کد خبر: 780854
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
ارزيابي آثار اهالي رسانه‌اي پولي مي‌شود
خبرنگاراني كه در سامانه جامع رسانه ثبت در‌خواست كنند، بايد براي دريافت كد رهگيري واريز وجه داشته باشند، اين درحالي است كه پيش از اين ثبت درخواست هزينه‌اي براي اهالي رسانه نداشت!
محمدصادق عابديني
با تغيير سامانه ثبت سوابق خبرنگاران از سايت سمان به سامانه جامع رسانه كشور، علاوه بر دگرگوني گرافيكي در سايت جديد قوانين و مقررات جديدي نيز در سامانه نو در نظر گرفته شده است. از جمله اين تغييرات درخواست واريز وجه جهت بررسي درخواست خبرنگاران جهت دريافت كارت خبرنگاري حرفه‌اي است كه وزارت ارشاد براي خبرنگاران صادر مي‌كند.

تا پيش از اين ثبت درخواست صدور كارت خبرنگار حرفه‌اي هزينه‌اي براي خبرنگار نداشت و در هر نوبت رسيدگي به درخواست‌ها با صدور كارت براي چندين خبرنگار موافقت مي‌شد. نكته جالب اينجا است كه هنوز ميزان وجهي كه قرار است خبرنگاران براي ثبت درخواست پرداخت كنند، مشخص نشده است و صرفاً براي تذكر كه اين خدمت پولي است فعلاً عنوان واريز وجه در سايت ذكر شده است تا در آينده احتمالاً مبلغ مورد نظر از سوي معاونت مطبوعاتي اعلام شود. احتمال این نیز می‌رود که این‌کار برای تمایز بین خبرنگاران واقعی و افراد غیرخبرنگار است که برای استفاده از مزیت خبرنگاری اقدام به ارسال آثار می‌کردند، از این نظر می‌توان اقدام معاونت مطبوعاتی را عملی حرفه‌ای دانست. يكي ديگر از تغييرات نيز بحث بيمه خبرنگاران است. بسياري از اهالي صنف رسانه به دليل نداشتن قرارداد كار ثابت با پرداخت حق بيمه به ارشاد و بيمه صندوق هنر خود را بيمه مي‌كردند، اما در سامانه جديد و براي محاسبه سابقه فعاليت خبرنگاران اعلام شده است كه «صرفاً سوابق بيمه‌اي رسانه‌اي به عنوان سابقه بيمه مطبوعاتي مورد پذيرش مي‌باشد و سوابق ديگر و بيمه صندوق هنر جزو سوابق بيمه‌اي محسوب نمي‌شود.» با اين وضعيت سوابق كاري خبرنگاراني كه تا پيش از اين با پرداخت حق بيمه به صندوق هنر بيمه شده بودند از نظر معاونت مطبوعاتي بي‌ارزش محسوب مي‌شود. اين كار باعث خواهد شد تا خبرنگاران دچار ضرر و زيان شده و عملاً سابقه فعاليت حرفه‌اي‌شان خارج از پرداخت حق بيمه از طريق قرارداد كار، بي‌ارزش شود. اين رفتار‌ها در حالي صورت مي‌گيرد كه معاون مطبوعاتي ارشاد بارها از دفاع از حقوق خبرنگاران صحبت كرده است!

در مجموع بايد ديد ادامه روند اقدامات معاونت مطبوعاتي كه قرار است مدافع صنفي خبرنگاران باشد مي‌تواند به اقدامي مثبت در جهت بهتر شدن شرايط حرفه‌اي كار خبر و مسائل صنفي خبرنگاران منجر شود يا خير!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار