کد خبر: 781329
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نتایج ٥٢ حوزه انتخابیه را اعلام کردیم.
فارس: مستقر در ستاد انتخابات کشور، محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در مرحله نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۲۱ نفر انتخاب شدند که با این حساب انتخاب ۶۸ کرسی دیگر مجلس به دور دوم کشیده شد.

وی با بیان اینکه دور دوم انتخابات مجلس در ۵۵ حوزه انتخابیه و در ۲۱ استان برگزار شد، افزود: در دوم دوم انتخابات مجلس ۱۳۶ نامزد به رقابت پرداختند که در نهایت ۶۸ نفر به عنوان منتخب مردم معرفی و اعلام شدند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: انتخابات از ۸ صبح دیروز رسماً آغاز شد که تا پایان روز ادامه داشت و ما هم بلافاصله بعد از اتمام رأی‌گیری‌ها شمارش آراء را آغاز کردیم به طوریکه از ساعت یک صبح امروز نتایج به مرور مشخص و صورتجلسه‌های هیأت نظارت و هیأت اجرایی به وزارت کشور ارسال شد و اکنون صورتجلسه‌های ۵۲ حوزه انتخابیه فرستاده و نتایج آنها تعیین تکلیف شدند و تنها ۳ حوزه دیگر باقی مانده البته نامزدهای منتخب و رأی‌ها مشخص شدند و ما فقط منتظر امضاء و ارسال صورتجلسه‌ها هستیم.

مقیمی با بیان اینکه از بین این ۶۸ منتخب مردم ۴ نفر را بانوان و ۶۴ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: خوشبختانه در این دوره از انتخابات فرصت‌های کافی برای سخنرانی همه گروه‌های سیاسی و نامزدهای مختلف فراهم شد و آنها توانستند دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: اکنون هیچ حزب سیاسی شناسنامه‌داری نمی‌تواند ادعا کند که در جریان انتخابات نتوانسته برنامه خود را برای مردم تشریح کند.

مقیمی در ادامه این نشست درباره برخی مطالب عنوان شده نسبت به دخالت مسئولان دولتی در امر انتخابات بیان کرد: قانون صراحتاً می‌گوید کارمندان دولت در ساعات اداری نمی‌توانند تبلیغات انتخاباتی کنند و این مسئله بدان معناست که کارمندان دولت می‌توانند در ساعت غیر اداری مرخصی گرفته و کارهای تبلیغاتی و انتخاباتی کنند و در همین انتخابات نیز در جاهای مختلف کارمندان دولت با تبعیت از این قانون نسبت به تبلیغات انتخاباتی اقدام کردند و نماینده‌ها هم به سخنرانی پرداختند البته به هیچ عنوان حق ندارند مسئولان دولتی از اموال بیت‌المال و دولت در جهت رقابت‌های انتخاباتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین مسئولان دولتی حق ندارند از پست و مقام خود بر له یا علیه کاندیدای خاصی استفاده کنند. البته اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت طبق قانون به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی حق دخالت و جانب‌داری از طرفداران خاصی را ندارند که فکر می‌کنم این مسائل در این انتخابات به خوبی رعایت شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه این دوره از انتخابات در امنیت کامل برگزار شد، تصریح کرد: علیرغم برخی تهدیدات، حضور به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی و تصمیمات جلسات شورای تأمین باعث شد از زمان آغاز انتخابات تا پایان آن شرایط بسیار خوبی از نظر امنیتی داشته باشیم.

مقیمی در ادامه این نشست از حضور ۶۵ هزار بازرس در شعب اخذ رأی در دوره دوم انتخابات مجلس خبرداد و گفت: بازرسان به عنوان نماینده‌های ویژه وزیر کشور بر اجرای انتخابات نظارت کافی داشتند که اگر مشکلی پیش می‌آمد سریع تصمیمات لازم اتخاذ و مشکل مورد نظر حل می‌شد.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج انتخابات مشکل خاصی در استان‌ها بوجود نیامد، تاکید کرد: خوشبختانه در تمام ۲۱ استان مورد نظر کاندیدای پیروز و بازنده هر یک قانون را به خوبی رعایت کردند و امروز هم تقریباً در اکثر حوزه‌ها شاهد رعایت مسائل انتظامی و امنیتی بودیم.

مقیمی درباره میزان مشارکت مردم نیز گفت: در مرحله نخست انتخابات شاهد مشارکت ۶۲ درصدی مردم بودیم البته سوابق نشان داده که در مرحله دوم یک مقداری از مشارکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و این یک مسئله طبیعی است اما خوشبختانه در دور دوم انتخابات مجلس نسبت به دور اول شاهد مشارکت ۵۹ درصدی مردم در انتخابات بودیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره سخنان یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود مسئولان دولتی در انتخابات اخیر دخالت داشتند و مدارک آن موجود است، گفت: این نماینده مجلس نظر خودش را گفته همانطور که توضیح دادم کارمندان دولت در ساعات غیر دولتی می‌توانند در تبلیغات انتخابات شرکت کنند اما حق ندارند از امکانات دولتی برای حمایت از فرد خاصی استفاده کنند.

مقیمی تاکید کرد: صحت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس حتماً و باید به تائید شورای نگهبان برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر فرمانداران و استانداران به دلیل انتخابات وجود دارد یا خیر، گفت: انتخابات در مرحله نخست در سلامت کامل برگزار شد که این مسئله نشان دهنده اقدامات و فعالیت‌های خوب و مناسب تمامی استانداران و فرمانداران بود و تبعاً موضوع انتخابات نمی‌تواند دلیلی بر این تغییرات عنوان شود البته این بدان معنا نیست که اگر آن استاندار یا فرماندار در اجرای سایر مسئولیت‌ها سستی و کوتاهی داشته و یا به درستی انجام ندهد مطمئناً تصمیم‌گیری دیگری انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استانداران و فرمانداران در برگزاری انتخابات عملکرد مثبتی داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار