کد خبر: 780323
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تکذیب آمار معاون اول رئیس‌جمهور درباره میزان صادرات نفت ایران در دو ماه نخست پس از اجرای برجام گفت: بهتر بود به جای تهدید بازار نفت، با تدبیر و بدون سروصدا و بازاریابی کرده و مذاکره می‌کردند تا بازار احیا شود.
فارس: سیدمسعود میرکاظمی، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر صادرات روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت و معیانات گازی در 2 ماه پس از اجرای برجام گفت: با توجه به گزارشات مکتوبی که از وزارت نفت و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به دست مجلس می‌رسد به هیچ وجه ارقامی که معاون اول محترم رئیس جمهور اظهار داشته‌اند درباره صادرات نفت اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: واقعاً نمی‌دانیم دلیل این گونه صحبت‌های خلاف واقع چیست؟ آیا نهاد ریاست جمهوری این اخبار غلط را تولید می‌کند یا دستگاه مربوط این اطلاعات غلط به نهاد ریاست جمهوری می‌دهد؟

*صادرات نفت و میعانات گازی در دو ماهه پس از برجام کمتر از 1.8 میلیون بشکه در روز

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این اطلاعات صحیح نیست چنانکه در 12 ماهه سال گذشته میزان صادرات نفت تقریباً مشابه میزان پیش‌بینی شده در بودجه بوده است و در بهمن و اسفند سال گذشته نه تنها مجموع میزان صادرات نفت و میعانات گازی به 2 میلیون بشکه در روز نرسیده است بلکه از این رقم فاصله معناداری دارد.

وی توضیح داد: مجموع صادرات نفت و میعانات گازی در 2 ماه آخر سال گذشته روزانه به 1.8 میلیون بشکه در روز هم نرسیده است و بر اساس آمار خود وزارت نفت حتی در اسفندماه مجموع صادرات روزانه نفت و میعانات صد هزار بشکه نیست به میانگین صادرات در بهمن‌ماه کاهش داشته است.

میرکاظمی ادامه داد: استحضار دارید که در زمستان به دلیل اینکه پالایشگاه‌های گازی باید با ظرفیت کامل کار کنند تا گاز مورد نیاز کشور را تأمین کنند، تولید میعانات گازی بالا است و مجبورند این میعانات را صادر کنند، بخش قابل توجهی از افزایش صادرات مربوط به میعانات گازی است و صادرات نفت خام رشد قابل توجهی نداشته است. مجموعاً در بهمن و اسفند سال گذشته عددی نزدیک به 2 میلیون بشکه برای صادرات نفت ایران در هیچ زمانی محقق نشده است.

وی افزود: معدل سال 94 هم مجموع صادرات نفت و میعانات معادل پیش‌بینی بودجه بوده است و از آن فراتر نرفته است.

*یافتن بازار برای نفت ایران با تهدید بازار ممکن نیست

عضو کمیسیون انرژی در ادامه گفت: متأسفانه شاهد هستیم که تلاش می‌کنند با تهدید بازار، بازاریابی کنند و نه با تدبیر، آن هم در شرایطی که تحریم آمریکا در عمل برداشته نشده است، سیستم بانکی به درستی عمل نمی‌کند، با اوپک هم که قهر کرده‌اند و عربستان هرچه می‌خواهد انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: هر قدر وزارت نفت ما بیشتر در بوق و کرنا کند که تولید را بالا می‌برد، اثر منفی بیشتری در بازار می‌گذارد و بر ورودی قیمت‌های نفت تأثیر منفی دارد؛ در حالی که بهتر بود به جای تهدید بازار، با تدبیر و بدون سروصدا و بازاریابی کرده و مذاکره می‌کردند تا بازار احیا شود.

میرکاظمی اظهار داشت: زمانی که وزیر محترم گفت به مجلس آمد و به او اعتراض شد که چرا در زمان آغاز کاهش قیمت نفت هماهنگ با عربستان صحبت کردید ایشان مطرح کرد که ما با دنیا و عربستان نمی‌توانیم قهر کنیم و باید مذاکره کنیم اما جایی که ضرورت داشت ایران در نشست دوحه شرکت کند و مطالب خود را مطرح کند به خصوص با توجه به اینکه پس از برجام قرار است تحریم‌ها را بردارند و دلیلی ندارد که ایران نگران شود و بازار بین‌المللی را تهدید کند، این اتفاق نیفتاده و تدبیر کافی به کار نرفت.

وی افزود: وقتی عربستان و روسیه هم توقف افزایش تولید را رعایت نکنند و تولید خود را افزایش دهند باز هم با افت قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید به این مساله هم فکر کرد که آیا بهتر نبود به جای تأکید بر بالا بردن 20 تا 30 درصدی تولید نفت نخست به فکر بالا بردن قیمت نفت باشیم؟ چنانکه اگر قیمت 30 دلاری حدود 30 درصد بالاتر برود نزدیک 40 دلار خواهد شد.

وی ادامه داد: این کار خیلی زحمت زیادی لازم ندارد و با مذاکرات داخل اوپک و همچنین مذاکره با روسیه و در پیش گرفتن یک دیپلماسی جدی‌تر، قابل حصول خواهد بود. چنین کاری احتمالا از اعلام مکرر افزایش تولید نفت ایران که در عمل هم اتفاق نیفتاده است منطقی‌تر خواهد بود.

*اگر حرف نمایندگان را تکذیب می‌کنند می‌توانیم اسناد را برای رویت مردم منتشر کنیم

میرکاظمی در ادامه با اشاره به اعلام غلط میزان افزایش تولید نفت از سوی دولت گفت: نمی‌دانیم که چرا معاون اول رئیس جمهور و دیگر مقامات اطلاعاتی را به مردم اعلام می‌کنند که صحت ندارد و این اطلاعات کجا استخراج می‌شود چون اطلاعات مکتوبی که در اختیار مجلس قرار می‌گیرد اصلاً چنین اعداد و ارقامی را تأیید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر می‌گویند مطالبی که از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود خلاف قانون است ما می‌توانیم اسناد مورد نظر را منتشر کنیم تا مردم ببینند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دیوان محاسبات با توجه به تهیه گزارش تفریغ بودجه بر همه چیز از جمله میزان صادرات و امثال آن نظارت دارد و می‌تواند در این باره گزارش بدهد و سازمان بازرسی کل کشور هم می‌تواند گزارش بدهد که آیا صادرات 2.2 میلیون بشکه‌ای صحت دارد یا نه؟

*دادن آمار غلط از افزایش تولیدی که محقق نشده مصرف داخلی دارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اعلام اطلاعات غلط از سوی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ظاهراً دوستان قصد دارند دوباره برجام را توجیه کرده و رفتار آمریکا را بزک کنند.

میرکاظمی ادامه داد: صحبت کردن از افزایش تولید و بازگشت به بازار در حالی که در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است بیشتر مصرف داخلی دارد و در بعد جهانی هم باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

وی تاکید کرد: به جای فریاد زدن و داد زدن و تهدید بازار و قهر کردن با اوپک بهتر بود رایزنی‌های گسترده‌تری با طرف‌های مختلف انجام می‌دادند.

وی اضافه کرد: آمریکا همانطور که از عربستان می‌خواست به چین نفت ارزان بفروشد و بازار ایران را تصاحب کند، می‌تواند به عربستان برای خالی کردن بازار ایران هم فشار بیاورد؛ در این راستا، همانطور که آقای کری برای هر موضوعی با آقای ظریف تماس می‌گیرد و مشکلاتش را در ایران حل می‌کند، آقایان هم اگر مدعی هستند می‌توانند مسائل نفت با عربستان را هم از همین طریق حل کنند.

عضو کمیسیون انرژی افزود: اگر واقعاً برجامی مطابق ادعای دولت اتفاق افتاده به این می‌گویند پسابرجام و در غیر این صورت دولت در حال توجیه ناکارآمدی برجام با دادن اطلاعات غلط است.

وی در پایان تاکید کرد: آقای معاون اول بفرمایند کجا این صادرات 2.2 میلیون بشکه‌ای محقق شده و اسناد آن کجاست و کدام دستگاه نظارتی آن را تأیید می‌‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
ولي مي توان همه جوره دست به سقوط قيمت نفت توسط متخصص فوق فضايي اين دولت در ماجراي كرسنت ( يعني جناب زنگنه ) زد
تا حقوق ملت ايران به يكباره در جهان ساقط شود !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار