کد خبر: 779756
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
30 كشته و 327 نفر زخمي در حمله به كابل
به دنبال حمله تروريستي مرگبار به مركز كابل، پايتخت افغانستان 30 تن كشته و 327 تن ديگر زخمي شدند.
رئيس‌جمهور افغانستان از توقف مذاكرات صلح پاكستان خبر داد. پايتخت افغانستان روز سه شنبه بار ديگر شاهد يك حمله تروريستي مرگباري بود كه طي آن صدها تن كشته و زخمي شدند. اسماعيل كاووسي سخنگوي وزارت بهداشت افغانستان در مصاحبه‌اي با بي‌بي‌سي تعداد كشته‌ها را 28 نفر و شمار زخميان را ۳۲۷ نفر اعلام كرد. صديق صديقي، سخنگوي وزارت كشور گفته كه در اين رويداد ابتدا يكي از دو مهاجم انتحاري خودروي حاوي صدها كيلوگرم مواد منفجره را در داخل يك پاركينگ شخصي كه در عقب ساختمان واحد محافظت رجال برجسته مربوط اداره امنيت ملي موقعيت دارد، منفجر كرد. به گفته او، اين انفجار باعث تخريب بخشي از ديوار اين ساختمان شد و زمينه ورود مهاجم دومي به درون اين ساختمان را فراهم كرد، اما فرد هم پس از درگيري با نيروهاي امنيتي از پا درآمد. با اين حال صديقي گفت كه هنوز مشخص نيست مواد انفجاري چگونه وارد اين پاركينگ شده است. به گفته او تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است. اين انفجار نزديك سفارت امريكا در كابل روي داده ولي به گفته مقامات محلي خسارتي به اين سفارتخانه وارد نشده است.  سخنگوي وزارت كشور افغانستان گفته اين احتمال وجود دارد كه دو يا سه مهاجم انتحاري ديگر هم در محل انفجار وجود داشته باشند كه براي پاسخگويي به تهديدهاي احتمالي به تعداد كافي از نيروهاي امنيتي در آنجا مستقر شده‌اند. سخنگوي پليس كابل گفت كه انفجار در يك ايستگاه پرازدحام در كنار اين شعبه اداره امنيت ملي روي داده است. به گفته او، بيشتر قربانيان اين انفجار غيرنظاميان هستند.  بر اساس گزارش‌ها، شدت اين انفجار به حدي بود كه صداي آن در مركز شهر كابل و بخش‌هايي از شرق و شمال پايتخت شنيده شده است. محل انفجار با كاخ رياست جمهوري و وزارت دفاع و چند مركز مهم دولتي فاصله چنداني ندارد. يك كارمند كاخ رياست جمهوري در صفحه فيس‌بوك خود نوشته: «انفجار به حدي قوي بود كه قبل از انفجار زمين لرزيد و همزمان با صداي انفجار شيشه‌ها ريخت، همه جا را دود و خاك پوشاند. چشمان و گلوي همه همكاران سوزش گرفته است.»
  
طالبان مسئول انفجار
گروه طالبان كه اكثر حملات تروريستي در افغانستان را انجام مي‌دهد، اين بار نيز مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفته است. ذبيح الله مجاهد، سخنگوي طالبان ادعا كرد كه تعدادي از افراد اين گروه وارد بخش دهم رياست امنيت ملي افغانستان شدند. گروه طالبان چند روز پيش اعلام كرد حملات بهاري خود را در افغانستان آغاز خواهد كرد. معمولاً حملات طالبان در زمستان به دليل سرماي هوا كاهش مي‌يابد، ولي با گرم شدن هوا در فصل بهار و پايين آمدن نيروهاي طالبان از كوه‌ها شدت اين حملات افزايش پيدا مي‌كند. اين اقدام طالبان درحالي است كه مذاكرات چهارجانبه (افغانستان، پاكستان، امريكا و چين) براي مجاب كردن اين گروه براي آمدن به پاي ميز مذاكره همچنان ادامه دارد ولي طالبان بارها اعلام كرده است كه حاضر نيست در مذاكرات صلح شركت كند.
 
پاكستان پشت حملات طالبان
اين حملات در شرايطي است كه مقامات افغانستان و امريكا تلاش مي‌كنند تا هند را نيز وارد مذاكرات صلح با طالبان كنند و اين مسئله نگراني پاكستان را در پي داشته است. به باور برخي ناظران پاكستان با اين حملات سعي دارد مخالفت خود را نسبت به پروسه صلح در افغانستان نشان دهد. دولت وزيري، سخنگوي وزارت دفاع افغانستان گفته است كه طالبان باتوجه به شكست‌هايش در مقابل نيروهاي دولتي دست به اين حملات مي‌زند. دولت وزيري گفته: «جنگ از بيرون افغانستان بر ما تحميل شده و لازم است همه گروه‌هاي سياسي با هم متحد شود تا با طالبان مقابله كنند.» او به طور تلويحي به ورود تروريست‌ها از پاكستان نيز اشاره كرد و گفت كه اگر پاكستان عليه گروه‌هاي تروريستي اقدام نكند خودش هم در آتش تروريسم خواهد سوخت. وي گفت كه پاكستان به هيچ يك از وعده‌هايش در قبال افغانستان عمل نكرده است. صديقي گفته است: «تا زماني كه گروه‌هاي هراس‌افكن در آن سوي مرز از آزادي برخوردار باشند و رهبري آن در افغانستان آزادي عمل داشته باشد سبب مي‌شود كه چنين حوادثي در افغانستان رخ دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار