کد خبر: 780355
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت ملی نخستین دانشگاه پزشکی(طب) ایران در فهرست آثار ملی خبر داد.

  

جلیل جباری با بیان اینکه این دانشگاه در قالب مجموعه تاریخی- فرهنگی پردیس دانشگاه ارومیه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید گفت: مجموعه بناهای پردیس دانشگاه ارومیه به تعداد ۱۳ اثر، در مساحتی به وسعت ۹.۳ هکتار است و دارای ساختمان های متفاوت با پلان های متفرقه بوده که به صورت پراکنده در محوطه زیبا و باغ مانندی واقع شده اند.

وی افزود : به منظور حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این مجموعه، در سال گذشته پرونده ثبتی آن تشكیل و به شورای عالی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی سازمان مركزی ارسال شد كه پس از بررسی پرونده و احراز شرایط، حكم ثبتی آن به این اداره كل و سایر ادارات و نهادهای ذی ربط ابلاغ شد.

جباری به مشخصات ابنیه موجود در آن اشاره كرد و گفت: بناهای این مجموعه تماما به صورت آجری بوده و بیشتر آنها سقف شیروانی دارند. در فضای داخلی آنها باتوجه به کاربری و نوع استفاده، دخل و تصرفات جزئی دیده می شود از جمله اینکه برای جلوگیری از فرسایش آجرها به غیر از ساختمان چوبی از اندود سیمان  و سنگ مرمر استفاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه نخستین دانشکده طب کشور قرار است تبدیل به یک موزه تخصصی طب شود افزود: در این راستا با همکاری دانشگاه ارومیه اولین اشیا و لوازم تاریخی مرتبط با طب از مراکز آموزشی، علمی و بیمارستانی سطح کشور جمع‌آوری شود و در این موزه به معرض نمایش قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار