کد خبر: 780427
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
گزارش «جوان» از مراسم بزرگداشت سلحشور
مراسم يادبود و بزرگداشت فرج الله سلحشور با عنوان «كارگردان جهاني سينماي ايران» دوشنبه شب در قالب سي‌و‌چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر در پرديس سينمايي چارسو برگزار شد.
عراقی‌ها از تماشای مکرر  «يوسف پيامبر(ع)» خسته نمی‌شوندبه گزارش «جوان» عبدالحليم طاهر، كارگردان عراقي كه در اين مراسم حضور داشت در سخناني گفت: براي نخستين بار بود كه توسط سريال «يوسف پيامبر» با مرحوم فرج الله سلحشور آشنا شدم. بدون اغراق اين نكته را عرض مي‌كنم كه چيزي حدود 30 ميليون نفر در كشور عراق اين سريال را تماشا مي‌كردند. وي افزود:سريال تلويزيوني «يوسف پيامبر» آنقدر جذابيت داشت كه مردم اين كشور بارها آن را مشاهده كردند و از ديدن آن خسته نمي‌شدند. نكته جالب اينكه همه نوع قشري شامل زنان، مردان، كودكان و بزرگسالان اين سريال را مشاهده مي‌كردند.
اين كارگردان عراقي ادامه داد: هنوز هم كه چند سال از پخش سريال «يوسف پيامبر» مي‌گذرد اين سريال از شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني عراقي نمايش داده مي‌شود. نكته جالب اينكه مردم هم بعد از بارها ديدن از اين سريال خسته نمي‌شوند. طاهر خاطرنشان كرد: زماني كه خود را به عنوان يك كارگردان با او مقايسه مي‌كنم مرحوم سلحشور را بسيار از خود بزرگ‌تر مي‌بينم. من آرزو داشتم تا در زمان زنده بودن ايشان با او آشنا شوم ولي اين موضوع اتفاق نيفتاد و توسط سريال با او آشنا شدم. حميد جاويد جعفري كارگردان هندوستاني حاضر در جشنواره جهاني فيلم فجر نيز در بخش ديگر اين مراسم در سخناني گفت: من از كشوري مي‌آيم كه دو موضوع سينما و مادر براي مردم آن بسيار مهم است. همانگونه كه مي‌دانيد در اين كشور چيزي حدود 200 ميليون مسلمان زندگي مي‌كنند. وي افزود: من سريال‌هاي يوسف پيامبر و اصحاب كهف را در شبكه‌هاي مسلمانان تماشا كردم. اما نكته قابل تأملي كه درباره سريال حضرت يوسف پيامبر بايد عرض كنم اين است كه مرحوم سلحشور داستان‌هاي قرآني را با اعتقاد و باوري كه داشت به نسل جوان منتقل مي‌كرد. اين كارگردان هندوستاني ادامه داد: ساخت سريال‌هاي خوب تلويزيوني از داستان‌هاي قرآني مسئوليت بزرگي است و مرحوم سلحشور به خوبي اين كار را انجام داده است. بر اين اساس ايران هميشه در عرضه آموزه‌هاي قرآني پيشقدم بوده است.
جاويد جعفري تصريح كرد: قطعاً جاي خالي مرحوم سلحشور حس مي‌شود و اميدوار هستم كارگردان خوبي همچون او وارد صحنه شوند و فيلم‌هاي خوبي را هم توليد و به جهان عرضه كنند. شيخ‌علي ظاهر تهيه‌كننده لبناني نيز كه در اين مراسم حضور داشت در سخناني گفت: قبل از آغاز اين مراسم به يك مكالمه خيالي بين حضرت يوسف پيامبر و حضرت موسي(ع) فكر مي‌كردم. در اين مكالمه حضرت موسي به حضرت يوسف گله مي‌كرد كه مردم فرصت آشنايي با تو را در قالب سريال يوسف پيامبر داشتند ولي من اين فرصت را پيدا نكردم.
وي افزود: اميد حضرت موسي به وزارت ارشاد است كه آرزوي مرحوم سلحشور را محقق سازد. در حقيقت مرحوم سلحشور استاد سينماي ديني و كارگرداني قرآني بود. نكته جالب در مورد سريال يوسف پيامبر او نيز اين است كه در زمان پخش اين سريال خيابان‌هاي شهر بيروت خلوت مي‌شد. اين تهيه‌كننده لبناني آرزو كرد سريال حضرت موسي همچون سريال حضرت يوسف ساخته شود تا تلاش‌هاي مرحوم سلحشور در نگارش اين سريال بي‌نتيجه نماند. نكته ديگر اينكه سريال حضرت يوسف پيامبر مخاطب خاص نداشت و مسيحيان و مسلمانان در لبنان اين سريال را تماشا مي‌كردند. وي خاطرنشان كرد: درباره خاطره ملاقات مرحوم سلحشور و سيد‌حسن نصرالله در لبنان بايد بگويم در سال 2008 بود كه اين سريال در لبنان پخش مي‌شد. در آن زمان آقاي سلحشور همراه 20 نفر از عوامل به لبنان سفر كردند تا در مراسمي كه براي آنها در بيروت درنظر گرفته شده بود شركت كنند. اين تهيه‌كننده لبناني اضافه كرد: در همان زمان سيد‌حسن نصرالله درخواست ملاقاتي با آقاي سلحشور كرد كه ابتدا قرار بود اين ديدار 30 دقيقه باشد ولي درنهايت دو ساعت به طول انجاميد. در آن ملاقات سيد حسن نصرالله به سلحشور گفت سريال يوسف پيامبر را قبل از اينكه در شبكه المنار پخش شود ديده است. وي يادآور شد:حتي آقاي نصرالله به آقاي سلحشور گفتند كه در يك روز 10 قسمت اين سريال را تماشا كرده بودند. مرحوم سلحشور در آن ملاقات با شنيدن اين مطلب به گريه افتادند و از او خواستند شفاعتش را از حضرت فاطمه الزهرا(س) بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار