کد خبر: 780051
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
دليل انتخاب امريكا براي فروش آب سنگين اراك چه بود؟
درست در روزهايي كه محمد جواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان در ايالات متحده سرگرم رايزني با امريكايي‌ها براي برداشتن موانع موجود در مسير دسترسي ايران به نظام‌هاي مالي جهان است و همزمان با اعلام خبر دستبرد 2 ميليارد دلاري امريكا به دارايي‌هاي ايران، خبري در رسانه‌ها منتشر شد كه عنوان مي‌كرد جمهوري اسلامي ايران قرار است 32 تن از محصول آب سنگين خود را به امريكا بفروشد
جعفر تکبیری
درست در روزهايي كه محمد جواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان در ايالات متحده سرگرم رايزني با امريكايي‌ها براي برداشتن موانع موجود در مسير دسترسي ايران به نظام‌هاي مالي جهان است و همزمان با اعلام خبر دستبرد 2 ميليارد دلاري امريكا به دارايي‌هاي ايران، خبري در رسانه‌ها منتشر شد كه عنوان مي‌كرد جمهوري اسلامي ايران قرار است 32 تن از محصول آب سنگين خود را به امريكا بفروشد؛ محموله‌اي كه روزنامه وال استريت ژورنال ارزش آن را ۸ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار اعلام كرده است.
 
  ايران و چالش دسترسي به نظام مالي جهان
اين خبر در حالي در ميان دهها خبر مختلف در روزهاي گذشته گم شد كه روزهاي پسا‌برجام سرشار از موارد متعددي از كارشكني‌هاي امريكايي‌ها در قبال اين توافق است؛ توافقي كه بر اساس آن قرار بود جمهوري اسلامي ايران محدوديت‌هايي را در برنامه هسته‌اي خود به وجود بياورد و از سوي ديگر غربي‌ها نيز سايه سنگين تحريم‌هاي اقتصادي را از سر كشورمان بردارند؛ سايه‌اي كه حالا با گذشت بيش از سه ماه از اجرايي شدن اين قرارداد، همچنان برقرار است و باعث شده كه محمدجواد ظريف از تهران بيش از 10‌هزار كيلومتر را پرواز كند تا در نيويورك با همتاي امريكايي خود بر سر موانع موجود در خصوص دستيابي جمهوري اسلامي ايران به نظام مالي جهاني به گفت‌وگو بنشيند.
درست هفته گذشته بود كه در جريان سفر فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران، محمدجواد ظريف از امريكا خواست تا موانع را از سر راه همكاري ايران با سيستم بانكي جهان بردارد، زيرا به گفته او هدف اصلي كشورش در توافق هسته‌اي با قدرت‌هاي بزرگ و امضاي «برجام» بيرون كشيدن كشور از انزواي اقتصادي و اتصال به سيستم مالي بين‌المللي بوده است؛ گفته‌اي كه نشان مي‌دهد ظريف از عدم‌دستيابي ايران به دارايي‌هايش در سراسر جهان همچنان از طرف مقابل گفت‌وگوها به ويژه امريكا ناخشنود است.
در اين ميان نكته جالب اينجاست كه خود امريكايي‌ها نيز به صراحت از نقش خود در ايجاد واهمه براي مراكز مالي در مسير برقراري ارتباط مالي با ايران سخن مي‌گويند به نحوي كه جان كري مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد در ميان بانك‌هاي خارجي در ارتباط با ايران ابهاماتي وجود دارد و ايالات متحده خواهد كوشيد اين ابهام‌ها را برطرف كند.»
وزارت خارجه كشورمان نيز با ادبيات ديپلماتيك خود به اين واهمه از برخورد امريكا با مؤسسات مالي همكار با ايران سخن مي‌گويد و در بخشي از بيانيه خود مي‌گويد: «نكته آن است كه تقريباً تمامي بانك‌ها، شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي كه از آنها انتظار بازگشت به فضاي قبل از تحريم و تعامل و همكاري اقتصادي با ايران مي‌رود، متعلق به بخش خصوصي هستند و با منطق اقتصادي نه به دستور دولت‌هاي خود وارد تعاملات اقتصادي مي‌شوند. به بيان ديگر محاسبه هزينه- فايده است كه بنگاه‌هاي اقتصادي را وارد يك تعامل اقتصادي مي‌كند و مهم‌ترين عامل در اين محاسبه، ميزان اطمينان به اين تعامل و فضاي پيراموني آن است.»

   دستبرد به اموال ايران در امريكا
اما چالش‌ها در خصوص عدم دسترسي جمهوري اسلامي ايران به اموال بحق خود در سراسر دنيا در حالي است كه ايالات متحده در سرقتي آشكار، قصد دارد نزديك به 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي كشورمان در ايالات متحده را برداشت كند.
اين حكم براساس شكايت خانواده‌هاي كشته‌شدگان بمبگذاري‌هاي بيروت در سال ۱۹۸۳ صادر شده و ديوان عالي امريكا آن را موجه دانسته و رأي به پرداخت 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران به بازماندگان اين قربانيان داده است. اين حكم با رأي مثبت شش قاضي و رأي منفي دو قاضي صادر شده است. ديوان عالي امريكا تصريح كرده كه مصوبات كنگره اين كشور رسيدگي به شكايات خانواده‌هاي قربانيان را منع نكرده و رسيدگي به اين‌گونه شكايات همچنان در چارچوب نهادهاي قضايي اين كشور است. گفته مي‌شود نهاد‌هاي امنيتي امريكا جمهوري اسلامي را مرتبط با بمبگذاري‌ها در مقر تفنگداران دريايي امريكا مي‌دانند و رأي دادگاه نيز بر اساس اطلاعات ارتش و نهادهاي امنيتي اين كشور صادر شده است؛ روندي برخلاف مباني اوليه حقوق بين‌الملل كه نشان مي‌دهد ايالات متحده امانتدار خوبي در خصوص نگهداري از اموال ديگر كشورها نيست.

   ايران و فروش آب سنگين
بنابر توافق هسته‌اي ايران با گروه 5+1، ايران بايد در چندين مرحله ذخاير آب سنگين خود را كاهش دهد و در مرحله نخست قرار است بيش از 30 تن از آب سنگين موجود در رآكتور اراك را بفروشد. اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز هيچ اقدامي در خصوص بازطراحي رآكتور اراك صورت نگرفته است. اين در حالي است كه ذخاير آب سنگين رآكتور اراك و ميزان آن، يكي از چالش‌هاي جدي در جريان مذاكرات هسته‌اي كشورمان با گروه ۵+۱ بود كه همين چالش باعث شد تا حصول توافق چندين‌بار به تعويق بيفتد.
جالب اينجاست كه روزنامه وال استريت ژورنال در توجيه طرح فروش آب سنگين ايران به ايالات متحده مدعي شده كه ايران با مشكلاتي براي پيدا كردن خريدار براي ذخاير آب سنگين خود مواجه بود و امريكا اين نگراني را داشت كه به دليل پيدا نشدن خريدار، ذخيره آب سنگين رآكتور اراك افزايش يابد و اين محور كليدي از برجام امكان اجرا پيدا نكند، بنابراين امريكا خود ذخاير آب سنگين ايران را خريداري كرد.
حال در ميان اين خبرها پيرامون كارشكني‌هاي متعدد امريكا درباره اجراي برجام و سنگ‌اندازي در مسير دسترسي ايران به دارايي‌هاي خود، خبر فروش 32 تن آب سنگين به ايالات متحده باعث به وجود آمدن اين سؤال شده كه مقامات ايراني بر اساس كدام منطق و استدلال تصميم گرفته‌اند محموله آب سنگين كشور را به ايالات متحده «بدعهد» بفروشند.
به راستي چه تضميني وجود دارد كه ايالات متحده پس از دريافت محموله ايران حاضر به پرداخت بهاي اين محموله شود و حتي اگر در خوشبينانه‌ترين حالت آنها حاضر به پذيرش اين موضوع شوند، از طريق چه سيستمي قرار است مبلغ فروش اين محموله در اختيار ايران قرار بگيرد؟ چراكه بر اساس سياست‌هايي كه هنوز هم از سوي امريكا اعمال مي‌شود، بانك‌هاي خارجي نمي‌توانند از طريق بانك‌هاي امريكايي با ايران مبادلات دلاري داشته باشند و محمدجواد ظريف نيز در نشست مطبوعاتي مشترك خود با فدريكا موگريني به صراحت عنوان كرد كه «همان‌طور كه همه از ابتدا مي‌دانستند برجام بانك‌هاي امريكايي را شامل نمي‌شده و نمي‌شود.»
حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا دولت قرار است در مسير فروش محصول آب سنگين، برخلاف گفته رئيس‌جمهور به روزنامه جوان كه عنوان كرد «قرار نيست به امريكا اعتماد كنيم» عمل خواهد كرد و اين محصول استراتژيك را با وعده‌هاي واهي امريكا تحويل اين كشور خواهد داد يا خير؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
0
سیلی نقد به از حلوای نسیه
مهرناز
|
Russian Federation
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
1
داستان اب سنگین "داستان برجام 2
وکلاه گشاد دیگر بر سر ملت وکشورمان خواهد بود"و قسمت جالب تر این موضوع
ادعای کربی به اهدای هدیه به ایران نامیده شده ست.نگران از پرداخت پول
فروش هم نبایدداشته باشیم"پول فروش همانجا می رود "که پول های بلوکه شده و2 میلیارد دلار رفت.جناب ظریف به این مواردمی گویند :تعامل باج دادن "به گردن کلفت های منطقه.
تعامل گردن کلفتی و باج
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
1
1
بزودي به يمن اقدامات ... دولت ابو موسي اشعري با اورانيم و آب سنگيني كه مفت تحويل دشمنان انقلاب داده شد بمبهائي براي حمله به خودمان ساخته و بكار گرفته مي شود.بي غيرت همانهائي هستند كه نان اين انقلاب را مي خورند و به امريكا خدمت مي كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
بي تربيت ادب واحترام به راي ملت را هم بلد نيستي ...
اریایی از شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2
0
اگربا کدخدا اصلاح کنید بقیه پوچ هستند
سید احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
1
0
متاسفانه دنیا دنیای دین فروشی و وطن فروشی است دیگه ظاهرا برا آقایان فرقی نداره چیکار میکنن
خدا رحم کنه شاید روزی بیاد که ... خود بر باد دهند
نسیه ممنوع
|
Germany
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
1
1
آخه داداش برادر اخوی ! کجای دنیا یک کدخدا وجهی را پرداخت کرده که این دومیش بشه !! گیر دادی والا !! اگه خورشید از غرب طلوع کنه و دنیا وارونه بشه !! شاید از همون پولهای بلوکه شده ایران پول آب سنگین را پرداخت کنند!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
1
1
مملكت را دارند به تاراج ميبرند دوستان تدبير و اميد.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
1
1
انگاری دیگرکاری ازکسی برنمی آیدمردم مثل 9دی خودشان بایدکاری کنند.وجلوی این وطن فروشی های مجانی رابگیرند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
2
از نظر شما این دولت هرکاری بکند اشتباه و ویرانگر است اصلا در کارنامه این دولت حتی یک نقطه سفید و روشن وجود ندارد اما دولت آقای احمدی نژآد سراسر نورو روشنایی بود و عمران و آبادانی شما از جاده انصاف خارج شده اید سرخوردگی ناشی از شکستهای اخیر انقدر کورتان کرده که با این مقالات بی سرو ته دارید به شعور مخاطبینتان توهین میکنید.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
خداوند هیج کس را شرمطلق نیافریده حتی شیطان هم ابتداملک بودلیکن کبرومنیت اورا پایین وبه درجه اسفل رسانیده است .دولتها هم اینچنین هستند .هردولتی نقاط قوت وضعف دارد ولی دولت دکتر احمد ی نژاد(ایده الله تعالی )نقاط قوتش درهردو دوره بیشتراز نقاط ضعفش بود.ما هم دولتی می خواستیم که اینچنین باشد اگردرنیویورک می رود سخنرانی می کند وهمه به سخنانش گوش می دهند درعمل هم به گونه ای برخورد کرده باشد که طف مقابل بدعهدی ننماید .ومعیشت مردم برایش ازهمه چیز مهم ترباشد مرتب به مسائل اقتصادی ووزارت اقتصادی ووزرای امورمالی سرکشی نماید نه اینکه بگوید ما با اقتصاد دستوری مخالفیم ونظارت ننماید چیزی که متاسفانه دراین دولت به کرات می بینیم تخلفات ودروغگویی ها وبی نظمی ها الی ماشاءالله زیاد است واصلا رئیس جمهور به آن اعتنا نمی کند اینجاست که دل مردم می رنجد وآرزو
می کنند ای کاش ایشان رئیس دولت نبود. شما درنظربگیرید جناب آقای دکتراحمدی نژاد(ایده الله تعالی )این همه آمریکا را تحقیرمی کردودرسخنرانی ها یش حتی درنیویورک آمریکا را تحقیرمی کردوما را هم متقابلا دولت آمریکا تحریم می کرد لیکن ما روزانه چهارمیلیون بشکه نفت که توسط متخصصان داخلی تولید شده بود را به خارج صادر می کردیم و سوخت اورانیوم 20درصد بود که جتی دولتهای اروپایی می گفتند که شما نمی توانید تولید کنید.ولی حالا چی ؟اینهمه آقای ظریف ودولتمردان ،مردم را درمذاکرات نامحرم دانسته ومدام می گفتند گشایش اقتصادی دراین برجام است .گشایش اقتصادی که به گفته خود شان محقق نشد که هیچ ،روزانه یک میلیون بشکه نفت را به زور از ما می خرند.آن دولت با طیب خاطر یارانه ها را که حق مردم است نقدا پرداخت می کردوخیلی از افراد را که بی کاربودند استخدام نمود خیلی افرادی که فاقد مسکن بودند دارای ملک نمود.ولی این دولت برای پرداخت نقدی یارانه ها عزا گرفته است گویا این یارانه ها ارث فامیلی آنها ست.خوب با این تفاسیر شما می خواهید ما به این دولت ووعده هایش دلمان را خوش نماییم؟سه سال گذشت کی می خواهد ایشان به وعده هایش عمل کند.وعده هایی را عملی کند که نفع مردم درآن است رفع حصرسران فتنه 88نه تنها به نفع مردم نیست بلکه به ضررمردم است .رفع فیلتر فیس بوکس که رئیس جمهور وعده اش را داده بود نه تنها به نفع مردم نیست بلکه به ضرر مردم است چون حساب کاربری معاون رئیس جمهور هم که عضو فیس بوکس بود هک شد.این وعده ها ی پوچ وتوخالی را ما نمی خواهیم عملی کند.وعده ها ی مشروع مردم را که رونق اقتصادی وبهبود فضای کسب وکاراست را فراهم کند . که هیچ کدام از اینها هم به رفع تحریمها وفضای پسابرجام ربطی ندارد بلکه به حمایت دولت از تولیدات داخلی ونیروی هوشمند داخلی وسرمایه داران داخلی ارتباط دارد.(واگر هم ربط داشت این دولت برای آمریکا فرش قرمز کم پهن ننمود وباید طی این سه سال این مشکلات حل می شد.)
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
1
0
تحویل خواهد داد و بقیه را هم خواهد داد و هیچ نضمینی هم نخواهد گرفت زیرا به اعتقاد اینها، آنها کدخدا هستند (و باید دمشان را دید) و اگر اراده کنند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را نابود میکنند!!! و ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار