کد خبر: 780059
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
نگاهي به رمان «ملاقات در شب آفتابي» اثر علي مؤذني
على مؤذنى از جمله نويسندگاني است كه كار نوشتن را به شكل حرفه‌اى دنبال مى كند. مؤذنى از جمله هنرمنداني است كه در چند عرصه داستان كوتاه، رمان، داستان بلند، نمايشنامه و فيلمنامه قلم مي‌زند. همچنين در حوزه ساخت فيلم نيز فعاليت دارد.
حسام ابنوس
على مؤذنى از جمله نويسندگاني است كه كار نوشتن را به شكل حرفه‌اى دنبال مى كند. مؤذنى از جمله هنرمنداني است كه در چند عرصه داستان كوتاه، رمان، داستان بلند، نمايشنامه و فيلمنامه قلم مي‌زند. همچنين در حوزه ساخت فيلم نيز فعاليت دارد. وي در حوزه ادبيات دفاع مقدس نيز رويكردى خاص به مسائل دارد. از جمله آثار مؤذني كه اغلب با اقبال منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده‌اند و جوايزي را نيز از آن خود كرده‌اند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:رمان «ظهور» رمان برگزيده در سال 78، كتاب «چهار فصل» شامل سه داستان بلند، كتاب «سفر ششم»، «ملاقات در شب آفتابي» برنده جايزه كتاب سال ۷۶، «دلاويزتر از سبز» يكي از برترين داستان‌هاي شناخته شده در مراسم 20 سال داستان‌نويسى و «ارتباط ايراني» رمان تحسين شده از طرف شوراى نويسندگان روسيه. قبل از اينكه داستان شروع شود اين نوشته بالاي صفحه نوشته شده است:«كليه اشخاص اين كتاب خيالي نيستند و مؤلف بر خود واجب مي‌داند كه نشاني و شماره تلفن اشخاص كتاب را در اختيار خوانندگان علاقه‌مند به ماجراهاي واقعي قرار دهد. كريم صفايي.» ما از همين جا وارد داستان مي‌شويم اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه در رمان‌ها اين نوشته به شكل ديگري است و جنبه انكاري دارد و داستان دقيقاً بعد از اين اعلام برائت شروع مي‌شود، چراكه آنجا نوشته‌اي با اين مضمون آورده مي‌شود: «كليه اشخاص اين كتاب خيالي هستند و تشابه آنها با اشخاص واقعي كاملاً اتفاقي‌ست.»
سربازان خميني در همه حال خود را در ميدان مبارزه مي‌بينند و هيچ‌گاه به دشمن پشت نمي‌كنند. آنچه در بالا آمد بخشي از متن «ملاقات در شب آفتابي» اثر علي مؤذني است. رماني گيرا و جذاب كه خواننده‌اش را با سبكي متفاوت روبه‌رو و تجربه خواندن يك اثر ديگرگونه را به او منتقل مي‌كند. در اين رمان مؤذني از سبكي بهره برده كه خواننده برايش تازگي دارد. سبك سيره‌نويسي و تاريخ شفاهي دفاع مقدس كه متداول است در اين رمان به كمك مؤذني آمده و نويسنده با آن رماني را خلق كرده كه خواننده را غافلگير خواهد كرد. در واقع خواننده ماجراي شخصيتي را مي‌خواند كه به خاطر مخارج بالاي زندگي و حقوق كارمندي كه كفاف زندگي‌اش را نمي‌دهد به توصيه يك دوست به كار پياده كردن نوار مصاحبه‌هاي رزمندگان دوران دفاع مقدس مشغول مي‌شود. در اين مسير او به طور ناگهاني نوار دو رزمنده جانباز به نام‌هاي كياني و حسيني را پياده مي‌كند. باقي رمان سرگذشت اين دو رزمنده است كه در ميدان نبرد در برابر دشمن ايستاده بودند.
مؤذني در اين رمان به تأثيري كه سيره رزمندگان دوران دفاع مقدس بر افراد دارد نيز اشاره كرده و سير تحول شخصيت اصلي و راوي داستان را به خواننده نشان مي‌دهد. او حتي به حال و روز رزمندگان غبطه مي‌خورد و حال و روز خود را با آنها مقايسه مي‌كند.
قلم نرم و روان مؤذني در اين رمان موجب مي‌شود كه خواننده اين رمان ۱۵۲ صفحه‌اي را بدون وقفه بخواند و تا انتها خود را با راوي همراه كند. به خصوص بعد از اينكه رمان شتاب مي‌گيرد ديگر جايي براي درنگ نمي‌گذارد و خواننده نمي‌تواند دست از خواندن آن بردارد و به عبارتي بايد گفت «ملاقات در شب آفتابي» يقه خواننده را رها نمي‌كند. «ملاقات در شب آفتابي» به شدت واقع‌نماست و خواننده خودش را در فضاها و موقعيت‌هاي خلق شده توسط نويسنده قرار مي‌دهد و از اين حيث نيز مؤذني توانسته مشاركت خواننده را بر انگيزد و او را پا به پاي شخصيت‌هاي رمانش همراه كند. اين رمان براي اولين بار در سال ۷۴ منتشر و اكنون به واسطه پنجمين پويش مطالعاتي «روشنا» باز نشر شده و پشت ويترين كتابفروشي‌ها قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار