کد خبر: 779896
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
نگاهي به درآمدهاي نفتي و مالياتي دولت يازدهم با وجود کاهش قيمت نفت
نگاهي به درآمدهاي نفتي و مالياتي پنج سال اخيرکشور نشان مي‌دهد که درآمدهاي دولت يازدهم در 30 ماه نخست فعاليت خود 13/5 درصد بيشتر از درآمدهاي 30 ماه پاياني فعاليت دولت دهم است.
وحید حاجی‌پور
به گزارش «جوان»، با آغاز به کار کابينه يازدهم جمهوري اسلامي ايران، دولتمردان فعاليت خود را در سال 92 در شرايطي آغاز کردند که در پايان آن سال، 64 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي نفتي محقق شد و ميزان درآمدهاي مالياتي با بيش از 10 هزار ميليارد تومان افزايش به حدود 50 هزار ميليارد تومان رسيد.

اين رقم در سال 93 با افزايش مواجه بود به‌طوري که درآمدهاي نفتي دولت يازدهم به حدود 63‌هزار ميليارد تومان و درآمدهاي مالياتي به بيش از 70‌هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرد. در سال 1394 اما درآمدهاي نفتي کاهش پيدا کرد و به رقم 52 هزار ميليارد تومان کاهش پيدا کرد و درآمدهاي مالياتي روي 70 هزار و 900 ميليارد تومان ثابت ماند. در مجموع درآمدهاي پنج سال گذشته دولت که 2/5 سال آن متعلق به دولت دهم و 2/5 سالش متعلق به دولت يازدهم است ارقام نشان مي‌دهد که مجموع درآمدهاي نفتي و مالياتي در نيمه نخست پنج سال، حدود 233 هزار ميليارد تومان است و در نيمه دوم اين پنج سال حدود 314 هزار ميليارد تومان است.

اگر ميزان صادرات نفت را طي پنج سال اخير به صورت ثابت در نظر بگيريم درآمدهاي نفتي دولت يازدهم 15‌هزار و درآمدهاي مالياتي 66‌هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است. اين در حالي است که دولت يازدهم معتقد است اداره کشور با نفت 30 دلاري سخت است و در فضاسازي که توسط رسانه‌هاي همراه انجام شد تلاش کرد تا بر نقاط ضعف خود سرپوش بزرگي بگذارد.
  
بررسي قيمت نفت
طي پنج سال گذشته قيمت نفت نوسان‌هاي بسياري را ديد، از نفت 115 دلاري به 30 دلاري و حالا حدود 40 دلار، فشار بسياري را متوجه کشورهاي صادرکننده نفت جهان کرد اما در ايران نه تنها درآمدهاي ريالي دولت يازدهم کاهش نيافت بلکه افزايش نيز يافت.

نفت دولت فعلی 13/5 درصد پردرآمدتر از نفت دولت دهم
نکته‌اي که در تحليل‌ها همواره فراموش مي‌شود قيمت دلار در بودجه است که براساس آن، دولت درآمدهاي دلاري حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي را با نرخ مصوب در قانون بودجه به ريال تبديل کرده و به خزانه واريز مي‌کند. اگر سال 92 را کنار گذاشته و به سال 93 و 94 بپردازيم مشاهده مي‌کنيم که قيمت دلار به نسبت سال 90 و 91، بيش از دو برابر افزايش پيدا کرده است. براي بررسي نقش قيمت دلار در درآمدهاي نفتي دولت بهتر است نگاهي به قيمت نفت طي پنج سال اخير داشته باشيم. قيمت نفت در 30 ماه پاياني دولت يازدهم ميانگين 115 دلاري را تجربه کرد و در 30 ماه نخست فعاليت دولت يازدهم، روي عدد 72 دلار ايستاد. اين ارقام نشان مي‌دهد با وجود کاهش قيمت نفت، درآمدهاي نفتي دولت يازدهم افزايش پيدا کرده و دولت دهم را جا گذاشته است.

درآمدهاي نفتي دولت يازدهم در نخستين سال فعاليتش که خود لايحه بودجه را تقديم مجلس کرد حدود 63 هزار ميليارد تومان بوده که به نسبت سال 91 که آخرين سال اجراي قانون بودجه توسط دولت دهم است حدود 10 هزار ميليارد تومان افزايش داشته است. ميانگين قيمت نفت در سال 93 معادل 82 دلار و در سال 91 حدود 104 دلار بود؛ با اين وجود ميزان درآمدهاي دولت يازدهم به نسبت دولت دهم روند افزايشي را تجربه کرده است. موارد فوق نشان مي‌دهد که با وجود کاهش قيمت نفت و فاصله ميانگين قيمت‌هاي جهاني ميان دو دولت، اين دولت حسن روحاني بود که بيش از هر دولت ديگري از درآمدهاي نفتي منتفع شده، اما امروز معتقد است که نفت 148دلاري براي دولت گذشته بوده و نفت 27‌دلاري براي دولت يازدهم! اينجاست که مي‌توان «معجزه قيمت دلار» را در درآمدهاي نفتي دولت يازدهم به تماشا نشست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
0
4
ای جوان عزیز درامد ارزی را هم اعلام ومقایسه فرمایید تا درقضاوت دچار سر درگمی نشویم.
ناشناس
|
United States
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
0
3
اقتصاد دان محترم برای محاسبه میزان افزایش درا مد ریالی پارامتر تورمی که وجودداشته است را بعلت داشتن تعصب سیاسی فراموش کرده است
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
2
0
نفت فروشی ممنوع
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
2
0
به این خبر توجه کنید !!
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی :
پول نفت بعد از برجام وارد کشور نمی شود ؛ این وجوه در حسابها با هدف پرداخت اعتبارات اسنادی جابجا و صرف تامین واردات کالا می شود/نسیم
اگر این خبر صحت داشته باشد که یعنی ایران هرچه سرمایه از قبل نفت بدست می آورد یکراست به جیب آمریکا ریخته شده و هیچ دسترسی به آن سرمایه ها نخواهد داشت ؛ از طرفی اگر سرمایه می خواهد باید ، دقت کنید ، باید واردات انجام دهد ، هر چند نیازی نداشته باشد ؛ یعنی زور !!!! و از طرفی اگر خواست واردات داشته باشد ، چه معلوم که جنسی را که او (ایران) در خواست میکند برای او ارسال دارند ، یا نه چه معلوم که در چه بازه زمانی برای ما ارسال کنند؟؟!!!!
از همه مهم تر و ظریف تر اینکه ، ما با دست خود صادرات نفتی خودمان را ، یعنی طلای سیاه را از یک و خورده ای میلیون بشکه صادرات در روز به دو میلیون بشکه رسانیدیم ؛ خبری که وزیر نفت در دو / سه روز قبل طی مصاحبه با سیمای جمهوری اسلامی رسما اعلام داشتند !!!
راستی این حرکت یعنی چه؟!
چه مفهومی را میرساند!!؟
آیا واضح تر از این می شود که ما در حال اجرای دستور امریکا بدست عوامل داخلی خودمان و کسانی که امورات جاری ملت ایران را بدست گرفته اند ، یعنی "مسئولین کشور جمهوری اسلامی ایران" هستیم!!!؟
ملت توجه کنید !!!
آقایان کشور را به کدام سمت می برند؟؟؟!!!!!!!!
آیا این همان فرمایش امام بزرگوار ما در وصیتنامه ایشان نیست که : "من در میان شما باشم یا نباشم ، به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب بدست نا اهلان و نا محرمان بیافتد" چرا که نتیجه این امر را امروز بوضوح شاهدیم که چه اتفاقی برای انقلاب و اسلام و مسلمین و دین خدا در حال رخ دادن است !!!
آیا این حرکت همان بازگرداندن کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دوران ستمشاهی قبل از انقلاب نیست؟!
با کمی تدبر و تامل ؛ تا دیر نشده و کار را تمام نکرده اند به فریاد خود برسیم .
رهبری معظم انقلاب که هر چه داد می زند به گوش این آقایان نمی رود ؛ حالا وقت آن رسیده است که ملت ...اقدام کند . یا حیدر .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
0
2
اين هم از فوايد برجام هست جوان خام افراطي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
احسنت اعتراف خوبي كردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
1
شما که میگفتید تحریمها باعث ارزانی نفت شده و..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار