کد خبر: 780333
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
دبیر علمی همایش مالکیت ادبی:
دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط پیوستن به سازمان تجارت جهانی را یک ضرورت عنوان کرد.

به گزارش «جوان» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا محمدزاده وادقانی با اشاره به برگزاری این دوره همایش گفت: ‌انتظار و اصرار ما این است که وارد سازمان تجارت جهانی شویم چراکه یکی از شرایط ورود این سازمان پذیرش موافقتنامه تجاری حقوق مالکیت ادبی، فکری و هنری است.

به گفته وی با پذیرش این موافقتنامه و به موجب آن الزاما معاهدات مالکیت ادبی و هنری که مهمترین آن معاهده برن است را باید اجرا کنیم.

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با اشاره به اینکه هم اکنون عضو ناظر کنوانسیون برن هستیم، گفت: متاسفانه برخی کشورها مانع تراشی می کنند که جمهوری اسلامی ایران وارد این معاهده نشود ولی اصرار ما بر یوستن به این کنوانسیون است.

همه دولتها اصرار بر پیوستن به سازمان تجارت جهانی دارند

این استاد دانشگاه درمورد اجماع مسئولان کشور برای حضور در کنوانسیون برن نیز اظهار داشت: ‌تمامی دولتهای قبل بر ورود بر سازمان تجارت جهانی اصرار داشته اند ولی برخی کشور ها مانند آمریکا به هر نحوی مخالف حضور و پیوستن ایران هستند.

محمد زاده وادقانی دلیل این مخالفت را قوی شدن جمهوری اسلامی ایران و گشودن شدن بازارهای جهانی به روی کشورمان عنوان کرد.

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق در عین حال گفت:‌ معلوم نیست با توجه به گستردگی رقابت کشورها پیوستن به این کنوانسیون در همان ابتدا به نفع ما باشد لذا آن کشوری برنده است که تحمل این رقابت را داشته و از جهت تولیداتش، از نظر قیمت و کیفیت کالا در سطحی باشد که بتواند با دیگر کشورها رقابت کند.

محمد زاده قانون کپی رایت یا حق مولف را معروف به برن عنوان کرد و گفت:‌ این معاهده کنوانسیون مادر به حساب می آید.

پیوستن به معادهده رم منجر به حمایت از هنرمندان می شود

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با اشاره به لزوم پیوستن به معاهده و کنوانسیون رم خاطرنشان کرد: این معاهده از هنرمندان، اهالی موسیقی، بازیگران تئاتر، فیلم، سینما و.. حمایت می کند.

محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر عضو کنوانسیون رم هم نیستیم، اظهار داشت: یکی از اهداف همایش پیش رو معرفی این گونه معاهدات به جامعه و عموم مردم است.

به گفته این استاد دانشگاه ، وقتی از مولفان و هنرمندان داخلی حمایت شود ما مجبور می شویم به عنوان اعضای این معاهدات از طریق سازمان تجارت جهانی از هنرمندان و مولفان خارجی حمایت کنیم در حالی که اگر در این زمینه خلا و حقوقی و قانونی داشته باشیم از هنرمندان داخلی حمایت نخواهد شد و این مهم پذیرفته نیست.

* فرهنگ سازی و پر کردن خلا های علمی در زمینه آثار

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، گفت: در زمینه حمایت از هنرمندان به ویژه زمانی که آثار آنها بدون مجوز و کسب اجازه صاحب اثر در کانال های تلویزیونی پخش می شود خلاء قانونی داریم و شاید بتوان گفت حتی قانونی در این زمینه وجود ندارد.

حقوق مولفان و هنرمندان در جامعه رعایت شود

محمد زاده در ادامه همچنین یکی از اهداف اینگونه همایش ها( مالکیت ادبی،‌هنری و حقوق مرتبط) را در جریان قرار گرفتن عموم مردم و حساس شدن آنها به موضوعاتی است که حقوق مولفان و هنرمندان در جامعه رعایت شود چراکه به گفته وی رعایت این حقوق موجب تولیدات بیشتر در این زمینه و موجب افزایش اموال فکری در جامعه خواهد شد.

تثبیت حقوق پدیدآوردندگان

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، الحاق به کنوانسیون و معاهده برن را بهترین راه تثبیت حقوق پدیدآورندگان عنوان کرد و گفت:‌ باید قانون داخلی را هم با این معاهده وفق داده چراکه این یک قدم بزرگی در جهت حمایت از مولفان خواهد بود.

محمدزاده افزود: این همایش هدفش این است که با تولید تکنولوژی جدید در زمینه اطلاع رسانی، اینترنت، شبکه های مجازی و اجتماعی و... بررسی کند که فضای مجازی چه تاثیری بر حقوق مولفان گذاشته و این معاهدات در سایه این فناوری جدید چه نقایصی دارند و چطور می توانند این نواقص را رفع کنند.

انتظار حضور گسترده اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در همایش

دبیر علمی ششمین همایش مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در خاتمه، اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه را ذینفعان این همایش عنوان کرد و گفت :‌ این اقشار با حضور بهتر و گسترده تر می توانند با حقوق خود در زمینه های مختلف ویژه مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط آشنا شوند.

حضور در این همایش برای عموم مردم آزاد و در پایان کارگاهها و کلاسهای آموزشی گواهی نامه های تخصصی این دوره اهدا خواهد شد.

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار