کد خبر: 781299
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
درحالی مسکن اجتماعی به‌عنوان تنها طرح دولت برای بخش مسکن همچنان در حد حرف و حدیث است که معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای این طرح پس از تکمیل و تحویل مسکن مهر خبر داده است، پروژه‌هایی که با توجه به عملکرد کنونی احتمالا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسند.
تغییر ناگهانی مدیران عمران شهرهای جدید و انداختن توپ تاخیر در واگذاری پروژه‌های مسکن مهربه زمین دیگران دو خصوصیت بارز مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی سه سال اخیر بوده است. محسن نریمان چند ماه پس از آن‌که حکمش را از وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان یکی از معاونان وزارت راه دریافت کرد در اقدامی قابل تامل مدیرعامل وقت شرکت عمران پردیس را برکنار کرد.

وی در حالی حکم سرپرستی حسن‌ ولی‌پور را امضا کرد که اعضای مجمع عمومی شرکت عمران شهرهای جدید با این انتصاب به دلیل عملکرد خوب و قابل توجه مهدی هدایت مخالف بودند. در آن زمان (اوایل سال 93) زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت مستقیم وزیر راه و شهرسازی برای جلوگیری از این اقدام به گوش رسید و حتی گفته می‌شد که وزیر شخصی را برای مدیرعاملی شرکت عمران پردیس انتخاب کرده و به زودی حکم وی امضا می‌شود، اما در نهایت حرف نریمان به کرسی نشست و وی ولی‌پور را روانه عمران پردیس کرد.

افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر این شهر،‌ نارضایتی پیمانکاران و به تبع آن توقف اکثر پروژه‌های این طرح سه رهاورد مدیریت حدود یکساله مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس بود. پس از فشارهای پیاپی متقاضیان مسکن مهر و البته پیگیری شماری از نمایندگان مجلس سرانجام پس از یک شو پوپولیستی، حسین رجب‌صلاحی به عنوان سرپرست و در ادامه مدیرعامل شرکت عمران پردیس منصوب شد.

گذشته از این‌که تمام هم و غم مدیرعامل کنونی عمران پردیس، تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر بوده اما بی‌توجهی یکساله به این پروژه‌ها در زمان مدیرعامل سابق چند وقتی است که باعث شده تا متقاضیان نسبت به وعده‌های بی‌سرانجام تحویل واحدها ناراضی باشند. برگزاری تجمع‌های متعدد تنها گوشه‌ای از اعتراضات متقاضیان مسکن مهر طی ماه‌های اخیر بوده است، مسئله‌ای که البته نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی توپ آنرا به زمین دستگاه‌های خدمات‌رسان انداخته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با بیان این‌که وزارت راه مجبور به انجام وظایف سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان -در مسکن مهر- نیز شده است گفت: با توجه به متن صریح قانون مسئولیت ساخت واحدهای آموزشی، درمانی، انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب به عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است که با مجوزهایی که از مجمع عمومی و وزیر راه و شهرسازی اخذ شده است، مشغول ساخت و تامین آنها هستیم .

وی با بیان این‌که این مسئله نه تنها مشکلاتی را در بخش مالی ایجاد کرده بلکه زمان افتتاح‌ پروژه‌ها را نیز به تأخیر انداخته است، ادامه داد: اگر واقعا امکان تزریق اعتبار مستقیم در این بخش وجود ندارد، درخواست داریم تا موارد و ضوابط قانونی که به تسهیل فعالیت‌ها می‌انجامد تصویب شده و ما را در رفع نیازهای به حق مردم یاری کند.

وی با اشاره به به تاخیر افتتاح واحدهای مسکن مهر پردیس گفت: واحدهای مسکن مهر پردیس نیز هم‌اکنون آماده است ولی به دلیل بروز برخی مشکلات کوچک به تعویق افتاده که امید است هرچه زودتر با رفع این موانع محله ایران‌شهر در این شهر جدید نیز به متقاضیان تحویل داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که مسکن اجتماعی هم‌اکنون یکی از برنامه‌های دولت به شمار می‌رود که قرار است به صورت مشخصی پس از اتمام طرح مسکن مهر اجرا شود، در این طرح بناست که دیگر دولت محور اقدامات نبوده و مردم بخش بیشتر مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند. درحال حاضر شیوه‌نامه‌های این طرح در حال تنظیم است که سازمان‌های دیگری ازجمله شهرداری، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر و بنیاد مسکن نیز مشارکت دارند.وی همچنین خطرنشان کرد: مخاطبان و متقاضیان این طرح از سوی نهادهای ذکر شده معرفی شده و برای ادامه روند اقدامات براساس شیوه‌نامه در لیست قرار خواهد گرفت.

نریمان افزود: ساخت طرح‌های زیربنایی و روبنایی پیش از ساخت و توزیع این واحدها در کل شهر از جمله اولویت‌های ما در اجرای مسکن اجتماعی خواهد بود.مشارکت با بخش خصوصی نیز بر اساس قوانین شیوه‌نامه نهایی در ساخت مسکن اجتماعی انجام خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، طی سه سال اخیر مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی و تعاون بارها و بارها از اجرای طرح مسکن اجتماعی خبر داده‌اند اما دریغ از عمل. از سوی دیگر پروژه‌های مسکن مهر به دلیل روند کُند تکمیل و تحویل احتمالا سال‌ها زمان می‌برد تا به پایان برسند. برخی نمایندگان مجلس بر این باورند سال 1400 پرونده طرح مسکن مهر مختومه می شود و در این صورت این دولت سیزدهم خواهد بود که افتخار اجرای طرح مسکن اجتماعی را به دست خواهد آورد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار