کد خبر: 780905
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
وجود ۸۲ نقطه حادثه خیز در محورهای استان يزد
جاده هاي غيراستاندارد، ايمني پايين اتومبيل ها و عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان سبب شده تا كشورمان بالاترين ميزان تلفات وخسارات جاده اي را بخود اختصاص دهد. طبق آمارها، در ميان ۱۹۰ کشور دنيا، ايران از نظر تصادفات رانندگي رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است.
محمدرضا سوري

درحالي كه درچند سال اخير پليس وبرخي از سازمانها تمامي تلاش خودرا براين گذاشتند تا به شدت آمار تلفات تصادفات را پايين آورند اما هنوز تا رسيدن به استانداردها راهي طولاني در پيش است.درميان استانهاي كشور يزد ازجمله مناطقي است كه آمار نسبتا بالايي در زمينه تصادفات جاده اي دارد اما برخي تمهيدات پليس موجب شده تا آمار تلفات جاده اي در نوروز امسال 18درصد كاهش پيدا كند.

*****

طبق بررسي كارشناسان ،مسیر بیابانی و جاده‌های یکنواخت و خسته‌کننده موجب شده تا رانندگاني كه در مسير جاده هاي اين استان تردد مي كنند پس از چند ساعت رانندگي دچار خستگي و در پي ان حادثه شوند، اين درحالي است كه عدم توجه به اين موضوع سبب شده تا برخي از بزرگراه هاي كشور از جمله تهران –مشهد، اصفهان-شيرازوتهران –قم وهمدان از اين معضل رنج برده وآماربالايي از تصادفات را به خود اختصاص دهند.وجود جاذبه هاي گردشگري دراين استان سبب شده تا هرساله تعداد بسياري براي ديدني هاي آن به يزدسفركنند وهمين موضوع سبب شده تا تردد در تعطيلات نوروزي وتابستان در جاده هاي اين استان به شدت افزايش پيداكند.

رانندگاني كه تجربه رانندگي درمحورهاي اين استان را دارند معتقدند به جزء راه سه شهرستان استان، كه داراي گردنه و پیچ خطرناک هستند مابقي كفي ساده بوده به همين دليل اكثر كساني كه تجربه رانندگي درچنين جاده هايي را ندارند پس از چند ساعت ، دچار خستگي مفرط شده و درصورت ادامه مسير ،دچار حادثه خواهند شد.

بارندگي ها تعدادسفربه يزد را افزايش داد

با آنكه هرساله تعداد كمي استان يزد را به عنوان مقصد گردشگري انتخاب مي كردند اما با وقوع بارشها در استانهاي شمالی و غربی، یزد و استان‌ های جنوبی شلوغي بيشتري را تجربه كردند واين موضوع سبب شد تا پليس بيش از پيش امنيت جاده ها را تامين كند.از آنجايي كه براى رسیدن به کرمان باید از شهرهاى مهریز، انار و رفسنجان عبور کرد و مسافراني كه قصد سفر به هرمزگان و جزایر زیبای آن رادارند نيز بايد از مسيرهاي اين استان عبور كنند.لذا اين موضوع موجب شلوغي راه هاي استان شده است.ازطرفي اين استان از سمت شمال نیز با استان اصفهان در ارتباط بوده به طوري كه براى رسیدن به اصفهان باید از شهرهاى میبد، اردکان و نائین عبور کرد و ادامه این مسیر، مسافران را به دیگر شهرها یعنی کاشان، قم، تهران و ... می‌رساند بنابراین حجم تردد در این محورها نیز قابل توجه است.

درحالي كه حجم مسافران امسال نسبت به سالهاي قبل از افزايش چشمگيري برخوردار بود ،اما تمهيدات پليس وملزم كردن رانندگان عبوري به اجراي آن موجب شد تا تلفات رانندگي كاهش پيداكند.

سرهنگ احمد مظفری رئیس رئیس پلیس راه استان یزد دراين خصوص مي گويد: امسال به دلیل سردی هوا در استان‌های شمالی، محورهای استان یزد بسیار پرتردد بودند و نسبت به سال قبل با حجم بیشتری از مسافران مواجه بودیم.وي مي افزايد: برخلاف پيش بيني ها شرايط جوي باعث شد چند روز قبل ازآغازتعطيلات نوروزي باافزایش سه تا چهار برابری حجم ترددها نسبت به سال گذشته مواجه باشيم.اين مقام انتظامي ادامه مي دهد: واژگونی خودرو اصلی‌ترین علت حوادث جاده‌ای امسال در استان یزد بود، از طرفي بخشی از تصادفات نیز به دلیل بارندگی در محورهای این استان و بروز طوفان شن رخ داد.

مظفري اصلی‌ترین علت حوادث جاده‌ای در استان را واژگونی خودرو در محور یزد ـ نایین و بالعکس و یزد ـ طبس و بالعکس دانسته ومي گويد: به دلیل طولانی و یکنواخت بودن مسیر رانندگان پس از چند ساعت دچار خستگي شده كه اين امر منجر به بروزحوادث جادهاي مي شود.رئیس پلیس راه استان یزد سرعت وسبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به مسیر روبرو، تغییر مسیر ناگهانی را از دیگر علل بروز تصادفات درمحورهای استان اعلام مي كند.

چاره اي كه بايد انديشيده شود

خرابي جاده ها، كم عرض بودن، نبود علايم هشدار دهنده ،روشنايي نا مناسب وتردد تعداد بالاي خودروها، پرپيچ و خم و ناهمواربودن، آسفالت نبودن يانامناسب ازجاده‌ها و كمبود حفاظ ‌ها وعلائم ايمني از جمله عواملي است كه برخي از جاده هاي كشور را ناايمن كرده است. يكي از اين جاده ها ، مسير900كيلومتري تهران - سمنان – مشهداست كه به دليل بیابانی و یکنواخت بودن مسیر، باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می شود.همچنين اتوبان تهران - قم – شیراز، گردنه های استان چهارمحال و بختیاری،جاده چالوس، جاده ترانزيتي سیرجان – بندرعباس به علت عرض كم تردد کامیون ها و تریلرهای بزرگ ،جاده وهن آباد در حوالی رباط کریم در استان تهران به خاطرعرض کم و تعریض نیمه کاره و همچنین دید کم در شب به دلیل وجود نداشتن نور کافی از دلایل حادثه خیز بودن محور وهن آباد است. اتوبان پردیس تهران هم به علت وجود نداشتن معابر و برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان حتی برای مدتی بسته شود، گردنه اسدآباد همدان،جاده اصفهان به علت کفی و یکنواخت بودن،جاده مازندران، به دلیل مارپیچ بودن و دو بانده نبودن در برخی مسیرها،جاده سلفچگان به علت پر پیچ و خم بودن ازجمله راه هاي خطرناك كشور به شمار مي روند.

اوايل دي ماه سال گذشته بود كه مسئولان وزارت راه اعلام كردند كارشناسان اين وزارتخانه پس از بررسي نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور درصدد رفع آن بوده تا رانندگان نوروز امسال با خيال راحت دراين مسير ها تردد كنند.مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با قبول ايمن نبودن برخي جاده ها مي گويد: منظور افزایش ایمنی راه ها در نوروز 95 ، 800 میلیارد ریال به به این سازمان اختصاص یافته است.

وي مي افزايد: به همين منظور10 اکیپ از مهندسان مشاور وزارت راه و شهرسازی از ابتدای بهمن ماه تمامي راه های مهم وپر رفت وآمد کشور را مورد بازرسی قرار داده و مواردی که نیاز به اصلاح داشتند را به راه و شهرسازی استان ها ابلاغ کردند تا نسبت به اصلاح آنها اقدامات لازم انجام گیرد،علاوه براين حداقل 5هزار تابلو و بنر هشدار دهنده راه و آگاهی سازی ایمنی نیز در جاده ها نصب می شود.

با وجود دادن قول هايي در خصوص مرتفع كردن ايرادات جاده اي اما اين اتفاق در جاده هاي يزد نيفتاد وهنوز هم اين نقاط حادثه خيز وجود دارد. رئیس پلیس راه استان یزد در اين خصوص مي گويد: ۸۲ نقطه حادثه خیز در محورهای استان كه بيشترين حوادث را رقم مي زدند شناسايي شده است كه اميدواريم به زودي مسئولان درصدد رفع آنها برآيند.مظفري مي افزايد: علاوه برآن در صدد هستيم تا با اقدامات هشدار دهنده، رانندگان را نسبت به خطرآفرین بودن این محورها هوشیار کنیم.وي ایجاد شیارهای لرزاننده طولی و عرضی، نصب تابلوهای هشدار دهنده فسفری و ... را از جمله مواردی مي داند که برای کاهش تصادفات در این نقاط انجام شده ، اما واقعیت این است که این اقدامات کافی نیست و همچنان شاهد بروز حادثه در این محورها هستیم.مظفری،با اعلام اينكه محورهای اردکان ـ نایین، یزد ـ کرمان و یزد ـ طبس و یزد ـ شیراز از پر حادثه‌ترین محورهای استان یزد است ادامه مي دهد:اولویت اصلی ما اصلاح محور یزد ـ شیراز و دو لاینه کردن این جاده به ویژه در گردنه علی آباد است.

اين مقام انتظامي درخصوص پيگيري اين موضوع مي گويد: به طور مرتب پیگیر این موضوع در شورای ترافیک استان یزد هستيم وهم اكنون در جلسات راه و شهرسازی نیز دو خطه شدن محور یزد ـ شیراز در اولویت قرار گرفته، چرا که این محور تلفات جانی بسیاری را در ایام مختلف سال بر جای می گذارد.

هرچند با تلاش شبانه روزي عوامل راهنمايي ورانندگي استان يزد وتمهيداتي كه انديشيده شد آمار حوادث رانندگي در نوروزامسال با توجه به افزايش سفرها از كاهش 18درصدي برخورداربود اما اين موضوع باعث نخواهد شد تا سازمانهايي مانند وزارت راه وظايف خودرا در زمينه ايمن سازي جاده ها فراموش كنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
این دولت ؛ بودجه راهسازی را به رقم صفر کاهش داده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار