کد خبر: 779735
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
مسئولان سازمان حج باید عزتمندانه و مقتدرانه موضع‌گیری کنند نه برپایه مصالح سازمان حج / كساني كه سال‌هاست در نوبت اعزام به حج تمتع هستند، اين روزها با حساسيت بيشتري اخبار را پيگيري مي‌كنند.
زهرا چيذري
كساني كه سال‌هاست در نوبت اعزام به حج تمتع هستند، اين روزها با حساسيت بيشتري اخبار را پيگيري مي‌كنند. اين در حالي است كه هيئت ايراني به سرپرستي سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت روز گذشته بدون آنكه پاسخ روشني درباره تكليف صدور ويزا از سوي دولت سعودي دريافت كند، بازگشت. اين هيئت بعد از سه ماه تأخير در صدور ويزا سرانجام با صدور ويزا از سوي كشور ثالث راهي عربستان شده بود تا تكليف حج امسال را روشن كنند. از سوي ديگر هيئت ايراني با پيشنهاد توهين‌آميز جديدي به بهانه حفظ امنيت حجاج مواجه شد؛ استفاده از دستبند الكترونيكي! برخي افراد مطلع در سازمان حج و زيارت معتقدند سعودي‌ها مي‌كوشند با رفتارهاي توهين‌آميز و كارشكني در برگزاري حج تمتع امسال، از يك سو مانع حضور حجاج ايراني در موسم حج شوند و از سوي ديگر تقصير اين عدم حضور حجاج ايراني را به گردن طرف ايراني بيندازند و از پذيرفتن مسئوليت اين كار شانه خالي كنند.
هيئت مذاكره‌كننده ايراني به سرپرستي سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت در حالي به كشور بازگشت كه هنوز اختلافات با طرف سعودي بر سر نحوه صدور ويزاي زائران ايراني پابرجاست. امنيت حجاج ايراني يكي از شروط طرف ايراني بود كه سعودي‌ها براي اين منظور راهكاري عجيب و غير‌محترمانه‌اي پيشنهاد داده‌اند؛ ‌استفاده از دستبند الكترونيكي! كه در اقدامی عجیب مورد موافقت ايراني‌ها نيز قرار گرفت! همچنين در پيش‌نويس 60صفحه‌اي قرارداد حج 95، راهكارهاي ديگري نيز براي تأمين امنيت زائران در نظر گرفته شده، اما در اين پيش‌نويس سعودي‌ها ذكر كردند كه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران بايد بار ديگر مجوزهاي لازم براي پرواز در عربستان را اخذ كند كه به گفته اوحدي اين موضوع مغاير با تفاهمنامه‌هاي گذشته است. رفتارهاي غير‌محترمانه و كارشكني‌هاي سعودي‌ها در حالي ادامه مي‌يابد كه ديگر چندان فرصتي براي هماهنگي‌هاي برگزاري حج تمتع از قبيل رزرو هتل و تداركات باقي نمانده است و رفتارهاي سعودي‌ها تئوري كشتن زمان براي جا ماندن ايران از حج تمتع امسال و انداختن تقصير آن بر گردن طرف ايراني را تقويت مي‌كند. اين رفتارها و سكوت و تحمل طرف ايراني در حالي ادامه مي‌يابد كه برخي فعالان مذهبي به اين شيوه به جا آوردن حج زير بار فشار رواني طرف سعودي و تحقيرحجاج ايراني اعتقادي ندارند، بلكه معتقدند حاجي بايد به لحاظ روحي و رواني در آرامش باشد. اين در حالي است كه بر هم زدن آرامش و امنيت زائران ايراني از سوي سعودي‌ها هر‌چند سال‌هاست به اشكال مختلف انجام مي‌شود اما در يك سال گذشته به اوج خود رسيده است.
 
حادثه عمره و حادثه منا
سال گذشته بود كه رفتارهاي توهين‌آميز و كارشكني‌هاي عربستان سعودي با تعرض به دو نوجوان ايراني زیارت عمره آغاز شد و در حالي كه بنا بود دو مأمور خاطي فرودگاه جده به مجازات برسند، اين مجازات تا به امروز به تعويق افتاده است؛‌حادثه‌اي كه منجر به تعطيلي عمره شد. پس از آن در ايام حج تمتع با كارشكني‌هايي در صدور ويزاي حجاج مواجه شديم و در نهايت دو حادثه سقوط جرثقيل در مسجد‌الحرام و حادثه منا موجب شهادت بسياري از زائران خانه خدا شد كه بخش قابل‌توجهي از اين افراد نيز حجاج ايراني بودند. اين حوادث هر‌چند از ناكارآمدي عربستان در برگزاري حج حكايت داشت اما آنها از طرق مختلف از پذيرفتن مسئوليت اين ناكارآمدي شانه خالي كردند و حتي در تحويل اجساد شهداي حادثه منا به ايران كارشكني مي‌كردند. اين كارشكني‌ها كار را به جايي رساند كه رهبر معظم انقلاب پاسخ سخت و خشن ملت ايران را در صورت ادامه رفتارهاي كارشكنانه سعودي متذكر شدند؛‌تذكري كه باعث شد دولت سعودي از مواضع خود عقب‌نشيني كند و اجساد قربانيان منا را براي خاكسپاري در كشورمان تحويل دهد. با وجود اين عربستان در حالي كه پرداخت ديه و غرامت شهداي حادثه سقوط جرثقيل در مسجد‌الحرام را پذيرفته است اما همچنان درباره غرامت و ديه شهداي منا موضع صريح خود را اعلام نكرده است.
 
از دست دادن 4 ماه زمان براي حج تمتع
 با سپري شدن زمان و نزديكي به ايام آغاز تداركات براي حج تمتع 95 كارشكني‌هاي سعودي‌ها به شكلي جدي‌تر آغاز شد؛‌ رفتارهايي كه نشان مي‌دهد طرف سعودي تلاش دارد مانع حضور ايران در حج تمتع 95 شود اما موضع خود را علني اعلام نمي‌كند تا تقصير را به گردن طرف ايراني بيندازد. علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين باره مي‌گويد: طرف عربستاني برخوردهايي منفي با مسئولان سازمان حج و زيارت داشته است و با اينكه ما اعلام كرده‌ايم كشور سوئيس به عنوان حافظ منافع عربستان در ايران مي‌تواند براي حجاج ايراني ويزا صادر كند، اما آنها مي‌گويند ويزا بايد در كشور ثالث صادر شود كه به هيچ وجه براي ما امكان‌پذير نيست و به‌رغم اينكه چهار ماه زمان را براي هماهنگي و انعقاد برخي قراردادها در عربستان از دست داده‌ايم، اما تمام تلاش خود را براي برقراري حج در سال 95 انجام مي‌دهيم.
 
دستاورد هيئت مذاكره كننده حج
 رئيس سازمان حج و زيارت در تشريح دستاورد مذاكرات با طرف عربستاني براي حج تمتع 95 مي‌گويد: جلسات متعددي درباره امنيت زائران، پرواز و رواديد انجام گرفت كه در مورد دو موضوع اول سعودي‌ها همكاري لازم را مورد تأكيد قرار دادند.  به گفته وي، پيش‌نويس امنيت زائران مورد تأكيد دو طرف قرار گرفت و بعد از جلسات متعدد پيشنهاداتي در بحث تأمين امنيت مورد اهتمام قرار گرفت. سعید اوحدی تصريح كرد: مشكل اساسي كه موجب تأخير ما در برگشت و جلسات متعدد شد، بحث رواديد ميان دو طرف بود كه ما تأكيد داشتيم ويزاي زائران بايد در داخل ايران صادر شود اما به‌‌رغم تشكيل جلسات به راهكار روشني در اين باره نرسيديم.  وي ادامه داد: طرف عربستاني قرار است با مسئولان ذي‌ربط خويش در وزارت خارجه عربستان درباره رواديد زائران ايراني گفت‌وگو كند و پاسخ درخواست ما مبني بر صدور ويزا را هرچه زودتر ارائه دهد، بنابراين منتظر پاسخ اين موضوع خواهيم بود.  هرچند مسئولان ايراني بايد مراقب ترفند سعودي باشند تا تقصير نرفتن به حج گردن ايران نيفتد اما تمايل مسئولان سازمان حج به انجام اين فريضه و راه افتادن كار سازمان حج نبايد مانع برخورد مقتدرانه وعزتمندانه با سعودي‌ شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
0
اگر پابند فلزی هم بزنند بازهم انهای که باید حاجی میشوند
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
1
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
معشوق همین جاست بیایید بیایید
معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته شما در چه هوایید
گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید
هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید
ده بار از آن راه بدان خانه برفتید
یک بار از این خانه بر این بام برآیید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
1
کعبه به دیدار خدا میرویم.
او که همینجاست کجا میرویم.
دلخوش از انیم که حج میرویم.
غافل از انیم که کج میرویم.
اقایونی که امسال قصد دارید به حج برید. به کجا چنین شتابان. به سوی خفت و ذلت و خواری بدست اعراب؟
التماس تفکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
1
حتی پیامبر هم از حج باخطر جانی بازگشتند تا سال بعد بروند ،
ساسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
0
0
شرم آوره با اين شرايط بخاطر سودجويي افراد خاص غرور و شخصيت ملي ما ايراني ها زير سوال برده شده خجالت آوره اينقدر اصرار براي انجام يه عمل ديني
ننك بر اين همه خواري و ذلت كه برامون هديه مياريد يكم غيرت ايراني داشته باشيد والا خدا خودشم راضي نيست به اين همه خواري و ذلت براي رفتن به حج
بیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
این کارش مجبور شدم بگم مرگ بر عربستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار