کد خبر: 779646
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
نایب رئیس انجمن علمی مالکیت فکری ایران:
نایب رئیس انجمن علمی مالکیت فکری ایران، با اشاره به اینکه برخی از تولید کنندگان نرم افزار در دنیا به دلیل بازار متزلزل ایران مایل نیستند دسترسی نرم افزار های خود را در ایران باز کنند، گفت: پیوستن به کنوانسیون برن باعث اصلاح چهره بین المللی ایران خواهد شد.

به گزارش «جوان» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صادقی با اشاره به برگزاری ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در اردیبهشت سالجاری اظهار داشت: حمایت از حقوق مولف از جمله خلاء هایی است که نیاز آن در جامعه فرهنگی و هنری احساس می شود.

به گفته وی با رعایت قانون مالکیت ادبی و هنری نظمی در انتشار آثار به وجود می آید.

نایب رئیس انجمن علمی مالکیت فکری ایران همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار نشر ما دچار یک بی نظمی شده است، افزود: قانون مالکیت ادبی هم به لحاظ مالی و هم از نظر معنوی به مولف کمک می کند تا با حمایت های پولی که از اثر خود دریافت می کند همچنین معنویتی که از حرمت گذاشتن به نامش به عنوان مولف می گیرد، با انگیزه ای دوچندان فعالیت کند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، از دیگر مزایای رعایت مالکیت ادبی و هنری در کشور را جلوگیری از سرقت های ادبی عنوان کرد و گفت: در بخش هنری نیز هنرمندان ما به دلیل نبود این قانون در این حوزه بسیار متضرر شده اند.

صادقی ادامه داد: وجود قانون کپی رایت در بخش هنر نیز تاثیرات بسیاری از جمله بروز خلاقیت بیشتر از هنرمند در تولید و عرضه با کیفیت آثار به وجود می آورد.

پیشرفت کشور در حوزه نرم افزار با وجود قانون مالکیت ادبی و هنری از دیگر موضوعاتی بود که نایب رئیس انجمن علمی مالکیت فکری ایران در توضیح آن، گفت: تولید نرم افزار از جمله بخش های بسیار پر درآمد و سودآور است که به لحاظ اقتصادی هم به تولید کنندگان و اقتصاد کشور کمک می کند اما متاسفانه نبود قانون کپی رایت باعث شده ما در این حوزه کمتر شاهد رشد باشیم.

وی درباره تاثیر وجود قانون کپی رایت در حوزه سینما نیز، اظهار داشت: ما هنرمندانی داشته ایم که از نبود این قانون ضررهای مالی بسیاری کرده اند و درحالیکه چند روز از اکران فیلم شان در پرده سینما گذشته بود این اثر در قالب لوح فشرده در سراسر کشور پخش شده است.

صادقی ادامه داد: حال اگر این قانون وجود داشته باشد علاوه بر تولید فیلم های سینمایی با کیفیت بیشتر ،رقابت سالم همراه با اخلاق نیز در میان هنرمندان به وجود می آید که هم به فضای فرهنگی کشور کمک می کند و هم رشد سینمای ایران را درپی خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن علمی مالکیت فکری ایران درباره پیوستن ایران به کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، گفت: در این خصوص نیز در ایران نظرات موافق و مخالفی وجود دارد. مخالفان معتقدند که باعث گران شدن آثار هنری و ایجاد محدودیت در کشور می شود اما موافقان معتقدند قانون مداری بیشتری در کشور ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: برخی از تولید کنندگان نرم افزار در دنیا به دلیل بازار متزلزل ایران مایل نیستند دسترسی نرم افزار های خود را در ایران باز کنند.

صادقی با اشاره به اینکه پیوستن به کنوانسیون برن باعث اصلاح چهره بین المللی ایران خواهد شد، تصریح کرد: همچنین این کنوانسیون برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران معافیت هایی را در نظر گرفته است و در واقع در عین حال که یکسری محدودیت ایجاد می کند اما فواید زیادی هم دارد و می توان از آن به عنوان معامله بُرد بُرد یاد کرد.

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار