کد خبر: 779552
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
راه‌اندازي كانال‌هاي «پويا» و «نهال» در شبكه كودك‌و‌نوجوان
شبكه كودك و نوجوان صداوسيما با ايجاد كانال‌هاي «پويا» و «نهال» به طور رسمي به عمر توليد برنامه يكسان براي گروه‌هاي سني كودك و نوجوان پايان داد. اين اقدام بعد از آن صورت گرفت كه بيش از 56 سال است تلويزيون نگاه يكساني به گروه‌هاي سني خردسال، كودك و نوجوان داشته است.
محمد صادق عابديني
شبكه كودك و نوجوان صداوسيما با ايجاد كانال‌هاي «پويا» و «نهال» به طور رسمي به عمر توليد برنامه يكسان براي گروه‌هاي سني كودك و نوجوان پايان داد. اين اقدام بعد از آن صورت گرفت كه بيش از 56 سال است تلويزيون نگاه يكساني به گروه‌هاي سني خردسال، كودك و نوجوان داشته است.
تلويزيون منبع اصلي ايجاد سرگرمي براي گروه‌هاي سني خردسال و كودك است. اين گروه به دليل مشكلات زندگي آپارتمان‌نشيني و محدوديت‌هاي جغرافيايي در توزيع فضاهاي تفريحي متناسب با اين گروه از شرايط خاص‌تري براي گذران اوقات فراغت برخوردارند و تلويزيون براي خانواده‌ها نقش ناجي را براي سرگرم‌سازي فرزندانشان بازي مي‌كند. از روز گذشته و همزمان با ميلاد امام محمد تقي(ع) فعاليت كانال‌هاي «پويا» مختص كودكان 1تا 6 و «نهال» متناسب براي گروه سني 6 تا 11 سال آغاز شد.  ابوالفضل صالحي، مدير توليد و فني شبكه كودك و نوجوان در گفت‌و‌گو با «جوان» توضيحاتي را در مورد راه‌اندازي اين كانال‌ها ارائه كرده است.
   
استفاده از تجربه 150 شبكه خارجي

صالحي درباره اينكه چرا بعد از سال‌ها فعاليت برنامه‌هاي كودك و نوجوان، صداوسيما اقدام به تفكيك سني مخاطبان كم سن و سالش كرده است، مي‌گويد: از ارديبهشت ماه سال گذشته طرح تفكيك كانال‌ها در تلويزيون كليد خورد. اساساً گروه‌هاي سني كودك و نوجوان نيازهاي آموزشي، تربيتي و سني متفاوتي دارند، روانشناسي كودك گروه‌هاي سني را به دسته‌‌هاي كوچك تري نيز تفكيك كرده است كه ما بنا به محدوديت‌هايي كه داريم مجبور شديم سه كانال «پويا»، «نهال» و «اميد» را داشته باشيم. پويا از يك تا 6 سال مخصوص گروه سني زير سن دبستان، «نهال» براي گروه سني ابتدايي 7 تا 12 سال و «اميد» براي 13 تا 18 سال در نظر گرفته شده كه گروه سني نوجوان است. اين تفكيك‌ها بر اساس متد‌هاي روانشناسي و آموزه‌هاي اسلامي صورت گرفته است.
   لوگوهاي متفاوت پويا و نهال
كساني كه اخبار راه اندازي كانال‌هاي پويا و نهال را دنبال كرده‌اند، با لوگو‌هاي خاص اين شبكه كه با ديگر شبكه‌هاي سيما تفاوت‌هايي دارند، ديده‌اند. مدير توليد شبكه كودك و نوجوان درباره طراحي لوگو‌هاي اين كانال‌ها با اشاره به مقايسه با لوگوي شبكه‌هاي كودك در جهان و استفاده از روانشناسي رنگ در طراحي لوگو‌هاي جديد مي‌افزايد: سه لوگو براي هر كدام از كانال‌ها تهيه شد و براي انتخاب لوگوي نهال نظر سنجي ميداني از بچه‌ها صورت گرفت، به طوري كه براي لوگوي شبكه پويا فلش‌كارت‌هايي را كه تصوير لوگوها روي آنها درج شده بود به مهدهاي كودك‌ نقاط مختلف شهر تهران برديم و خود كودكان لوگوي شبكه را انتخاب كردند و جالب است لوگوي انتخاب شده به طور قاطع بيشترين انتخاب را در بين بچه‌ها داشت. درباره «نهال» نيز فلش‌كارت‌ها را به مدارس ابتدايي برديم و دانش آموزان خودشان اين لوگو را انتخاب كردند.
 
 سرنوشت برنامه‌هاي كودك در ساير شبكه‌ها

حال كه شبكه كودك و نوجوان اقدام به تفكيك سني مخاطبانش كرده است، تكليف ساير برنامه‌هاي كودك و نوجوان كه در ديگر شبكه‌ها و بدون تفكيك سني همچنان به روش‌هاي قديمي فعاليت دارند، چه مي‌شود؟ آيا شايعه تعطيلي اين برنامه‌ها به حقيقت خواهد پيوست؟ صالحي مي‌گويد: ساير برنامه‌هاي كودك چه در شبكه‌هاي سراسري، چه شبكه‌هاي استاني و چه در راديو زير نظر شوراي كودك و نوجوان سازمان صداوسيما كه رياست آن بر عهده محمد سرشار، مدير شبكه كودك و نوجوان است، خواهد بود و قطعاً درباره تفكيك سني برنامه‌ها نيز در آنها اتفاقاتي خواهد افتاد، اما برنامه‌اي براي حذف برنامه‌هاي كودك در ديگر شبكه‌ها وجود ندارد.
 
 كانال‌هاي ماهواره‌اي
و شبكه كودك و نوجوان

 هم‌اكنون گيرنده‌هاي ماهواره‌اي چندين كانال پخش كارتون دارند كه بیشترشان برنامه‌هایي دارند
که با فرهنگ خانواده‌هاي ايراني همخواني ندارد، مدير توليد و فنی شبكه كودك‌و‌نوجوان اين شبكه‌ها را به دو دسته تقسيم مي‌كند و مي‌گويد: دسته اول اين شبكه‌ها با اهداف خاص هستند و صرفاً برای مقاصد خاص مانند سود و تجارت اقدام به پخش برنامه‌هاي كودك مي‌كنند و دسته دوم كانال‌هاي حاکمیتی کشورها است كه اغلب در ماهواره هم حضور ندارند. شبكه‌های دسته دوم به سبك زندگي و فرهنگ كشورهايشان توجه زيادي دارند و مباحث آموزشي را نيز دنبال مي‌كنند. ابوالفضل صالحي درباره اينكه آيا شبكه كودك و نوجوان مي‌تواند مانع از تماشاي شبكه‌هاي كارتوني ماهواره توسط كودكان ايراني شود، تأكيد مي‌كند: شبکه کودک‌و‌نوجوان خود را دستیار تربیتی خانواده‌ها می‌داند و ما به دنبال افزايش نشاط در شبكه هستيم و معتقديم مي‌توان از اين طريق بينندگان كانال‌هاي پويا و نهال را افزايش دهيم. وي با نام بردن از برنامه‌هاي توليدي شبكه كودك و نوجوان مانند «دانش نما»، «تك زنگ»، «نقاشي» و «ورجه وورجه» اظهار اميدواري مي‌كند تا با بالارفتن حجم برنامه‌هاي توليدي ايراني نسبت به برنامه‌هاي تأميني خارجي كودكان ايراني با برنامه‌هاي توليد داخل سرگرم شوند. صالحي درباره برنامه‌هاي تأميني خارجي نيز از ويراستاري تربيتي اين برنامه‌ها به عنوان سياست جديد شبكه در تهيه، ترجمه و دوبله كارتون‌ها و برنامه‌هاي خارجي نام می‌برد. مدير توليد شبكه كودك و نوجوان از همكاري با خانه پويانمايي انقلاب اسلامي، مركز صباي سازمان صداوسيما و مراكز خصوصي در توليد برنامه‌هاي ايراني خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين نهادها بر اساس تفكيك سني و درنظر داشتن اقتضائات مخاطب هدف اقدام به توليد برنامه خواهند كرد.
 
  برنامه‌هايي كه اگر پول بود، انجام مي‌شد!

به نظر مي‌رسد در رقابت با شبكه‌هاي ماهواره‌اي و حتي نسخه‌هاي نمايش خانگي فيلم‌هاي انيميشني، بحث كيفيت تصاوير نقش تأثير‌گذار را در جلب نظر كودكان داشته باشد. اما HD شدن شبكه كودك و نوجوان گويا به اين سادگي‌ها نيست. صالحي درباره برنامه‌هايي كه در صورت تأمين بودجه تلويزيون از سوي دولت مي‌تواند در اين شبكه انجام شود، مي‌گويد: ما قصد داريم كانال «اميد» را با تفكيك فركانس پخش كنيم چون شرايط خاص سن بلوغ در گروه نوجوان و نيازهاي اين گروه، لزوم اين تفكيك را نشان مي‌دهد. اگر امكان افزايش بسته‌های فرستنده دیجیتالی زمینی در تلويزيون وجود داشت، شبكه‌هاي پويا و نهال را نيز از همان ابتدا از يكديگر تفكيك مي‌كرديم. هم اكنون نيز برنامه‌هاي شبكه «اميد» در حال توليد و دپو است تا شرايط پخش كانال مشخص شود.
مدير توليد شبكه كودك و نوجوان مي‌افزايد: همه برنامه‌هاي شبكه به صورت HD توليد مي‌شود و كيفيت تصوير نيز از 4 به 3 به 16 به 9 تغيير كرده، اما براي HD شدن پخش شبكه سازمان صداوسیما، محدوديت‌هاي مالي دارد و ما منتظر تأمين بودجه از طرف دولت هستيم. بي‌پولي صداوسيما اين بار دامن شبكه كودك و نوجوان را گرفته و دست اين شبكه را براي انجام طرح‌هايش بسته است. شايد استقبال خانواده‌هاي ايراني از كانال‌هاي پويا و نهال به مجاب شدن دولت در همراهي با تغييرات زيربنايي فنی در صداوسيما بينجامد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
2
دوره پر پولیتون رو هم دیدیم به قولی اقا با لات رو دید. پایینت رو هم دیدم
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
2
امیدی که با پول بیاید باپول هم میرود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار