کد خبر: 780962
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کارشناس ارشد فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌های پیشگیری از ابتلا به زخم پا در بیماران دیابتی را تشریح کرد.

محمد جواهریان درمورد زخم پای افراد دیابتی و تاثیر فیزیوتراپی بر درمان و پیشگیری از این مساله بیان داشت: تجویز کفش‌های مناسب و فعالیت بدنی می‌تواند سبب پیشگیری و کاهش این مشکل در افراد مبتلا به دیابت شود. تمرینات کششی در ناحیه مچ و ساق پا سبب می‌شود که میزان جریان خون پا ارتقا یافته و فاکتورهایی که سبب بی‌حسی پا می‌شوند کاهش یابد.

وی افزود: با انجام فیزیوتراپی می‌توان همچنین گزگز انگشتان پا در افراد مبتلا به دیابت را برطرف کرد البته استفاده از این روش درمان قطعی دیابت نیست و نوعی درمان مکمل به شمار می‌رود. تحقیقات نشان داده که  افرادی که همزمان دارو درمانی و فیزیوتراپی شده‌اند دیرتر مبتلا به زخم پا شده و بسیاری از آنها هم با این مشکل مواجه نمی‌شوند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مهمترین اصل درمان و کنترل دیابت ورزش و فیزیوتراپی است که در کنار تغذیه و دارودرمانی توصیه می‌شود، افزود: فیزیوتراپی قادر به کنترل دیابت و عوارض آن بوده و می‌تواند با آموزش به بیمار کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد.

 جواهریان گفت: روش‌های درمانی رایج فیزیوتراپی در بیماران دیابتی درمان‌های دستی،‌استفاده از دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی و آموزش‌های لازم در زمینه نوع فعالیت‌های بیمار و آگاهی بخشی به آن می‌تواند برای حفظ سلامتی فرد مبتلا به دیابت موثر باشد، از طرفی ورزش و فیزیوتراپی می‌تواند سبب کاهش وزن، کاهش چربی و قند خون شود که ورزش‌‌های هوازی کنترل شده مانند دوچرخه ثابت، شنا، تردمیل و پیاده‌روی برای این افراد توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: فیزیوتراپیست از روش‌های غیردارویی موثری برای کم کردن درد بیماران مبتلا به دیابت که به دلیل تخریب سیستم عصبی دچار مشکل شدند استفاده می‌کنند. تحریکات الکتریکی از طریق پوست می‌توانند تحریکات بدون دردی را به سیستم عصبی بفرستد و باعث کم شدن درد در این بیماران شود، همچنین فیزیوتراپیست از میدان‌های الکتریکی گرمای عمقی استفاده کرده که باعث کاهش خشکی مفاصل، بهبود حرکت و کاهش درد در بیمار مبتلا به دیابت می‌شود.

به گفته جواهریان یکی از مشکلات بیماران دیابتی مبتلا شدن به بیماری‌ها و سندرم مربوط به دست است که به خاطر آسیب سیستم عصبی دست‌ها بوجود می‌آیند و برخی مواقع این مساله سبب نیاز به جراحی می‌شود لذا فیزیوتراپیست از طریق افزایش قدرت و عملکرد دست ها به پیشگیری و رفع این مشکل کمک می‌کند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دیابت عوارض بلندمدتی همچون بی‌حسی و گزگز کف پا را به همراه دارد، اضافه کرد: همچنین به بیماران مبتلا به دیابت از طریق فیزیوتراپی ورزش‌های تعادلی پیشنهاد می‌شود که این مساله از افتادن‌های مکرر در آنها جلوگیری می‌کند. همچنین در صورت جراحی توانبخشی بعد از عمل و در صورت قطع عضو استفاده از پروتز و سی‌دی کمکی و درست راه رفتن به بیمار آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نابینایی یکی از عوارض ابتلا به دیابت بوده،‌اظهار داشت: قند خون می‌تواند عروق چشم را تخریب کند و باعث تاری دید و نابینایی شود از طرفی آسیب‌های کلیوی که نهایتا به دیابت و از کارافتادگی و پیوند کلیه ختم می‌شود از دیگر عوارض دیابت بوده، لذا افراد باید نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار