کد خبر: 779909
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
فرمانده انتظامي تهران بزرگ، سه روز بعد از اعلام خبر آغاز به كار گشت‌هاي نامحسوس در تهران، به بخشي از انتقاد‌هاي مطرح شده واكنش نشان داد و تأكيد كرد نامحسوس بودن اين طرح، بنا به درخواست‌هاي مردم است.
ظهر روز دوشنبه هفته گذشته بود كه سردار حسين‌ساجدي‌نيا در حالي كه قاضي اميرآبادي، سرپرست دادسراي ارشاد در كنار او ايستاده بود، اعلام كرد كه 7 هزار مأمور نامحسوس در جريان مرحله تازه طرح امنيت اخلاقي شركت دارند. حضور يك قاضي در كنار پليس حكايت از اين داشت كه سازوكارهاي قانوني براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است. همزمان با اعلام جزئيات بيشتري از اين خبر، تصاويري از مأموران نامحسوس هم در رسانه‌ها منتشر شد.

از جمله نقدهاي مطرح شده به طرح جديد پليس، درباره شيوه شناسايي، جذب و آموزش نيروهاي نامحسوس بود، اينكه آيا اين افراد شاغل هستند يا به‌صورت تمام‌وقت با پليس همكاري خواهند كرد؟ نقد ديگر اينكه آيا براي راستي‌آزمايي گزارش‌هاي اين افراد به پليس تدبيري به كار گرفته شده است؟(نگراني درباره ارسال گزارش نادرست). پرسش ديگر اينكه افراد براي اعتراض به گزارش‌هاي احتمالاً اشتباه، چه مسيري را بايد طي كنند؟ نكته ديگر اينكه آيا فعاليت اين گستره كاهش جرائم و آسيب‌ها را به همراه خواهد داشت؟

رئيس پليس تهران روز پنج‌شنبه در واكنش به نقدهاي وارد شده گفت كه پليس در اجراي طرح امنيت اخلاقي نامحسوس، مجاز به برخورد علني نيست و فقط گزارش مي‌كند. وي توضيح داد: طرح امنيت اخلاقي از سال‌هاي گذشته اجرا شده و ايجاد امنيت و آرامش در سطح كشور به ويژه تهران از جمله انتظارات مردم از پليس است. امنيت اخلاقي هم فقط در موضوع پوشش خلاصه نمي‌شود بلكه در همه موضوعات و آسيب‌هاي اجتماعي است و پليس براي اين منظور هماهنگي‌هاي لازم را با قوه قضائيه انجام داده است.

رئيس پليس تهران درباره نامحسوس بودن طرح هم گفت: پليس در طرح امنيت اجتماعي هم به صورت محسوس و هم نامحسوس عمل مي‌كند و نامحسوس بودن اين طرح، بنا به درخواست‌هاي مردم است. پليس در اكثر مأموريت‌هاي عملياتي از جمله مواد مخدر، آگاهي، فتا و پليس امنيت با لباس شخصي اقدام مي‌كند، از اهداف مهم اين طرح هم مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچيان است.   سردار ساجدي‌نيا در توضيح بيشتر گفت: چندين موضوع از جمله مزاحمت نواميس از دغدغه‌هاي مردم است و از پليس انتظار دارند در اين حوزه ورود و رفع دغدغه كند. از ديگر دغدغه‌هاي مردم هم برخورد با حركات نامتعارف و خطرآفرين در حوزه راهنمايي و رانندگي مي‌باشد.
رئيس پليس تهران درباره سازوكارهاي قانوني طرح هم گفت كه پليس براي انجام مأموريت‌هاي متعدد خود بر اساس قوانين و ضوابط جاري در كشور مي‌تواند از مأموران محسوس و نامحسوس خود استفاده كند. تمام سازوكارهاي لازم جهت استفاده بهينه براي اين مأموريت در نظر گرفته شده و اقدامات آنان تحت نظارت سيستم‌هاي نظارتي پليس از جمله بازرسي، حفاظت اطلاعات و. . . قابل كنترل است.
سردار ساجدي‌نيا درباره نيروهاي به كار گرفته شده و درستي گزارش‌هاي آنها هم گفت، تمامي مأموران نامحسوس از كاركنان كادر پليس تهران و ضابط قضايي هستند كه علاوه بر انجام وظايف و مأموريت‌هاي تخصصي خود، در ساعات غيراداري به عنوان مأموران نامحسوس فعاليت مي‌كنند.
آنها در صورت مشاهده جرائم مشهود، صرفاً اطلاعات لازم را از طريق سيستم‌هاي ارتباطي به مركز پليس اعلام مي‌كنند و مأموران به هيچ وجه، مواجهه حضوري و برخورد با مردم ندارند. هرگونه اقدامي كه نياز به برقراري ارتباط با مردم داشته باشد صرفاً توسط مأموران انتظامي با شناسه پليسي انجام مي‌گيرد. انتخاب اين مأموران هم بر اساس معيارهاي از‌پيش‌تعيين‌شده و تأييديه مبادي ذي‌ربط صورت گرفته است. از آنجا كه اين كاركنان به عنوان ضابط قضايي هستند، صحت گزارش آنان مورد تأييد مراجع قضايي است.

رئيس پليس تهران تأكيد كرد كه براي رفع دغدغه مردم، اين اطمينان داده مي‌شود كه نظارت كامل بر نحوه رفتار و گزارشات مأموران نامحسوس انجام مي‌شود و اساساً اين اقدامات به جهت افزايش احساس امنيت رواني و رفع دغدغه‌هاي مردم است. سردار ساجدي‌نيا تأكيد كرد كه شهروندان در صورت هرگونه ابهام و شكايت، مي‌توانند با پليس 197 يا 110 تماس بگيرند و مطمئن باشند در كمترين زمان به آن رسيدگي خواهد شد.

ترديدي وجود ندارد كه اجراي طرح‌هاي امنيت اخلاقي براي ارتقاي امنيت عمومي جامعه است. بروز هجمه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي مثل مزاحمت‌هاي خياباني، رها شدن معتادان و جولان سارقان در شهر در سايه غفلت‌هاي دستگاه‌هاي دولتي خصوصاً ساختارهاي فرهنگي اتفاق مي‌افتد و به دليل محسوس بودن اين آسيب‌ها، پليس بنا به وظيفه ذاتي خويش وظيفه برخورد با بخشي از اين آسيب‌ها را دارد. آسيب‌هاي اجتماعي در طول زمان و بنا به دلايلي مثل هجمه فرهنگي غرب، بي‌توجهي نظام‌هاي آموزشي در تعليم و تربيت افراد و... به وقوع پيوسته و برخورد با آن هم بايد در گذر زمان صورت بگيرد و پليس هم بنا به وظيفه ذاتي و قانوني خويش، وظيفه تأمين امنيت افراد جامعه را به عهده دارد كه بخشي از آن با اجراي طرح‌هاي امنيت اجتماعي صورت مي‌گيرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
0
0
محسوس یا نا محسوس از من به مردمان نصیحت با ...شاخ به شاخ نشید وگر نه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
...=زنها
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
1
سر دبیر محترم اگر یک بار دیگر نظرات من رو سانسور کنی تو را محکوم میکنم تا چهل روز کسی به نظرت هیچ اهمیتی ندهد تو امانت دار هستی و خیانت در امانت گناهی نا بخشودنیست و دود آن در چشمت خواهد رفت خود دانی از من گفتن
جای ترسو زیر دستمال یزدیه
با انتشار این پیام اثبات کن ترسو نیستی تا مورد لطف قرار بگیری
محسوس یا نا محسوس از من به مردان نصیحت با زنها شاخ به شاخ نشید وگر نه...
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
سر دبیر محترم دمت گرم
انسان شجاع به جایگاه واقی خود دست میابد حتی اگر سنگ از آسمان ببارد برایت آرزوی موفقیت میکنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار