کد خبر: 780776
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
ايران امروز بازهم شاهد برگزاري يك انتخابات ديگر است؛ انتخاباتي كه قرار است سرانجام 69 كرسي باقي مانده مجلس را كه در انتخابات هفتم اسفند نتوانستند اكثريت آرا را به دست بياورند، مشخص كنند
جعفر تكبيري
ايران امروز بازهم شاهد برگزاري يك انتخابات ديگر است؛ انتخاباتي كه قرار است سرانجام 69 كرسي باقي مانده مجلس را كه در انتخابات هفتم اسفند نتوانستند اكثريت آرا را به دست بياورند، مشخص كنند. اين انتخابات در حالي برگزار مي‌شود كه برخلاف پايتخت و شهرهاي بزرگ كه هيجان انتخاباتي در آنها وجود ندارد، در شهرهاي ميزبان انتخابات، بسيار داغ‌تر از دور اول پيگيري مي‌شود چراكه در اين دور ديگر رقبا نيازي به كسب حداقل يك‌چهارم از آراي صحيح ندارند و فرد پيروز با هر نتيجه مي‌تواند به بهارستان سفر كند.
اوج حساسيت دور دوم انتخابات از آن جهت است كه به دليل نسبت تقريباً برابر گروه‌هاي سياسي در كسب كرسي‌هاي بهارستان در دور نخست، انتخابات اين دور مي‌تواند در كسب اكثريت كرسي‌هاي بهارستان به نفع يك جريان مؤثر باشد و حتي تعيين‌كننده رئيس آينده مجلس شوراي اسلامي باشد؛ رئيسي كه با پايان يافتن انتخابات دور اول رايزني‌ها در خصوص آن بالا گرفت. بنابراين بايد اين واقعيت را پذيرفت كه نتيجه اين دور از انتخابات از نظر اينكه كدام گرايش سياسي اكثريت را در مجلس به دست مي‌آورد می‌تواند در تعیین‌ تركيب هيئت رئيسه مجلس دهم سرنوشت‌ساز باشد.

  شهرهاي ميزبان انتخابات
56 حوزه انتخابيه براي گزينش 69 نماينده بين 138 نفر از راه‌يافتگان به دور دوم، جمعه برگزار‌كننده انتخابات خواهند بود.
بر اين اساس شهرهاي تبريز، آذر شهر و اسكو، مرند و جلفا، اهر و هريس، سراب، شبستر، اروميه، سلماس، ماكو، چالدران، پلدشت و شوط، مياندوآب و شاهين‌دژ و تكاب، اردبيل، نمين و نير، پارس‌آباد و بيله‌سوار، شهرضا و دهاقان، سميرم، رباط كريم و بهارستان، اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار، تربت‌حيدريه و مه‌ولات، اهواز، بهبهان، ماهشهر و اميديه، زنجان و طارم، ابهر و خرمدره، خدابنده، شيراز، داراب، نيريز و استهبان، نورآباد ممسني، سنندج، ديواندره و كامياران، سنقر و كليايي، گرگان و آق‌قلا، خرم‌آباد و دوره، دورود و ازنا، مراغه و عجب‌شير، ايلام، ايوان، شيروان و چرداول و مهران، دهلران، دره‌شهر و آبدانان، دماوند و فيروزكوه، شهريار، قدس و ملارد، بروجن، آبادان، ايذه، مسجدسليمان، لالي، هفتگل و انديكا، ماهشهر و اميديه، زنجان و طارم، سروآباد، كرمانشاه، كردكوي و تركمن و بندرگز، رشت، رودبار، بروجرد، خرم‌آباد و دوره، قائمشهر، بابل، اراك، كميجان و خنداب، ساوه و زرنديه، شازند، بندرلنگه، بستك و پارسيان و كيش، رزن، ملاير، مهريز، بهاباد، خاتم، ابركوه و بافق تمام شهرهايي هستند كه اهالي آن در روز جمعه به پاي صندوق‌هاي رأي خواهند رفت و نماينده خود را راهي بهارستان مي‌كنند.
بر اين اساس، بيشترين كرسي‌هاي باقيمانده به استان آذربايجان‌شرقي تعلق دارد، اين استان با 9 كرسي خالي در انتظار دور دوم انتخابات نشسته است. در خوزستان هفت كرسي، آذربايجان غربي شش كرسي، لرستان پنج كرسي، فارس، زنجان و گلستان هر يك چهار كرسي، ايلام، تهران، گيلان و مركزي سه كرسي و اردبيل، اصفهان، چهارمحال و بختياري، كردستان، كرمانشاه، مازندران و همدان دو كرسي و خراسان رضوي، هرمزگان و يزد نيز يك كرسي بلاتكليف مانده است كه با برگزاري دور دوم انتخابات، تكليف آنها مشخص مي‌شود. فرآيند رأي‌گيري مرحله دوم دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز از ساعت 8 صبح روز جمعه 10 ارديبهشت آغاز مي‌شود. در اين دور انتخابات افرادي مي‌توانند در رأي‌گيري شركت كنند كه در مرحله اول انتخابات يا در هيچ حوزه انتخابيه رأي نداده باشند يا در حوزه‌هايي رأي داده باشند كه انتخابات به مرحله دوم كشيده شده است.
ملاك قانوني براي رأي‌دهندگان نيز همانند دور اول، 18 سال تمام است و رأي‌دهندگان براي تسريع در روند اخذ رأي در روز رأي‌گيري علاوه بر شناسنامه، بايد كارت ملي خود را همراه داشته باشند.

  وزارت كشور به دنبال برگزاري يك انتخابات سالم و آرام
محمدحسين مقيمي رئيس ستاد انتخابات كشور نيز در گفت‌وگويي با اشاره به برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت:‌در دومين مرحله انتخاباتي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي قرار است 69 نماينده از ميان 138 كانديدا در 21 استان منتخب شوند. وي از افزايش حدود 60 هزار نفري رأي‌دهندگان رأي اولي در دور دوم انتخابات خبر داد و افزود: اين تعداد به آمار رأي‌دهنده‌ها اضافه شده و با شور و نشاط حس مشاركت بالايي كه وجود دارد در اين مرحله شاهد انتخاباتي پرشور‌تر نسبت به مرحله اول انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي خواهيم بود.
مقيمي با بيان اينكه در اين مرحله از صندوق‌هايي كه در مجلس خبرگان مورد استفاده قرار گرفته است، دوباره استفاده خواهد شد، افزود: ‌در اين مرحله براي هر كرسي در صحن مجلس دو نامزد رقابت مي‌كنند.
رئيس ستاد انتخابات كشور تصريح كرد:‌اگر رأي‌ها مساوي باشد تعيين اين 69 نماينده به قرعه‌كشي مي‌انجامد. مدت انتخابات روز جمعه فقط 10‌ساعت است. وي با بيان اينكه در 10 استان كشور روز جمعه خبري از انتخابات نيست، افزود: ‌در اين دوره از انتخابات، تبليغات فضاي مجازي نقش كمرنگ‌تري ايفا كرده است زيرا حوزه‌هاي انتخاباتي كوچك‌تر شده و فضاي رقابت به سطح خيابان‌ها انتقال يافته است.
مقيمي فضاي امنيتي روزهاي پيش از انتخابات را بسيار خوب و پرثبات عنوان كرد و گفت:‌ در اين دوره تمهيداتي انديشيده شده است تا اشتباهات مرحله اول تكرار نشود.
وي ادامه داد: ‌تا اين لحظه شاهد تخلفي كه باعث اختلال در روند انتخابات باشد نبوده‌ايم واگر مواردي هم بوده با تذكر رفع شده است.
رئيس ستاد انتخابات كشور به مردم توصيه كرد: ‌ثبت رأي خود را در ساعت اوليه روز جمعه انجام دهند تا در ساعات پاياني شاهد تمديد وقت رأي‌گيري نباشيم و آرا زودتر اعلام شود.
مقيمي با بيان اينكه انتخابات در ايران از دموكراسي واقعي بهره مي‌برد و تمام كساني كه شرايط قانوني حضور در ميان كانديداها را داشته باشند مي‌توانند براي ثبت‌نام در انتخابات شركت كنند، گفت:‌ در بسياري از كشورهايي كه بر كوس دموكراسي مي‌زنند اثري از اين نوع آزادي وجود ندارد و محدوديت‌هاي بسياري براي مشاركت‌هاي مردمي به چشم مي‌خورد.

  8 خرداد روز آغاز مجلس دهم
در همين حال حسين‌علي اميري سخنگوي وزارت كشور نيز با اشاره به برگزاري دور دوم انتخابات مجلس دهم گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، هشتم خرداد روز شروع مجلس دهم خواهد بود. سخنگوي وزارت كشور ادامه داد: انتخابات در تمامي حوزه‌هاي رأي‌گيري كاملاً رقابتي است و مدت قانوني تبليغات انتخاباتي تا ساعت 8 روز پنج‌شنبه 9 ارديبهشت است.
اميري گفت: از مرحله اول تا دوم انتخابات حدود 56هزار نفر رأي‌اولي داريم و نامزدهاي محترم و طرفداران آنها در مجموع مقررات و قوانين تبليغات را در فضاي مجازي و حقيقي رعايت كرده‌اند.
وي ادامه داد: در اين مرحله بيش از 15 هزار شعبه اخذ رأي داريم و تفاوت اين دوره با مرحله اول اين است كه در مرحله اول نامزدي منتخب بود كه يك‌چهارم آراي صحيح مأخوذه را جمع كند ولي در اين مرحله ملاك، اكثريت نسبي با هر ميزاني است. سخنگوي وزارت كشور رأي دادن در حوزه رأي‌گيري مرحله اول را از ديگر شروط مرحله دوم انتخابات دانست و تصريح كرد: از نظر محدوديت سني، رأي تكراري و اينكه شهروندان قبلاً در كدام حوزه رأي داده‌اند، كاملاً براي مجريان قابل تشخيص است.
اميري با اعلام اينكه رأي اولي‌ها و كساني كه قبلاً رأي نداده‌اند مي‌توانند در هر حوزه‌اي رأي بدهند، به مردم توصيه كرد در حوزه‌هايي كه قبلاً اقدام به رأي دادن كرده‌اند، اين بار نيز رأي خود را به صندوق بيندازند. وي ساعات اوليه روز جمعه را بهترين زمان براي حضور در شعب اخذ رأي دانست و گفت: مرحله دوم از اهميت خاصي برخوردار است و اين مرحله است كه انتخابات را تكميل مي‌كند، اميدواريم در هشتم خرداد سال جاري شاهد مجلسي پربار باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار