کد خبر: 780906
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
تغييررنگ چند باره آب شرب خرم آباد پس از وقوع باران
چند روزي است که خبر تکراري تغيير رنگ آب شرب در شهر خرم آباد در پي بارش هاي متوالي بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفته و بازار اظهارات ضد و نقيض مردم و مسئولان حسابي داغ شده است. در حالي که برخي از ساکنان نواحي مختلف شهر از ابتلا به بيماري هاي گوارشي در اثر استفاده از آب شرب ناسالم خبر مي دهند مسئولان مدعي اند آب شرب خرم آباد فقط رنگ کدر و غيرعادي دارد و از نظر استانداردهاي بهداشتي و کيفيتي کاملا سالم است.
مريم احمدي

پس از وقوع بارندگي ها مستمر، آب شرب بسياري از مناطق شهر خرم آباد به شدت گل آلود شده و حتي با جوشيده شدن نيز رنگ آن همچنان كدر مي ماند، به نحوي كه بسياري از مردم اين روزها به خريد انواع آب معدني و نوشيدني هاي مختلف روي آورده اند.کيفيت آب به گونه اي است که بجز آب شرب، استحمام، شستشوي ظروف و لباس و انجام امور روزمره با آن به سختي انجام مي شود!

***

بنا بر آمار 85 درصد آب شرب شهر خرم آباد با جمعيتي بالغ بر 400 هزار نفر از سرچشمه اصلي به نام هاي سراب مطهري، سراب گلستان، سراب دارائي و هفت حلقه چاه تامين مي شود. با اين شرايط طبيعي است که پس از چند روز بارندگي پي در پي، چشمه‌هاي زيرزميني فوران مي كند و با توجه به اينكه از اعماق زمين بيرون مي آيد موجب كدورت و به‌اصطلاح تغيير رنگ آب شهر مي‌شود. اين مسئله سالهاست پابرجا بوده و با افزايش جمعيت شهر مشکل سازتر شده است.

اين اولين باري نيست که آب شرب در نواحي مختلف شهر خرم آباد پس از بارندگي تغيير رنگ مي دهد. در طول سال گاهي اين اتفاق مي افتد و پس از چند روز اعتراض اهالي و قولهاي مسئولان براي رفع مشکل همه چيز فراموش مي شود. ناگفته نماند که مسئله کدر شدن و آلودگي ظاهري آب آشاميدني در شهرهاي ديگر استان هم مشاهده مي شود.

مسئله اي که مي توان گفت تا حدي معلول عدم وجود يک تصفيه خانه در سطح شهر است. بنا به اعلام شرکت آبفاي لرستان شهر خرم‌آباد داراي يك تصفيه‌خانه آب است كه متاسفانه در گذشته و با توجه به اينكه بارندگي زيادي وجود نداشته از ظرفيت‌هاي آن استفاده ‌نشده و تازه چند ماهي است که با تمام ظرفيت به چرخه کار برگشته است.

از آنجا که بخش زيادي از آب شهر خرم آباد از طريق چاه و چشمه تامين مي شود نبود تصفيه خانه و محدوديت هاي موجود در اين زمينه در سالهاي اخير سبب افت کيفيت و تغيير رنگ و گاهي طعم آب در قسمت هاي مختلف شهر شده است. بنا به گفته مديرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان رفع مشکل کدر بودن آب خرم‌آباد در گرو احداث تصفيه خانه جديد و تجهيز تمام قسمت هاي شهر به تصفيه خانه است. حمیدرضا کرم‌وند کمبود اعتبار و نبود زيرساخت هاي لازم را به عنوان مانعي در ايجاد تصفيه خانه جديد عنوان کرده و مي گويد: هرزچندگاهي در تمام شهر به غیر از قسمت کوی ارتش که تصفیه‌خانه آب شرب دارند، مردم شاهد تغيير رنگ و کدورت آب آشاميدني شان هستند. در مناطق شمالی شهر از جمله دره‌گرم، فاز یک، شصت متری و... این موضوع ملموس‌تر است، چراکه این محله‌ها از سطح پایین‌تری نسبت به سایر مناطق برخوردار هستند و تغییرات آب را زودتر از جاهای دیگر نشان می‌دهند!

اگرچه بنا به تاکيد مسئولان، آب خرم آباد از نظر بهداشتي مشکلي ندارد اما اين پديده هر بار موجي از نگراني را در ميان اهالي ايجاد مي کند!

بازار سياه آب معدني

با وجود اينکه هر بار در پي تغيير رنگ و گاهي طعم آب نواحي مختلف مسئولان اداره آب و فاضلاب و شرکت آبفا از طريق رسانه هاي محلي اعلام مي کنند آب آشاميدني شهر از نظر بهداشتي کاملا سالم بوده و به طور مداوم از طريق دستگاه ها و تجهيزات استاندارد مورد سنجش قرار مي گيرد، با اين حال اظهارات اهالي مبني بر بروز نشانه هاي بيماري هاي گوارشي در اثر استفاده از آب شرب جوشيده، اظهارات اطمينان بخش مسئولان را کمرنگ مي کند.

ضمن اينکه در پي اين اتفاق هر بار بازار آب معدني شهر حسابي رونق گرفته و به دليل شدت تقاضا گاهي با قيمت هاي غيرمعقول به مردم عرضه مي شود. حالا بماند که گاهي در ميان اين اوضاع برخي محتکران هم از آب گل آلود ماهي گرفته و براي اين مايه حيات معدني بازار سياه ايجاد مي کنند.

توقف کاکا رضا و تکرار ماجرا

بسياري از مسئولان استان معتقدند وجود مشکلاتي در تامين آب مورد نياز از طريق آب هاي سطحي و زيرزميني از جمله عدم دسترسی به منابع تامین کننده آب و واقع شدن عمده منابع آب شهری در خارج از محدوده شهری، درتغيير گاه به گاه رنگ و طعم آب شرب شهرهاي استان از جمله خرم آباد به ويژه در فصول پربارش نقش موثري دارد .ازاين رو شايد بتوان با انتقال آب از مناطق ديگر به اين شهر اين مشکل را تا حد زيادي برطرف کرد تا ساکنان خرم آباد به صورت دوره اي با مشکل کدورت آب شرب مواجه نشوند.

ناگفته نماند از دو سال پيش طرح انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد به عنوان يکي از طرح هاي بزرگ وزرات نيرودر لرستان براي رفع مشکل آب شرب ساکنان خرم آباد در دستور کار قرار گرفت اما اين طرح پس از گذشت بيش از 26 ماه به بهانه کمبود اعتبار متوقف شده است. قرار بود با به بهره برداري رسيدن اين طرح بخشی از چاه‌ها و چشمه‌های تأمین کننده آب شرب در خرم‌آباد، از مدار استفاده خارج شوند و مشکل تامين آب شرب، بخش صنعتي و کشاورزي شهر خرم آباد تا حد زيادي رفع شود. بنا به گفته استاندار لرستان قرار بود اين پروژه تا پايان سال گذشته تکميل و به بهره برداري برسد اما به دليل وجود مشکلاتي از جمله بي پولي و کمبود اعتباري در حدود 30 ميليارد تومان با پيشرفت فيزيکي حدود 90 درصد متوقف شده است. شادي اگر سال گذشته وعده ها براي انتقال آب کاکارضا به خرم آباد محقق مي شد امسال ساکنان اين شهر مي توانستند از بارش رحمت الهي بدون هيچ دغدغه اي بهره مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار