري» و«آراسازي» بسيار حائز اهميت بوده و مي‌تواند سرنوشت‌‌ پيچيده‌اي را براي هر کدام از طيف‌هاي سياسي به همراه داشته باشد.
  
سهم بيشتر اصولگرايان از مجلس دهم
براساس ارزيابي دقيق و سنجيده يکي از صاحبنظران سياسي از بين 289 نماينده منتخب(به غير از اقليت‌هاي مذهبي) آرايش سياسي به شرح زير است:
- اصولگرايان و مستقل‌هاي اصولگرا 148 نفر
- اصلاح‌طلب و اعتدال و مستقل‌هاي اصلاح‌طلب 136 نفر
- اصولگرايان حائز اکثريت 52 درصد مجلس دهم شدند
- اصلاح‌طلبان و اعتدال حائز 48 درصد مجلس دهم شدند
  
تبليغات شهربه شهر و بر زمين ماندن توقعات
در حالي رسانه‌ها و شخصيت‌هاي منسوب به جريان اصلاح‌طلب خود را پيروز نهايي انتخابات دهم مجلس عنوان مي‌کنند که به واقع توقعات اين طيف در اين دوره از انتخابات برآورده نشده است.
يکي از حربه‌هاي اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات اين بود که نامزدهاي اصولگرا را که شانس قطعي براي پيروزي در مرحله دوم انتخابات داشتند، در ليست موسوم به اميد گنجانده و در نهايت به نفع خود مصادره کنند. برخي از اين نامزدهاي اصولگرا و مستقل اصولگرا يا انقلابي که اصلاح‌طلبان يا حاميان دولت آنها را به خود منتسب مي‌کنند، عبارتند از اصغر سليمي از سميرم، محمد محمودي از شهريار، خديجه ربيعي از بروجن، علي‌عسگر ظاهري از مسجدسليمان، سيدنجيب حسيني از مينودشت و محمدرضا صباغيان از مهريز و بافق.

اين جريان همچنين با اعزام‌‌ گسترده عناصر اصلي خود به 21 استان محل برگزاري انتخابات از جمله سفرهاي عديده محمدرضا عارف و اعزام نامزدهاي تهران و اعزام شاخص‌ترين چهره‌هاي خود براي تبليغات انتخاباتي به حوزه‌هاي مذکور و صرف هزينه‌هاي بسيار سنگين تبليغاتي و انواع و اقسام پيام‌هاي صوتي و تصويري و شبکه‌هاي اجتماعي درصدد بودند از يک‌سو اکثريت مجلس دهم را در دست بگيرند و از سوي ديگر رياست عارف را مقدمه‌سازي کنند. آنها براي رسيدن به هدف دوم به عنوان هدفي ميان‌مدت و راهبردي نيازمند کسب 42 کرسي بودند که تنها توانستند 35 کرسي از آن را تصاحب کنند.
  
عارف بدلي ديروز، محبوب امروز!
در شرايطي امروز غربگرايان داخلي خود را پيروز انتخابات معرفي کرده و عارف را مرد بي‌بديل و اصلاح‌طلب حقيقي معرفي مي‌کنند که واقعيت صحنه سياسي امروز آن چيزي نيست كه آنها وانمود مي‌كنند چراكه تا همين چند ماه قبل بود که شخصيت‌هايي نظير محمدرضا عارف توسط منسوبان به اين طيف اصلاح‌طلب بدلي معرفي شده و رويکرد و مواضع وي را در جهت خلاف اهداف خود عنوان مي‌کردند.  اين در شرايطي است که امروز رسانه‌هاي اين جريان به لطف رأي‌آوري عارف و پزشكيان و كواكبيان و ديگر چهره‌هاي بدلي، پيروزي در انتخابات را جشن گرفته‌اند.

خردادماه سال 94 بود كه همين روزنامه آرمان در يكي از مطالب خود با عنوان «مراقب اصلاح‌طلبان بدلي باشيد» به مانند ساير همفكران خود تلاش كرد برخي از افراد و گروه‌هاي مستقل را كه با تندروي و افراطي‌‌گري رابطه مناسبي ندارند، تخريب كرده و از ورود آنها به عرصه انتخابات جلوگيري كند. در بخشي از اين مطلب آمده بود: «در چنين فضايي اقليتي كه طي چند سال سكوت اصلاحات براي خود جايگاهي به اين عنوان تعريف كرده بودند، اكنون به دنبال تصاحب اكثريت كرسي‌هاي انتخاباتي هستند و مشخص نيست بر چه اساس خود را بيشتر از تشكل‌هاي اصيل جريان اصلاحات ذي‌نفع مي‌دانند. آنها با دريافت مجوز، به فعاليت جداگانه بپردازند و به طبل كانديداتوري براي هر انتخاباتي با عنوان اصلاحات بكوبند! با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و حضور اصلاح‌طلبان اصيل، عرصه بر اصلاح‌طلبان بدلي تنگ شد، لذا درصدد رايزني با بزرگان اصيل جريان اصلاح‌طلبي برآمدند تا شايد گذشته آنها فراموش شود و بتوانند به آغوش اصلاح‌طلبي اصيل بازگردند.»

تقسيم اصلاح‌طلبان به دو طيف اصلي- بدلي ناخودآگاه بيانيه حزب منحله مشاركت در آستانه انتخابات 92 را - كه اول بار در بي‌بي‌سي منتشر شد - تداعي مي‌كند، اعضاي اين حزب در آن مقطع زماني به دليل حمايت محمدرضا عارف از فلسطين و لبنان وي را «اصلاح‌طلب بدلي» خواندند و به شدت نسبت به سخنان وي واكنش منفي نشان دادند.

مستقل‌ها تصميم مي‌گيرند!
حال در شرايطي جريان هواخواه ليبراليسم خود را پيروز اين آوردگان معرفي کرده و با دامن زدن به دعواي لاريجاني- عارف خود را به عنوان يک قطب فعال در عرصه تصميمات کلان کشور معرفي مي‌کند که سهم مستقل‌ها در انتخاب رئيس مجلس آتي و نوع تعامل مجلس- دولت و تعيين خط مشي‌هاي مجلس آينده بسيار مهم و اثرگذار خواهد بود؛ مسئله‌اي که در مجالس گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ايم و بدان معناست که احساسي برخورد کردن با ترکيب مجلس دهم و تظاهر به شادماني تصنعي از نتايج اين دوره از انتخابات و تبعيت از هيجانات ناشي از کري‌هاي سياسي با واقعيت مندرج در صحنه در تقابل بوده و نمي‌تواند اهداف اين طيف را از رؤيا به واقعيت تبديل کند. 

مشارکت ۵۹ درصدي در دور دوم انتخابات مجلس
سخنگوي وزارت کشور از مشارکت ۵۹ درصدي مردم در دور دوم انتخابات مجلس خبر داد.
به گزارش فارس، حسينعلي اميري، سخنگوي وزارت کشور ديروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده از تمام مردمي که در 21 استان که دور دوم انتخابات در آن برگزار شد، حضور چشمگيري داشتند، تشکر مي‌کنم. وي افزود: خوشبختانه همکاري بسيار خوبي بين هيئت‌هاي اجرايي، نظارت و شوراي نگهبان وجود داشت و اين انتخابات در کمال آرامش و امنيت برگزار شد.  سخنگوي وزارت کشور تأکيد کرد: تا الان نتايج 51 حوزه انتخابيه اعلام شده و نتايج چهار حوزه انتخابيه ديگر نيز هم‌اکنون در حال طي تشريفات اداري و قانوني است و در اسرع وقت اعلام مي‌شود. اميري تصريح کرد: 47 درصد از رأي‌دهندگان را بانوان و 53 درصد از رأي‌دهندگان را آقايان تشکيل مي‌دهند و همچنين از بين 68 منتخب مورد نظر چهار نفر بانوان و 64 نفر آقايان هستند. وي گفت: مشارکت مردم نسبت به مرحله اول انتخابات 59 درصد است که البته اين مشارکت در مقايسه با مرحله دوم مجلس نهم 3 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
6
ای خوشم میاد شما اصولگرایان خیلی پرو تشریف دارید در هر حالی شما برنده هستید خخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
میرزا
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
آقای ناشناس!!!
ای کاش جرات داشتید خودتون رو معرفی میکردین!
ناشناس که ناشناس است ؛ پس اعتمادی هم به حرفش نمی شه کرد!!!
اونی که بازیگر نباشه که روراست با مردم صحبت میکنه ....
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
5
حالا نمی تونستی بنویسی دماسنج حتما باید مینوشتی میزان الحراره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
5
24 خرداد 92 هم می گفتید ما برنده شدیم .دروغ تا چه اندازه
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950128001193
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
احسنت چهار روز دیگه به مجلس جدید هم خواهند تاخت
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
5
عجب!! یک صاحب نظر سیاسی!! یعنی شما آمار رجانیوز رو هم قبول ندارین؟ خیلی بی شرمین به خدا. همین جا آدم میفهمه که همه تون تشنه قدرت هستین. لعن خدا بر شما.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
4
اوکی شما بردید.
نکته بین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
5
پس به نظرشمااصولگرایان ازهمه بیشتر رای آورده اند52درصددرمقابل 48درصدوقتی مجلس افتتاح شدومصوبه ای گذراند وباب میل شما نبودتغیرعقیده ندهید ها؟؟گفته باشم
بهادری
|
Germany
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
6
تمام روزنامه های در مورد انتخابات را در انیترنت خواندم متاسفانه خبر شما با اکثریت روزنامه ها در مورد این که اصولگرایان اکثریت کرسی های مجلس را گرفتند واقعیت ندارد و خلاف است . چرا گزارش خلاف میدهید
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
1
نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی خدا را در نظر بگیرند و به تکلیف عمل کنند و پاسدار دین باشند تا هم خود عاقبت بخیر گردند و هم مردم و جامعه اسلامی را به درستی هدایت کنند .
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
5
هیچ کدام از بزرگان اصلاحات نگفتند تمام افراد لیست آنها اصلاح طلب هستند بلکه آنها باحامیان دولت وحتّی اصولگرایان معتدل اعتلاف کردند واسم آنرا لیست امید گذاشتند اصولگرایان حتّی آقایان جلالی ونعمتی را هم از لیست خود حذف کردند آنگاه اصلاح طلبان این آقایان را در لیست امید گذاشتند و گرنه مطمئن باشید هیچکدام رأی نمی آوردند افراد لیست صدای ملّت آقای مطهری هم به غیر از کسانی که با لیست امید مشترک بودند رای نیاوردند پس بی جهت تخریب نکنید ضمناً این را هم بدانید اگر آن رد صلاحیت گسترده انجام نشده بود وضع اصلاح طلبان به مراتب بهتر از این بودلذا واقعیت را انکار نکنید .
علی
|
United States
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
5
شنیدین وقتی یکی کار اشتباه میکنه بزرگا میگن "جوان است دیگر، اشتباه میکند" !!!
ای بابا !!! اسم این روزنامه هم "جوان" است.اشتباه کرده !!!، شما به بزرگی خودتان ببخشید...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار