کد خبر: 780925
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
15 سال تنفس در هواي ناسالم، 15سال نارضايتي، 15سال سکوت!
شروع فصل صيد در شهرهاي ساحلي و بندري کشور معمولا زمان طلايي رونق اقتصادي صيادان و اهالي منطقه است. اما چند سالي است فصل صيد براي ساکنان شهر سوزا در جزيره قشم با انتشار بوي تعفن ، افزايش بيمار هاي تنفسي و نگراني همراه است. از زمان ايجاد کارخانه هاي فرآوري ماهي در اطراف شهر سوزا بيش از 15 سال مي گذرد. کارخانه هايي که قرار بود از دسترنج صيادان براي توليد فراورده هاي متنوع بهره بگيرد و به صيادان و ساکنان منطقه سود برساند، خود به عاملي براي نارضايتي و ايجاد آلودگي و بيماري تبديل شده است.
مريم احمدي

از زمان افتتاح کارخانه هاي فراوري و شرکت‌های پودر ماهی در شهر سوزا سال به سال بر ميزان آلودگي هاي زيست محيطي و بوي بد و متعفن افزوده شده و زندگي را بر مردم منطقه سخت کرده است تا آنجا که دراين چند سال برخي از ساکنان روستاها و شهر سوزا از سر ناچاري قيد خانه و کاشانه شان را زده اند و به شهرهاي ديگر مهاجرت کرده اند! ایجاد شرکت‌های پودر ماهی در نزدیکی شهر سوزا، با تولید بوی بد و انتشار معلقاتی که از لاشه فاسد شده و متعفن ماهی در هوا تولید مي شود سبب بروز بيماري هاي ريوي و تنفسي در ساکنان به ويژه کودکان شده است. مسئله اي که هر سال هزينه هاي درماني بسياري را به شهروندان تحميل مي کند!

شدت بوها به حدي است که با وجود فاصله اين کارخانه ها و شرکت ها از شهر سوزا اما تمام قسمت هاي شهر را فراگرفته و حالا ديگر شرايط به گونه اي شده که مردم معتقدند اين شهر ديگر جاي سکونت نيست وبه مهاجرت و خانه نشيني مجبور شده اند! وضعيتي که اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان قشم هم آن را تاييد کرده است.اظهارات صادق رستمي رييس اين اداره مبني بر اينکه فعالیت این کارخانه برای مردم و کارکنان این کارخانه، مشکلات تنفسی ایجاد کرده است گواه اين مدعاست. وي همچنين تاکيد مي کند: از چند سال گذشته شرکت تولید پودر ماهی اخطارهای مکرری دریافت کرده ولی به‌رغم قول‌های متعدد، تاکنون اقدامی در این رابطه نکرده و اخطارهای متعدد آلایندگی هم تاکنون راه به جایی نبرده است!

مسئولان کارخانه انکار مي کنند

در حالي که هر سال با شروع فصل صيد و همزمان کاهش وزش باد و افزايش دماي هوا بوي تعفن ناشي از فعاليت هاي کارخانه هاي فرآوري ماهي به اوج خود رسيده و موجب ناراحتي و نارضايتي اهالي سوزا مي شود اما مسئولان اين کارخانه در کمال خونسردي مردم را به اعتراض مغرضانه و بي اساس محکوم مي کنند.

مسئولان اين کارخانه ها ادعا مي کنند در چند سال اخير با نصب بوگير و بوسوز در کارخانه تلاش کرده اند رضايت اهالي را جلب کنند و از آنجا که فعاليت هاي اين کارخانه ها ديگر هيچ بويي ندارد اعتراض مردم بي اساس است! ضمن اينکه معتقدند روزانه چند صد تن ماهی از صیادان این منطقه خریداری و در فرایند فرآوری ماهی خشك می شود و در صورت تعطیل شدن این كارخانه ها، بخش اعظمی از این ماهی ها به صورت سنتی در سواحل دریا خشك شده و بوی نامطبوعي را ايجاد مي کند.

محمد ایرانی شهردار سوزا در اين خصوص مي گويد:نارضایتی مردم سوزا از بوی نامطبوع ناشی از فعالیت كارخانه های فرآوری ماهی موجب شد كه در خردادماه سال گذشته بازرس كل هرمزگان به صورت سرزده از نحوه فعالیت یكی از این كارخانه ها در نزدیكی شهر سوزا بازدید کرد و قرار شد عملكرد دستگاه های اجرایی قشم در خصوص نارضایتی اهالی سوزا از بوی نامطبوع فعالیت كارخانه های فراوری ماهی بررسی شود. اين در حالي است که به دليل فعاليت پنج کارخانه فراوري ماهي در اطراف اين شهر نمي توان منبع اصلي بوي نامطبوع را به آساني تشخيص داد! ضمن اينکه مسئولان تمام اين کارخانه ها با بيان اينکه از بوگير و بوسوز استفاده مي کنند به هيچ وجه نمي پذيرند بوي متعفن ايجاد شده ناشي از فعاليت آنها باشد!

ناگفته نماند تاکنون تاكنون ادعاهای مسئولان كارخانه های فراوری ماهی در خصوص نصب بوگیر و بو سوز نتیجه ملموسی به همراه نداشته و جالبتر اينکه سازمان هايي که مسئوليت کنترل و نظارت بر اين مورد را داشته اند هر بار با بهانه هايي از زير بار مسئوليت شانه خالي مي کنند.

اين در حالي است که طي روزهاي اخير بوی نامطبوع این كارخانه ها در نقاط مختلف شهر قابل استشمام است و علاوه بر اعتراض ساکنان سبب شد مسافران و گردشگران هم به سرعت شهر را ترک کنند! در اين ميان سکوت و بي تفاوتي مسئولان امر هم مزيد بر علت شده و مردم را به جايي رسانده که خودشان دست به کار شده اند و اجازه فروش و انتقال ماهي به کارخانه هاي فرآوري ماهي در اطراف سوزا را نمي دهند. اقدامي که شايد با تکرار وضعيت نامساعد و غيرقابل تحمل موجود از نظر ساکنان اين شهر توجيه پذير باشد اما در صورت تداوم و تکرار نتيجه اي جز آشوب و بي قانوني نخواهد داشت.

اين همه نامه کجا مي رود؟!

بيش از 15سال است که اهالي اين منطقه بارها و بارها نسبت به بوي تعفني که هر سال با شروع فصل صيد تمام هواي شهرشان را مي گيرد اعتراض خود را اعلام مي کنند و دست به دامان نمايندگان مجلس و مسئولان شهري و کشوري مي شوند تا شايد راه نفسشان باز شود اما دريغ از حتي يک پاسخ دلگرم کننده! اهالي سوزاي هر سال جدي تر از سال پيش با نامه نگاري از مسئولان خواسته اند چند روزي را در اين شهر سپري کنند و از نزديک وضعيت غيرقابل تحمل اهالي را ببينند اما جز وعده و وعيد چيزي عايدشان نمي شود! حتي تجمع هاي اعتراض اميز اهالي در مقابل ادارات اين شهر و استان و انتشار اخباري مبني بر شيوع بيماري هاي تنفسي ناشي از انتشار بوي بد اين کارخانه هم راه به جايي نبرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار