کد خبر: 781271
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
هنوز چند روزی از خبر افزایش وام ازدواج جوانان از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان نگذشته بود که بانک‌ها معترض به این افزایش شدند و نماینده بانک‌ها آب پاکی را روی دست جوانان ریخت و گفت: برای وام 10 میلیون تومانی ازدواج منابع مورد نیاز وجود ندارد، و باز هم امید جوانان برای حل بخشی از مشکل مالی ازدواجشان ناامید شد.

خبر منتشر شد‌:«وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد»، خبری که چند روز تیتر اول بسیاری از اخبار رسانه‌ها بود و می‌رفت تا چشم جوانان به وام 10 میلیونی روشن شود اما این شادی چندان عمری نداشت و بلافاصله بانک‌ها صدایشان بلند شد که وقتی بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام 3 میلیونی ازدواج مشکل دارند چطور می‌توانند وام 10 میلیونی را پرداخت کنند و به این ترتیب باز تمام امیدواری‌ها رنگ باخت.

نمایندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علنی روز 24 فروردین و در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 95 با پیشنهاد الحاقی حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به این لایحه به منظور حمایت از ازدواج جوانان موافقت کردند در تبصره یک این لایحه آمده است: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد. و در تبصره دو بانک مرکزی موظف شده است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد، در تبصره سه وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک‌های متخلف بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است.

تعدادی از نمایندگان بانک‌ها در مخالفت با این طرح به نبود منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت این وام اشاره می‌کنند در حالیکه حجت الاسلام مصباحی مقدم در مورد محل پرداخت وام در جلسه علنی مجلس گفت: طبق آمار بانک مرکزی ، 102 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که 36 هزار میلیارد تومان آن پس انداز و 62 هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است. بنابر‌این می‌توان از این محل وام ازدواج جوانان را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان ارتقاء داد.

وام سه میلیونی ازدواج جوانان در حالی به جوانان پرداخت می‌شود که هنوز بسیاری موفق به دریافت این وام نشده‌اند و بسیاری از جوانان نیز عطای وام را به لقای آن بخشیده‌اند چرا که می‌گویند سه میلیون تومان آنقدر کم است که حتی نمی‌تواند گوشه‌ای از مشکلات مالی ازدواج ما را حل کند.

ناصر صبحی مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان نیز با استقبال از افزایش میزان وام ازدواج جوانان از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان، وام سه میلیونی را توهین به جوانان دانست و گفت: ما هم اکنون به دنبال این هستیم که آیا راهکارهای قانونی وجود دارد که علاوه بر وام‌های موجود وام‌های دیگری نیز بتوان به جوانان داد، وام 3 میلیون توهین به جوانان است وقتی یک خودروی پراید چند برابر جوانان ارزش داشته باشد نباید انتظار داشت این وضعیت به سامان برسد.

حجت الاسلام کیاسری کارشناس امور ازدواج و خانواده نیز با انتقاد از اینکه دولت برای حمایت از ازدواج جوانان کاری انجام نمی‌دهد، گفت: دولت از نظر هزینه‌ای، تشکیل و تحکیم خانواده به کسانی‌که می‌خواهند ازدواج کنند چه امیدی داده است به جز وام ازدواجی که به هیچ کجای زندگی جوان تکافو نمی‌کند و با مشکل عدم اشتغال باید قسط آن را نیز پرداخت کنند.

این مشاور ازدواج افزود: دولت در این حوزه فعلاً فقط شعار می‌دهد و به بحث خانواده به میزان کمترین اهمیتی که در حوزه‌های دیگر توجه می‌کند توجهی ندارد البته سازمان‌های مدعی زیاد هستند مانند معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اما فقط سرو صدا دارند و خروجی ندارد.

وی با انتقاد از این طرح‌های دولت گفت: دولت در این حوزه فعلا فقط شعار می‌دهد و به بحث خانواده به میزان کمترین اهمیتی که در حوزه‌های دیگر توجه می‌کند توجهی ندارد البته سازمان‌های مدعی زیاد هستند مانند معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اما فقط سرو صدا دارند و خروجی ندارد.

سال گذشته وقتی دولت احساس کرد تعدادی از خودروسازان با مشکل مواجه شده‌اند وام 25 میلیونی خود را مطرح کردند، گویا در آن زمان اعتبارات بانک‌ها برای پرداخت این وام کافی بود و مشکلی وجود نداشت اما برای پرداخت وام 10 میلیونی ازدواج به جوانان چه مشکل‌ها که بر سر راه آنها وجود ندارد!

محمدباقر پیشنمازی معاون سابق وزارت ورزش و جوانان نیز با انتقاد از طرح‌ةایی مانند وام 25 میلیون تومانی خودرو گفت: اخیراً شاهد بودیم برای حل مشکل تولیدات خودروی ایرانی ارقام درشتی در حد 25 میلیون تومان با تسهیلات وام داده شد اما برای ازدواج جوانان چنین وامی وجود ندارد و اگر هم سه میلیون وام داده می‌شود یک‌سال بروکراسی دارد تا این جوان بتواند در سن جوانی برای سه میلیون وام ازدواج ضامن پیدا کند از گرفتن وام منصرف می‌شود آنهم سه میلیون تومانی که مشکلی را حل نمی‌کند، اینها نشان می‌دهد مسئولان عالی سیاست‌گذاری برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه جوانان بهای جدی قائل نیستند.

وی ادامه داد: ما مخالف نیستیم که گره‌های کور تولید خودروی داخلی که معلول نحوه مدیریت و پایین آمدن کیفیت خودرو است با این روش‌های تزریق اعتبار موقتی، گره گشایی شود، اما حرف ما این است که وقتی چنین اعتباراتی وجود دارد چرا برای مسائل مهم‌تر و جدی‌تری که جوانان و نسل آینده ما هستند و قطعا از خودروهای پارک شده در انبار کارخانه‌ها ارزش بالاتری دارند هزینه نمی‌شود چرا باید صبر کنیم که جوانان آسیب ببینند بعد اقدام کنیم، اگر چنین منابعی وجود دارد قطعاً فرزندان ما از پاره آهن‌هایی که در انبارها هستند ارزش بالاتری دارند و برای حفظ سلامت و تشکیل زندگی این جوانان باید اقدامات جدی‌تری انجام دهیم.

معاون سابق وزارت ورزش و جوانان گفت: پیام این اقدام نبودن شناخت نسبت به مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی است و این نشان دهنده این است که ما اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهیم و بین خودروی پارک شده در پارکینگ با جوان رها شده در دنیای آسیب‌های داخلی و خارجی تحمیل شده، نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدام مهم‌تر و جدی‌تر است اینها خلأهایی است که وجود دارد و در اثر این رویداد خود را نشان می‌دهد.

پیشنمازی افزود: اگر وام 25 میلیونی خودرو اتفاق نمی‌افتاد فقدان بصیرت فرهنگی در برخی از تصمیم ‌گیران و سیاست‌گذاران خود را نشان نمی‌داد این موضوع اتفاق افتاد و این فقدان بصیرت آشکار شد که ما فرزندان خود را نمی‌بینیم اما خودروهای پارک شده در انبار که می‌تواند منجر به ورشکستگی کارخانه‌ها شود را می‌بینیم.

وی افزود: ما با این اقدام مخالف نیستیم اما می‌گوییم در تصمیم گیری‌های خود اولویت ‌بندی کنید و به انسان اولویت بدهید و بعد به جمادات و غیره اهمیت بدهید.

عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها آب پاکی را بر روی دست جوانان می‌ریزد و می‌گوید: ما هم دوست داریم که مردم بتوانند راحت‌تر زندگی خود را آغاز کنند اما برای وام 10 میلیون تومانی ازدواج منابع مورد نیاز وجود ندارد.

همتی افزود: منابع قرض الحسنه منابع محدودی دارد به طوری که از سال گذشته تا به حال 500 میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه کاسته شده است.

به این ترتیب قانونی در مجلس به تصویب رسید که گویی عملیاتی نخواهد شد مانند قانون افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل از 6 ماه به 9 ماه که در جهت حمایت از تحکیم خانواده در مجلس به تصویب رسید اما هیچگاه عملیاتی نشد. بنابراین جوانان باید هنوز منتظر باشند شاید وقتی دیگر وصال وام 10 میلیونی ازدواج حاصل شود!

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار