کد خبر: 780848
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
دفتر سياسي طالبان اعلام كرده كه هيئت عالي‌رتبه‌اي را به دستور رهبر خود به پاكستان فرستاده تا با مقامات اين كشور در مورد مشكل مهاجران افغان و مسائل مرزي مذاكره كند.
دكتر سيد نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
دفتر سياسي طالبان اعلام كرده كه هيئت عالي‌رتبه‌اي را به دستور رهبر خود به پاكستان فرستاده تا با مقامات اين كشور در مورد مشكل مهاجران افغان و مسائل مرزي مذاكره كند. در بيانيه اين دفتر تأكيد شده كه هيئت اعزامي با مقامات رسمي پاكستان گفت‌وگو مي‌كند و اظهار اميدواري شده اين سفر مورد استقبال دو طرف قرار گرفته و بتواند نتايج ثمربخشي داشته باشد. اين بيانيه و اعزام هيئت طالبان با توجه به تنش سياسي دو سه روزه اخير بين افغانستان و پاكستان قابل توجه است چرا كه محمد اشرف غني، رئيس جمهور افغانستان، روز ۲۵ آوريل به تندي طرف پاكستاني را مورد خطاب قرار داد و حتي تهديد كرد كه به دليل حمايت پاكستان از مخالفان، شكايت از اين كشور را به شوراي امنيت و ديگر نهادهاي بين‌المللي خواهد برد و وزارت خارجه پاكستان هم با صدور بيانيه‌اي ادعاي اشرف غني را در مورد حمايت از طالبان رد كرده و مدعي شده كه دولت پاكستان تحكيم صلح در افغانستان را معادل تحكيم صلح و امنيت در پاكستان مي‌داند.

حالا ورود هيئت طالبان به اسلام‌آباد در اين تهديد و پاسخ پيام مشخصي را با خود دارد كه در مجموع به نفع موضع اشرف غني تمام نمي‌شود. نخستين وجه پيام در رابطه ويژه بين پاكستان و طالبان است كه با ورود اين هيئت به اسلام‌آباد مهر تأييدي بر آن زده مي‌شود تا خط و نشان اشرف غني تأثيري بر اين رابطه نداشته باشد. وجه ديگر پيام اين سفر در موضوع گفت‌وگو بين هيئت طالبان و مقامات پاكستاني است؛ موضوعاتي مثل مشكلات مهاجران افغان يا مسائل مرزي از جمله موضوعاتي هستند كه بايد بين دولت‌ها حل و فصل بشوند و طرف پاكستاني با گفت‌وگو با هيئت طالبان بر سر اين موضوعات به نحوي عمل مي‌كند كه گويا طرف مقابل يك هيئت سياسي از طرف دولت افغانستان است. در واقع، دولت پاكستان با وجود بيانيه وزارت خارجه و تكذيب اتهامات اشرف غني، به نحوي با طالبان وارد گفت‌وگو مي‌شود كه اتهامات اشرف غني را تأييد كرده و نشان مي‌دهد در مورد خط و نشان كشيدن‌هاي او و بردن شكايت به شوراي امنيت چندان اهميتي قائل نيست. اين نحو عمل بيش از هر چيز عرصه را بر اشرف غني تنگ مي‌كند كه طرف پاكستاني حتي در برابر آخرين تير تركش او و فرستادن شكايت به شوراي امنيت هم به اين صورت پاسخ مي‌دهد و از قبل نشان مي‌دهد كه اين تير حتي در صورت اصابت به هدف هم فايده‌اي براي او ندارد. شايد اشرف غني با تهديد پاكستان مبني بر بردن شكايت از اين كشور به شوراي امنيت از يك طرف قصد پاسخگويي به افكار عمومي داخلي را داشت و از طرف ديگر مي‌خواست اسلام‌آباد را به جديت بيشتر در فرآيند مذاكرات صلح ترغيب كند اما به نظر مي‌رسد كه بعد اين نحو عمل پاكستان نمي‌تواند در هر دو مورد دستاورد قابل توجهي داشته باشد. حمايت پاكستان از طالبان و مداخله مستقيم در افغانستان از موضوعات جدي نزد افكار عمومي مردم افغانستان بوده كه انتظار واكنش جدي دولتمردان خود نسبت به آن را داشته‌اند.

اشرف غني در اين مدت قريب به دو سال از رياست جمهوري خود سعي داشته در برابر اين مطالبه جدي افكار عمومي، بيشتر گزينه تعامل با طرف پاكستاني را دنبال كند تا تقابل و هدفش اين باشد كه تعامل با پاكستان منجر به صلح با طالبان شود. او در اين مدت گزينه تعامل را در قالب فرمول مذاكرات صلح با مشاركت دو كشور ديگر چين و امريكا دنبال كرد كه منجر به چهار دور مذاكره غيرمستقيم با طالبان شد اما وقتي كه قرار به گفت‌وگوي مستقيم دولت و طالبان آن هم به ميزباني پاكستان شد، طالبان ميز مذاكره را ترك كرد و تمام تلاش اشرف غني هم بي‌نتيجه ماند. او بعد از اين بايد پاسخي به افكار عمومي داخلي مي‌داد كه اين تهديد پاكستان پاسخ او بود اما روشن است كه با اين نحو عمل پاكستان، افكار عمومي افغانستان نمي‌تواند با چنين پاسخي قانع بشود و حتي انتظار افكار عمومي از اشرف غني بيشتر هم مي‌شود چرا كه هم تلاش قريب به دو سال او نتيجه‌اي نداده و هم پاكستان به صورت علني با هيئت طالبان بر سر مسائل مهمي وارد گفت‌وگو مي‌شود تا نشان دهد كه همچنان مسير حمايت از اين گروه را دنبال مي‌كند. اين شرايط به طور كامل اشرف غني را در فرآيند مذاكرات دچار بن‌بست مي‌كند تا معلوم شود كه بدبيني‌هاي حامد كرزاي، رئيس جمهور پيشين افغانستان، نسبت به تعامل با پاكستان چندان بي‌وجه نبوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار