کد خبر: 780959
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
گلستانی‎ها این روزها احساس لرزش می‎کنند نه از هوای سردی که هنوز این استان شمالی را رها نکرده، بلکه از امواج زمین لرزه‎هایی که گویی تمام شدنی نیست.

وقوع چندین زلزله از ابتدای سال، خبر چندان خوشایندی برای این سرزمین پرحادثه نیست، چرا که این وضعیت ممکن است آئینه آینده‎ای تلخ و فاجعه‎ای سخت باشد که هنوز آن را جدی نگرفته‎ایم.

زلزله‎های امسال در گلستان از مقیاس‎های بالای چهار ریشتر شروع شده تا شدت کمتر، اما هر چه که بوده، می‎توان آن را به عنوان یک هشدار جدی و اساسی قلمداد کرد، هشداری که ما را وادار می‎کند برای آینده پیش‎رو برنامه‎ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل آسیب‎های وارده را کاهش دهیم.

بارها به موضوع وقوع زلزله در گلستان به عنوان یک خبر اشاره شد، با این تیتر که خسارتی گزارش نشده است، اخباری که حداقل در این عرصه، همیشه آرزومندیم با چنین تیتری عاقبت به خیر شود، اما حقیقت امر چیز دیگری است و زلزله جدی‎تر از این حرف‎ها است.

*خطر زلزله در گلستان جدی است

یکی از اساتید دانشگاه جامع استان گلستان با اشاره به سوابق زلزله در این استان شمالی گفت: مروری بر سوابق تاریخی این استان نشان می‌دهد؛ گلستان از زلزله‎خیزترین مناطق کشور است و همیشه تحت تاثیر این پدیده طبیعی است.

"مریم آق آتابای" در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نقشه‎های لرزه‎خیزی در این منطقه موید آن است که خطر زلزله بزرگ در این استان بسیار جدی است و باید با افزایش توان علمی و آموزشی مسیر را برای کاهش این خطرپذیری مهیا ساخت.

وی با اشاره به برنامه‎های کاهش آسیب‎پذیری در مواجهه با این پدیده طبیعی اذعان کرد: شناخت زمین‎لرزه به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد و در نخستین گام، مطالعه این پدیده طبیعی و بررسی گسل‌ها به عنوان چشمه‌های لرزه‎‎زا ضروری است.

آق آتابای تاکید کرد: این چشمه‎های لرزه‎زا در قالب شکستگی‌های پوسته زمین جلوه‎نمایی می‎کند و عامل جنبش و جابه‌جایی زمین به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه نقشه‌های تراکم گسل به عنوان یکی از پارامترهای خطرپذیری بسیار لازم و ضروری است.

این پژوهشگر زمین‎شناسی تصریح کرد: حرکت این گسل‌ها موجب رهایی انرژی ذخیره شده و بروز زلزله‌های مکرر شده و تلفات جانی و خسارت‌های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال خواهد داشت.

آق آتابای تاکید کرد: برای شناسایی گسل‎ها و برآورد خطر زلزله، تاسیس یک شبکه محلی زلزله‎نگاری در استان بسیار ضروری است.

*تاکید بر تاسیس شبکه محلی زلزله‎نگاری در گلستان

به گفته وی: همان‎گونه که پیش از این نیز عنوان شد، طبق بررسی‎ها، این شبکه باید شامل پنج ایستگاه لرزه‎‎نگاری و یک پایگاه مرکزی در دانشگاه گلستان واقع در شهر گرگان باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت وجود زلزله‎نگارها در استان ادامه داد: نتیجه نهایی تجزیه و تحلیل زلزله‎های انجام گرفته در استان توسط زلزله‎نگارها، به حفاظت بهتر استان در برابر زلزله‎های طبیعی کمک می‎کند.

به گفته آق آتابای؛ شبکه‎های لرزه‎نگاری نقش عمده و اساسی در ثبت زلزله‎ها، به ویژه خرد لرزه‎های محلی دارد و ثبت خرد لرزه‎ها نیز می‎تواند از نظر پهنه‎بندی و ریز پهنه‎بندی و استفاده به عنوان یک پیش‎نشانگر زلزله دارای اهمیت باشد.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به زلزله‎های متعدد در استان طی سال گفت: زلزله در گلستان مختص به یک سال و یا یک محدوده زمان خاصی نیست بلکه همیشه این پدیده طبیعی استان را تحت تاثیر خود قرارداده است.

صادق‎علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: اگر این تهدید را بپذیریم باید به دنبال کاهش اثربخشی این تهدید بر جامعه‎ای باشیم که همه افراد را شامل می‎شود و البته باید برای این موضوع هم برنامه داشته باشیم.

*نبود اعتبار مانع از تکمیل ایستگاه لرزه‎نگاری در گلستان

وی با تاکید بر آمادگی جامعه برای مواجهه با پدیده زلزله اذعان کرد: اولین گام برای ایجاد یک جامعه ایمن، تکمیل زیرساخت‎های لرزه‌نگاری در استان است که به دلیل نبود اعتباری اندک ناتمام مانده است.

مقدم خاطرنشان کرد: در گام دوم، موضوع آموزش جامعه محور است که باید به شکل یک برنامه کلی و گام به گام همه جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد و ضمن افزایش حساسیت آنان به موضوع زلزله، موجب واکنش منطقی آنان در برابر حادثه شود.

 وی ادامه داد: این موضوع نیز علاوه بر تعامل بیشتر بین دستگاه‎ها و برنامه محور بودن کارگروه‎های تخصصی مرتبط با آموزش و اطلاع‎رسانی، نیازمند اعتباراتی ویژه در حوزه پیشگیری است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران با تاکید بر گسترش فرهنگ بیمه به عنوان یکی دیگر موضوعات جدی و مورد توجه در موضوع زلزله افزود: سیاست کلی نظام بر بیمه به عنوان یک سیاست راهبردی در موضوع حوادث تاکید دارد و ما نیز اعتقاد داریم، باید تکلیف بیمه همگانی در کشور مشخص شود.

مقدم خاطرنشان کرد: این سیاست منطبق بر اقتصاد مقاومتی است چرا که ضمن برداشتن بار مالی از دوش دولت و سپردن این تعهد بردوش بخش خصوصی در زمان حادثه، آرامش ذهنی نیز در ذهن مردم ایجاد می‎کند.

*لزوم تعیین تکلیف بیمه همگانی در کشور  

وی در پایان ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‎های مسئول چه در حوزه استانی و چه ملی، موضوع زلزله در گلستان را به شکل جدی مورد توجه قراردهند تا مشکلات موجود کاهش یافته یا مرتفع شود.    

 بارها مسئولان به موضوع زلزله و کارهایی که در شرایط کنونی باید کرد، اشاره کرده‎اند، اما به نظر می‎رسد تا دچار حادثه نشویم از خواب بیدار نمی‎شویم، زلزله در گلستان بسیار جدی است و بهتر است مسئولان در حوزه حوادث طبیعی کشور و سازمان‎های مرتبط با مباحث اعتباری به این موضوع به عنوان یک مهم اضطراری بنگرند تا فردا تنها شاهد واحسرتای بعد از حادثه نباشیم که بسیار دیر است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار