کد خبر: 779180
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
تلويزيون مراسم تجليل از جانبازان پيش از برگزاري دربي را سانسور كرد
با وجود آنكه پيش از برگزاري دربي پرسپوليس و استقلال قرار بود مراسم تجليل از جانبازان ارتش جمهوري اسلامي به طور مستقيم از ورزشگاه آزادي پخش شود، شبكه سوم سيما ترجيح داد دقايقي قبل از شروع مسابقه را به پخش آگهي و كل‌كل بازيگران سينما و تلويزيون درباره برنده دربي بگذراند.
محمدصادق عابديني
جمعه 27 فروردين ماه بازي برگشت ليگ برتر ميان دو تيم پرسپوليس و استقلال يا همان دربي مشهور پايتخت برگزار شد. در حالي كه علاقه‌مندان به ورزش از ديدن يك فوتبال زيبا و پر گل لذت بردند و خبر‌ها بيشتر حول و حوش نتيجه اين مسابقه مي‌گذشت، كمتر كسي متوجه حركت غيراخلاقي تلويزيون و سانسور مراسم پيش از آغاز بازي شد. با توجه به نزديك‌بودن تاريخ برگزاري دربي 82 پايتخت با روز ارتش جمهوري اسلامي ايران (29 فروردين)، دقايقي پيش از شروع دربي، طي مراسمي از جانبازان و خانواده‌هاي شهداي ارتش، شهداي مدافع حرم و شهداي فاجعه منا تجليل شد. اين مراسم قرار بود به صورت مستقيم از تلويزيون پخش شود و بارها گوينده ورزشگاه آزادي از تماشاگران حاضر در استاديوم درخواست كرد تا براي برگزاري بهتر مراسم سكوت كنند و آماده پخش مستقيم تلويزيوني باشند.
امير پوردستان، فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي، سردار محسن انصاري قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران و مهدي تاج رئيس سازمان ليگ از حضار در اين مراسم بودند. بنرهاي متعددي از تصاوير شهداي مدافع حرم، شهداي فاجعه منا و شهداي ارتش جمهوري اسلامي در ورزشگاه نصب و تلاش شده بود تا مراسمي در شأن جايگاه شهدا و جانبازان گرانقدر برگزار شود. با وجود حضور دوربين‌هاي تلويزيوني در ورزشگاه و پخش تصاوير از پر شدن صندلي‌هاي استاديوم آزادي، تلويزيون تنها سهمي را كه به مراسم تجليل از شهدا و جانبازان اختصاص داد، ثانيه‌هايي كوتاه از اخبار ورزشي بود!
 
ما از آنها چه چيزهايي را ياد مي‌گيريم؟!
اكثر ورزش‌هايي كه به صورت حرفه‌اي و با برگزاري منظم ليگ در ايران دنبال مي‌شوند، ورزش‌هاي وارداتي‌اند كه هم ورزش و هم قوانين آن را ديگران نوشته‌اند و ما فقط در كشورمان آنها را برگزار مي‌كنيم. فوتبال نيز از اين قاعده مستثني نيست، حتي همين خريد بليت و تماشاي مسابقات فوتبال هم سوغاتي فرنگي است وگرنه در كشتي سنتي كه در زورخانه‌ها برگزار مي‌شده كسي پول پرداخت نمي‌كرده است. اما زماني كه رفتار‌هاي تماشاگرانمان هم تقليدي است و موج مكزيكي را در استاديوم‌هايمان اجرا مي‌كنيم، چرا نبايد رفتار‌هاي خوب خارجي‌ها را هم در ورزشگاه‌هاي كشورمان كه پرچم اخلاق‌مداري را در دست دارد اجرا كنيم؟ يك نمونه معمولي در خارج از كشور، ليگ فوتبال امريكايي (NFL ) است. سايت ليگ NFL در گزارشي درباره كمك‌هاي اين ليگ به معلولان جنگي (جانبازان) ارتش اين كشور، تأكيد مي‌كند ليگ ملي فوتبال و بازيكنان NFL احترام زيادي براي جانبازان قهرمان و اعضاي ارتش قائل است و با احترام به صورت سالانه به آنها كمك مي‌كند. اين ليگ سالانه نزديك به 800 هزار دلار به مصدومان جنگي (جانبازان) امريكايي كمك مي‌كند و در روز ويژه‌اي كه به افتخار جانبازان جنگ در نظر مي‌گيرد، تمام استاديوم‌های اين ليگ با نمادهاي نظامي، تزئين مي‌شود، بازيكنان فوتبال لباس نظامي مي‌پوشند و تماشاگر‌ها نيز در اين مراسم سهيم مي‌شوند. نكته جالب اينجا است كه اين مراسم به صورت زنده از چند شبكه معتبر ورزشي پخش مي‌شود!
مقايسه ميان جانبازان هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهداي فاجعه منا با سربازان امريكايي كه به منظور گسترش هژموني نظام امريكا در دنيا به جنگ گسيل مي‌شوند، كاري اشتباه است. رزمندگاني كه براي حفظ وطن و انقلاب اسلامي به دفاع از كشور پرداخته‌اند و مدافعان حرم كه اهداف والايي را دنبال مي‌كنند قطعاً با ارتشي كه مزدور استخدام مي‌كند و در گوشه و كنار جهان جنايت كرده است، قابل قياس نيست. ولي در مقابل ارزش و احترامي كه در امريكا براي جانبازانشان در نظر گرفته مي‌شود، آيا با وضعيت جانبازان ايراني قابل قياس است؟ شبكه‌هاي تلويزيوني خصوصي در امريكا نيز كه درآمدشان به دولت و بودجه عمومي وابستگي ندارد، مراسم جانبازان ارتش امريكا را پخش مي‌كنند و قيد تبليغات را در آن دقايق مي‌زنند. در مقابل، تلويزيون به عنوان رسانه اصلي نظام جمهوري اسلامي، ترجيح مي‌دهد به جاي پخش مراسم تجليل از جانبازان، آگهي تلويزيوني پخش كند. بدتر از آن پخش دورهمي بازيگران سينما و تلويزيون بود كه در آن چند بازيگر رسانه ملي را با محفل‌هاي خصوصي اشتباه گرفته و طرفداران تيم پرطرفدار پايتخت را با لفظ ركيكي لقب قرار مي‌دهند. در صورتي كه جانبازان ارتش در شرايط نامساعد جوي ورزشگاه منتظر ايستاده بودند تا شبكه سوم سيما آنتن را در اختيار واحد سيار مستقر در ورزشگاه قرار دهد. سانسور مراسم تجليل از جانبازان و شهدا بي‌احترامي به خانواده معظم شهدا و جانبازان و تمام مردم ايران بود. وقتي 100 هزار نفر به نمايندگي از مردم ايران در ورزشگاه به تشويق و تقدير از جانبازان مي‌پرداختند. تلويزيون پيام‌هاي بازرگاني‌اش را پخش مي‌كرد تا از دقايق و ثانيه‌هاي باقي مانده تا سوت آغاز مسابقه درآمد بيشتري را جذب كند. اگرچه اقدام غيراخلاقي شبكه سوم را نمي‌توان به پاي كليت سازمان صداوسيما گذاشت، اما عبور بي‌تفاوت از اين عمل نيز به معناي تأييد آن خواهد بود! قطعاً مديران ارشد صداوسيما تمايل نخواهند داشت اعتماد و احترامي كه در ميان خانواده‌هاي معظم شهدا، ايثارگران و جانبازان دارند با اين رفتار‌هاي شائبه‌انگيز مخدوش شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیرزرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
واقعا متاسفم که رسانه ملی شده برای آدم هایی که لم پهن بازی و زالو صفتی رو نشون بدن . هیچ گروهی از این سازمان صدا و سیما رضایت نداره . یه فیلم میسازن و یه فوتبال نشون میدن 1ماه بعد گندش در میاد که تو قوه قضاییه کرور کرور پرونده قضایی خانواده تشکیل شده .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار