کد خبر: 779279
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
صبح امروز
برخی تجهیزات سامانه موشکی بُردبلند S-300 در جریان رژه 29 فروردین به نمایش گذاشته شد.
جوان آ‌نلاين: در جریان برپایی رژه امروز نیروهای سه گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی که به مناسبت 29 فروردین (روز ارتش) در جوار حرم ملکوتی نبیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) درحال برگزاریست، یک گردان سامانه موشکی بُرد بلند پدافند هوایی S-300 برای اولین بار به نمایش درآمد که البته موشک‌های این سامانه در رژه حاضر نبود و تنها بخش هایی از این سامانه (شامل رادار، پست فرماندهی و ارتباطات) به نمایش گذاشته شد.

یک سال قبل در 24 فروردین ماه سال 94، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو ممنوعیت واگذاری سامانه موشکی S300 به ایران را صادر کرده بود.

قرارداد خرید سامانه S300 در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم موشکی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه در سپتامبرسال 2010 میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان «تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد»، تحویل سیستم های S300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع و در پی آن، مسکو قرارداد تحویل سیستم های S300 را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

ایران نیز در واکنش به این اقدام از روسیه در دادگاه داوری بین‌‌المللی در سوئیس شکایت کرد.

* سامانه S300 چیست؟

سامانه موشکی S300، یک سامانه موشکی سطح‌ به ‌هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای S200 به شمار می‌رود.

این سامانه اواخر دهه 1970 توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز آنتی برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد و مدل‌های مختلف این موشک در سازمان ناتو با نام‌های سام 10، سام 12 و سام 20 شناخته می‌شوند.

این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

S-300PMU یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد.

زمان آماده‌سازی آن حدود 5 دقیقه ‌است و موشکهای آن از نوع انبار شونده ‌است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

موشک سطح به هوای S300 در سال 1979 برای دفاع از ساختمانهای حساس و مهم شوروی ساخته شد.

این سیستم پدافندی سپس با تکمیل و توسعه بیشتر برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک بکار می‌رود.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اذری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
پول ملت را به اهن پاره ندید . نظر امام ره به خرید سلاح از امریکا بود
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
ایران اسلامی خود دارای اقتداری است که نیاز به دیگر کشورها ندارد ولی این تجهیزات و سلاحها همانگونه که در خبرها آمده بود جزو قرارداهای قبلی بود که اجرائی نشده بود . حال که اجرائی شده است ، چرا داشته های خود را به رخ دشمنانمان نکشیم ؟
آنها از نداشته های خود به رخ دنیا می کشند و در خیلی جهات با طبل توخالی ، سر ملت ها را در هر زمینه ای که بتوانند کلاه می گذارند ، حال که ما دارای تسلیحاتی هستیم که موجود است ، چرا به رخ آنها نکشیم و از همه بالاتر ، این اقدام در قدم اول نشان دادن توان و اقتدار خود به هر شکل ممکن به ملت ایران و دیگر مسلمانان جهان است .
چرا که نظام اسلامی هر چه را که داشته و دارد از آن ملت است . لذا ملت در صحنه عمل باید بداند که چه دارد و چه ندارد و این همان صداقتی است که همه مسئولین و دستگاهها و ...باید در میدان عمل ، به ملت خود ارائه کنند . این همان آمزه های اسلامی و نظام دینی ماست که حاکمیت باید با مردم خود رو راست باشد .
ما از همه دستگاهها و همه مسئولین در تمام رده های مسئولیتی می خواهیم که با ملت خود اینچنین در عمل صادق باشند . انشاءالله
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار